Akvariet har läckt under natten, vad göra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    Användare
    • September 2006
    • 74

Ursprungligen postat av Micke H
    Hej Kanotisten

Jag förstår inte hur du kan ha högre vattennivå bakom bakgrunden ?? om du har 2 pumpar
    som sitter bakom bakgrunden så borde du få effekten att vattennivån är lägre bakom bakgrunden och högre där fiskarna går. (Om insugen inte är tillräckligt stora)
    Du skriver att du ska borra fler utblåshål ?? har du inte kopplat slangar på pumparna som blåser ut vattnet framför bakgrunden? Då kan det inte vara utblåshål du menar.
    Det låter inte som att det skulle vara en läcka längst upp utan snarare kapillärkraften som spökar

MIcke H
    Jo, jag har alltså två st 1000 l/h pumpar som suger in vattnet bakom bakgrunden. Där har jag sedan massa klippt filtermatta. Dock tror jag att mina tre utsläppshål med raster inte släpper ut tillräckligt med vatten från bakgrunden. Det pumpas in mer än som åker ut.

Hoppas den förklaringen gör att bilden klarnar.

Därför skall jag göra ett tredje hål och sätta dit ett raster till så att vattnet som pumpats in bakom bakgrunden skall ha en chans att få strömma ut.

Kommentar

• Micke H
      NCS Medlem
      • October 2003
      • 144

Ursprungligen postat av kanotisten
      Jo, jag har alltså två st 1000 l/h pumpar som suger in vattnet bakom bakgrunden. Där har jag sedan massa klippt filtermatta. Dock tror jag att mina tre utsläppshål med raster inte släpper ut tillräckligt med vatten från bakgrunden. Det pumpas in mer än som åker ut.

Därför skall jag göra ett tredje hål och sätta dit ett raster till så att vattnet som pumpats in bakom bakgrunden skall ha en chans att få strömma ut.

Hej igen Kanotisten

Den lösningen du har är inte det normala. Man tar in vattnet genom raster och sedan sugs vattnet genom filtermassan för att sedan blåsas ut genom en slang från pumpen. Man borrar bara ett hål för själva slangen. Det ska inte pumpas ut något vatten bakom bakgrunden.
      Som du har nu tror jag inte fitrena har någon effekt alls för nu sugs säkert vattnet in den lättaste vägen dvs där du tror vattnet ska blåsas ut. ( kan du kolla genom att sätta något framför rasterna.Skulle inte förvåna mig om det är det som är ditt problem. Du skriver själv att vattnet i framkant är upp till underkant på listen vilket innebär att det är högre bakom bakgrunden.

I överkant på bakgrunden kan man skära ut lite och sätta typ en "kam" som gör att nivån mellan bak och framsida håller sig ungefär lika. Det är mer för att hindra översvämning om rasterna blir täckta av tex ett stort blad.

Jag tror du måste göra om din lösning

Micke
      540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Nüddlah
        Användare
        • January 2007
        • 294

Limma igen dörren på bostaden i stället och ta in kanoten först så kan du ju åka gondol i huset i stället och ha massa fiskar.

Kommentar

• Thor
          Användare
          • January 2007
          • 106

hej
          du har allså kopplat din rening på följande vis så som jag förstår din text..
          dina pumpar hämtar vattnet ifrån karet
          in bakom BTN sen ska vattnet självrinna igenom filter för till sist rinna ut igenom BTN igen igenom raster?

blir ju lite fel då speciellt med 2x 1000l pumpar

gör så här

vattnet ska tas in igenom raster/ytkam
          väl inne i en kammare så går vattnet igenom dinafilter för att komma till nästa kamare där dina pumphuvuden sitter där suger pumparna vattnet o kastar ut i karet igen
          auto blir där högre nivå hos fiskarna o vattnet måste rinna bakom BTN igen

sen se till så inte pumparna kan få vatten på annat sätt än vattnet som kommer igenom filtret

vattnet som kastas ut gör så att det blir mindre nivå bakom BTN
          då kommer den här ytkammen till sin rätt då den stoppar strul med täppta raster
          + du får ytrinning som ser till så du inte får oljig hinna på vattnet

mvh thor

Kommentar

• Thor
            Användare
            • January 2007
            • 106

Ursprungligen postat av Thor
            hej
            du har allså kopplat din rening på följande vis så som jag förstår din text..
            dina pumpar hämtar vattnet ifrån karet
            in bakom BTN sen ska vattnet självrinna igenom filter för till sist rinna ut igenom BTN igen igenom raster?

blir ju lite fel då speciellt med 2x 1000l pumpar

gör så här

vattnet ska tas in igenom raster/ytkam
            väl inne i en kammare så går vattnet igenom dinafilter för att komma till nästa kamare där dina pumphuvuden sitter där suger pumparna vattnet o kastar ut i karet igen
            auto blir där högre nivå hos fiskarna o vattnet måste rinna bakom BTN igen

sen se till så inte pumparna kan få vatten på annat sätt än vattnet som kommer igenom filtret

vattnet som kastas ut gör så att det blir mindre nivå bakom BTN
            då kommer den här ytkammen till sin rätt då den stoppar strul med täppta raster
            + du får ytrinning som ser till så du inte får oljig hinna på vattnet

mvh thor

hmm ser nu att nån ovan har mer lr mindre skrivit samma
            nåja mer info är inte fel

Kommentar

• zeke66
              Användare
              • May 2006
              • 106

Ursprungligen postat av Nüddlah
              Limma igen dörren på bostaden i stället och ta in kanoten först så kan du ju åka gondol i huset i stället och ha massa fiskar.
              Ha ha förlåt men kunde inte låta bli att skratta då jag såg denna kommentar...Därför köper jag aldrig beg burkar och lägger ner massor av jobb på bakgrunder och skit sen slita ut allt igen..Tråkigt för dig kanotis
              450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• kanotisten
                Användare
                • September 2006
                • 74

Tack Thor och Micke H för tipsen.

Innan projektet försökte jag ta till mig så mkt info som möjligt, men det blev visserligen fel ändå.

Måste dock tillägga att trots mitt misstag så strömmar det ut vatten från utströmningsrastrena. Vattnet sugs in direkt från akvariet - och "tvingas" genom filtermaterialet, och "tvingas" sen ut genom raster. Förstår nu att det är mycket smartare att vattnet "sugs" genom filtermassan genom att ha cirkulationspumparna som sista anhalt - just nu är cirkulationspumparna första anhalten.

Men om jag ändå skall tömma akvariet kan jag ju passa på att göra om mitt bakgrundsfilter och göra rätt.

Så om jag har uppfattat det rätt borde jag göra så här, har gjort en snabb skiss.

Blir det inte en hög vattengenomströmning i karet? Jag skulle vilja ha ciklider som trivs i lugnt vatten, hur minskar jag genomströmningen?

Kommentar

• kanotisten
                  Användare
                  • September 2006
                  • 74

Ursprungligen postat av zeke66
                  Ha ha förlåt men kunde inte låta bli att skratta då jag såg denna kommentar...Därför köper jag aldrig beg burkar och lägger ner massor av jobb på bakgrunder och skit sen slita ut allt igen..Tråkigt för dig kanotis
                  Har haft akvariet i snart 1,5 år välfyllt utan minsta problem. Det är först nu efter flytt som den börjat läcka.

Lika bra att slita ut allt och göra om när jag ändå gjort fel med bakgrundsfiltret

Kommentar

• Micke H
                    NCS Medlem
                    • October 2003
                    • 144

Innan projektet försökte jag ta till mig så mkt info som möjligt, men det blev visserligen fel ändå.

Måste dock tillägga att trots mitt misstag så strömmar det ut vatten från utströmningsrastrena. Vattnet sugs in direkt från akvariet - och "tvingas" genom filtermaterialet, och "tvingas" sen ut genom raster. Förstår nu att det är mycket smartare att vattnet "sugs" genom filtermassan genom att ha cirkulationspumparna som sista anhalt - just nu är cirkulationspumparna första anhalten.

Men om jag ändå skall tömma akvariet kan jag ju passa på att göra om mitt bakgrundsfilter och göra rätt.

Så om jag har uppfattat det rätt borde jag göra så här, har gjort en snabb skiss.

Blir det inte en hög vattengenomströmning i karet? Jag skulle vilja ha ciklider som trivs i lugnt vatten, hur minskar jag genomströmningen?

Utblåsen sätter du några centimeter under den tänkta vattennivå så att du får rörelse på vattenytan. Det är bra för syresättningen av vattnet. Så speciellt stor vattengenomströmmning får du inte för ciklider

Micke
                    540 liter +222 +222 +100

Kommentar

• Thor
                      Användare
                      • January 2007
                      • 106

perfekt förutom på
                      ha en liten öppen kammare vid raster och ytkam
                      ser ut som du har tänkt limma en kammare till pumparna
                      du gör 2 stora avlångabitar av filter o klämmer ner på både sidor vänster o höger
                      imellan dessa kastar du i dina småbitar då får du dina kammare i sidorna
                      sen pumparna kan hänga löst..

filter kommer gegga igen o göra så pumpar inte kör fullt blås tar tid men det kommer
                      iaf
                      ciklider ska du ha
                      finns ju småttingar av dom oxå
                      vissa vill ha det lungt andra inte, större fiskar allså

har själv inner på 1000L o en ytter på 1200L
                      till vanliga malawi som
                      rödzebra
                      golden
                      soulosi
                      acei tanzania black
                      i ett 222L

bara fråga mer om annat är osäkert här e många som gladeligen hjälper =)

mvh thor

Kommentar

• Thor
                        Användare
                        • January 2007
                        • 106

jag lånade din bild ändrade om den till så jag menar

bilder är ju alltid lättare att förstå =)

Kommentar

• Perikles
                          Användare
                          • December 2005
                          • 658

Rätta till detta med bakgrunden och så rättar troligtvis "läckan" till sig oxå. Börja inte silicona om akvariet.
                          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
                          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
                          Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• johan eriksson
                            Användare
                            • May 2004
                            • 159

Borde inte vara så svårt att rätta till filtreringen. Borde väl funka med att i princip bara vända på pumparna så att pumpens utblås istället för insug är kopplat till slangarna. Om det räcker med det är en omsilikonering onödig.

Kommentar

• kanotisten
                              Användare
                              • September 2006
                              • 74

Ok, jag börjar med lilla projektet i helgen

- Vänder pumparna
                              - Fyller akvariet och ser vad som händer.

Läcker den inte =

Läcker den =

Slita ut allt, och göra omsilikonering.

Nu håller ni tummarna tycker jag!

Kommentar

• Thor
                                Användare
                                • January 2007
                                • 106

Ok, jag börjar med lilla projektet i helgen

- Vänder pumparna
                                - Fyller akvariet och ser vad som händer.

Läcker den inte =

Läcker den =

Slita ut allt, och göra omsilikonering.

Nu håller ni tummarna tycker jag!
                                helgen e snart slut =)
                                hur har det gått ?

Kommentar

Arbetssätt...