If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
ja robin att du har så dåligt nätetikett att du måste använda svordomar när du skriver, det börjar jag faktiskt tröttna på att läsa.
så om du ska vara den här forumsvärden som ska föregå med gott exempel så sluta att skriva svordomar. ( ps. jag har redan pratat om med styrelsen om det problemet)
med vänliga hälsningar janne. eller malawijanne som jag kallas på nätet.
Angående nätetikett så är det nog mer omfattande än så? Stor bokstav och punkt står väldigt högt upp på min lista...
För att återgå till ämnet, så kan jag meddela att jag för nån vecka sedan flyttade över en tuggande ventralis i ett spottkar och som spottade ut 6 stycken yngel natten som var.
En till är på gång om några dagar.
Får bygga några spottkar till.
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
För att återgå till ämnet, så kan jag meddela att jag för nån vecka sedan flyttade över en tuggande ventralis i ett spottkar och som spottade ut 6 stycken yngel natten som var.
En till är på gång om några dagar.
Får bygga några spottkar till.
Vackert!
Hur många yngel producerar en genomsnittlig ventralishona per lek?
Appråpå yngel. Något speciellt man behöver tänka på med leptosomayngel? Har två honor som har munnen full. Det är kul när deras hakskinn är så tunt att man ser småttingarna fast munnen är stängd.
Appråpå yngel. Något speciellt man behöver tänka på med leptosomayngel? Har två honor som har munnen full. Det är kul när deras hakskinn är så tunt att man ser småttingarna fast munnen är stängd.
leptosoma brukar vara lätta att dra upp om honan spottar i rätt tid. Honorna brukar ruva rätt exakt i tre veckor, går de längre så brukar ynglen bli tunna. Se till att honorna har något mörkare hörn att släppa ynglen i, och/eller ordna med lite Vallisneria som går upp till ytan. I värsta fall kan man tömma dem, leptosoma är bland de få firrar jag tömmer, eftersom de brukar spotta en gång för alla samt brukar släppa ynglen mycket snabbt. Ett annat tips är att mata honan när hon ruvar. De äter då också, men det måste vara smått foder. Verkar som om ynglen faktiskt får i sig en del också, de honor jag matat när de ruvat har tveklöst fått bättre yngel (plus att de återhämtar sig snabbare efter en lek).
Ynglen växer dock mycket långsamt, så förvänta dig inget fullvuxet stim i brådrasket...
Mata ofta med smått foder: cyclops och levande artemia i mängder. Det är nog trixet för att lyckas med cyps överlag.
Ursprungligen postat av Rembrandt
Vackert!
Hur många yngel producerar en genomsnittlig ventralishona per lek?
De brukar inte ge mer än 5-10 i början, men kullarna blir något större med tiden.
Kommentar