Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Ja, och när de har lekt tär ruvandet ytterligare på dem. Och flyttar man dem för ruvningen får de extrastryk när man sätter tillbaka dem

Men, konstigt nog har jag 6 honor mot 5 hannar nu, så en del honor tycks ha klarat sig och vuxit sig stora och starka. (Which is nice.)
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Bright_Blue
      NCS Medlem
      • June 2004
      • 1582

Tack för tipsen dkthim och suma, får nog bli ett gäng i framtiden igen!

Kommentar

• Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

Härlig tråd. Måste skaffa dessa skönheter i framtiden också. Är featherfins svåra att hålla för en tanganika-nybörjare?
        SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Ursprungligen postat av Rivulatus
          Härlig tråd. Måste skaffa dessa skönheter i framtiden också. Är featherfins svåra att hålla för en tanganika-nybörjare?
          Svåra vet jag inte men det kräver lite planering av burken, fodret och en bra h2o-kvalitet.
          Dessa firrar är dessutom utrymmes krävande.

Men går man varsamt fram, hittar man rätt utan allt för mycket tråkigheter på vägen.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• leffe
            Användare
            • April 2002
            • 46

Det vore inte en dag för tidigt om fler hade intresserat sig för Tanganyika-ciklider. Fantastiska fiskar. I synnerhet alla sandlekare. Visst kan det vara lite pilligt ibland (och dyrt), men lite sport ska det väl vara. Tycker det är lite andefattigt om det bara behövs en hane och en hona och en skvätt vatten för lek. Vissa leker på en fuktig Wetex-trasa. Nä, Tanganyika har länge varit nr 1 för mig. Okej, jag har lite Malawi också. Ska försöka få till lite bilder framöver.

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Exempel på featherfins.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Rivulatus
                Användare
                • December 2002
                • 811

Stiliga!!! När och om det blir av blir det en större burk så man kan ha flera "sandgropar" så de kan spela mot varandra. Blev också väldigt inspirerad av NG:s film om tanganika (jewels of the rift). Gammal med sevärd, om nån som sett den vad heter arten där hanarna ser ut som små blå blixtar? Svårt att förklara.

Grejjen är ju att jag framförallt är intresserad av större ca/sa men alla typer av fiskar med mycket beteenden. Dessa sandlekare verkar ha ett intressant beteende och ser ju fina ut därav mitt intresse. Malawi ger jag inte mycket för dock på den fronten så det har aldrig intresserat mig.
                Senast redigerad av Rivulatus; 18 November 2011, 19:20.
                SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Fler exempel

Ventralis och foae.
                  Bifogade filer
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Snyggt Wilhelm. Dina foai börjar ta färg...

Fick igår hem en oktett Gnathochromis permaxillaris (platsar de som sandlekare?). De är helt kul när de äter, de ser ut som en korsning mellan jordätare och långnosad Corydoras, men de gräver inte, de "dammsuger" bottnen. Ska försöka fixa till en filmsnutt under veckoslutet.

Så här såg föräldrarna ut som unga:
                    Senast redigerad av Mikael W; 18 November 2011, 20:45.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Ursprungligen postat av Carl
                      Hej.
                      Suma! hur klarar sig dina honor i längden? Ventralisarna menar jag då. Jag har själv ett gäng Moba-ventralisar, skitsnygga och roliga, kom igång direkt med lek och bråk, ungefär samma sällskap som dina, fast kanske lite fler firrar. Har du haft dom länge? mina har jag haft ungefär ett halvår. Problemet är att honorna har svårt att hinna med, leker och jagas runt, jag försöker mata som en tok men dom magrar av tycker jag. Én stor burk så jag kommer inte kunna ta upp dom och stödmata som jag hade velat. Kör räkmix och frysfoder.
                      /Carl
                      Hej Carl
                      Jag har bara haft Ventralisarna 2 månader ( Karet har en egen tråd "Latmaskens val" ) om du vill kolla...Alltså jag fattar precis, honorna ser ut som Twiggy bara de är utan mat ett kort tag.Jag blir orolig direkt, som den hönsciklidist man är.Matar som jag skrev tidigare i tråden, troligen helt i strid med terrorist-dietisternas riktlinjer, men wtf man vill ju inte att de ska svälta.
                      Mer eller mindra handmatar med några sticks då och då...tycker mig se att de fyller magan lite bra.
                      Byter H2O 30% 2ggr i veckan, har ingen städpatrull som hanterar ev. matrester på botten.Men ska nog investera i några Synodontisar vad tiden lider.
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ursprungligen postat av Suma
                        , har ingen städpatrull som hanterar ev. matrester på botten.Men ska nog investera i några Synodontisar vad tiden lider.
                        Hej
                        Ophthalmotilapia ska ju även äta detritus, så det tar nog själva hand om sina matrester (which is nice).
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Suma
                          Användare
                          • January 2011
                          • 606

Ursprungligen postat av Mikael W
                          Hej
                          Ophthalmotilapia ska ju även äta detritus, så det tar nog själva hand om sina matrester (which is nice).
                          Intressant,det är allt lite av skapelsens krona över dessa firrar.Å andra sidan är det fortfarande en stor del av mänsklighetens lott att leva av matrester.Flum flum..Nog om detta...Vad matas det med för att Ventralis-damerna hyggligt feta?
                          -------------------
                          Mats

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Mina ventralis damer blir feta av min räkmix + torrfoder då och då!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Carl
                              NCS Medlem
                              • May 2002
                              • 374

Jo då. Jag matar som bara attan. Konstigt nog verkar honorna blir rundast om magen när jag matar med frysta saker typ krill eller stor artemia, men bara räkmix duger liksom inte, fanken vet varför. Jag har ju en del annan fisk som konkurrerar förståss, t.ex feta frontosor (Gibberosa) och annat vilket kanske stressar dom ännu mer, dom första månaderna gick bra, men nu börjar dom magra av.
                              /Carl
                              www.stockholmsciklidklubb.com

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8621

Här kommer (om en stund om jag lyckas) första försöket att filma de unga dammsugarna. Snutten är tagen med en pockare, Canon Powershot G3

Edit 20.11: Nu ska vi se...

Edit igen: Bytte ut mot ett förhoppningsvis inte lika oskarpt videoklipp.
                                Senast redigerad av Mikael W; 20 November 2011, 18:57.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...