Tanganyika sandlekare/Featherfins

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svanvik
    Användare
    • September 2006
    • 90

Gäller det även Foae och Furcifer eller kan det funka enligt tipset?

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Ursprungligen postat av svanvik
      Gäller det även Foae och Furcifer eller kan det funka enligt tipset?
      Jag har en grupp på 12st foae i ett 2meters 900l kar och jag skulle aldrig sätta dessa i ett kar mindre än 2m,
      Hanarna är mycket intensiva mot varandra och mot honorna det jagas runt en hel del.
      Ventralis kan jag inte utala mig om för jag har aldrig haft dom.
      CA

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

Jag kör ventralis i ett 540 och det fungerar. Det beror liksom vad det gäller många andra fiskar vad man är ute efter. För min del är det framför allt odlingsperspektivet, och då är ett kar på 540 liter tillräckligt än så länge. Men jag håller med om att om man vill se fisken sträcka ut ordentligt och se hanarna jaga varandra över en längre sträcka är nog 2 meter+ att föredra.

/Jocke

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Ursprungligen postat av Banderad
          Jag kör ventralis i ett 540 och det fungerar. Det beror liksom vad det gäller många andra fiskar vad man är ute efter. För min del är det framför allt odlingsperspektivet, och då är ett kar på 540 liter tillräckligt än så länge. Men jag håller med om att om man vill se fisken sträcka ut ordentligt och se hanarna jaga varandra över en längre sträcka är nog 2 meter+ att föredra.

/Jocke
          Är inte dina ventralisar fortfarande ungfiskar? Eller har jag missförståt dig tidigare?
          CA

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

Jodå, men de har lekt några gånger nu. Det var därför jag la till "än så länge".

/Jocke

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Jag har mina ventralis i ett 936 liters men längden är 160 cm och jag ser faktiskt inga problem alls med det. De revir de håller i mitt kar är inte stort. Jakten slutar efter 50cm. Inga hela karet jakter alls!

Men allt beror på så många parametrar att det kan vara svårt att säga generellt. Testa.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• svanvik
                Användare
                • September 2006
                • 90

Jag skall inte tänja gränserna åt det hållet. Det finns mycket annat spännande som har bättre förutsättningar i karen. Har tex sett en orange flavipinnis på nätet, tror de var från Kabogo. Någon som sett dem IRL? Det med några pleurospilus eller ochrogenys kanske. Får se vad jag kan hitta. Ingen av er i närområdet som har ungfiskar? Alltid kul med närodlat.
                Senast redigerad av svanvik; 01 December 2013, 23:12.

Kommentar

• Micke Jarhl
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2277

Ursprungligen postat av Repen1
                  Dom är riktigt fina dom där. Hur stora är dom? Mille
                  Dom är runt 7-9cm ca lugna fina verkar funka fint med övriga
                  Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• svanvik
                    Användare
                    • September 2006
                    • 90

Vad rekommenderar ni för belysning för att bäst få fram färgerna på sillarna?
                    Senast redigerad av svanvik; 04 December 2013, 18:13.

Kommentar

• Pettap
                      NCS Medlem
                      • January 2005
                      • 1385

Jag har aldrig haft Furcifer eller Foai, har nog aldrig sett en vuxen utfärgad heller mer än på bild. Vilka av dessa eller fångst platser blir mörk metallic grön och inte blåa? De bilderna som finns i artrigistret är inte mycket till hjälp.
                      //Peter
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

Ursprungligen postat av Pettap
                        Jag har aldrig haft Furcifer eller Foai, har nog aldrig sett en vuxen utfärgad heller mer än på bild. Vilka av dessa eller fångst platser blir mörk metallic grön och inte blåa? De bilderna som finns i artrigistret är inte mycket till hjälp.
                        //Peter
                        Enkelt uttryckt har C. furcifer en ljust färgad nästan transparent analfena medan C. foae har en svart eller iallafall mörk (Kallades av den anledningen C. sp. furcifer "Dark" tidigare). C. foae är det nog du tänker på och då förslagsvis från Sibwesa, Kabogo eller Karilani. De går i grönt och koppar. Men jag lovar, oavsett vilken C. foae du väljer eller får tag i är den sjukt snygg!!!
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Pettap
                          NCS Medlem
                          • January 2005
                          • 1385

Ursprungligen postat av 56ovwal
                          Enkelt uttryckt har C. furcifer en ljust färgad nästan transparent analfena medan C. foae har en svart eller iallafall mörk (Kallades av den anledningen C. sp. furcifer "Dark" tidigare). C. foae är det nog du tänker på och då förslagsvis från Sibwesa, Kabogo eller Karilani. De går i grönt och koppar. Men jag lovar, oavsett vilken C. foae du väljer eller får tag i är den sjukt snygg!!!
                          Ok tack. Kollade youtub i går kväll efter olika varianter, men hittade inga på de koppargröna med mörka fenor. Alla jag såg gick i blått. Kanske bara var Furcifer jag hittade. Men nu vet jag vad jag ska leta efter. Det finns väl en variant med koppargrön kropp svarta fenor och gul analfena?
                          //Peter
                          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• 56ovwal
                            Användare
                            • March 2004
                            • 664

Till att börja med kan du kolla här: http://www.ciklid.org/artregister/ar...akte.php?ID=40
                            (Bilden på varianten från Linangu är samma både för C. furcifer och C. foae. Enligt mig en klockren C. furcifer)
                            Och sen är det bara att googla :-) En varning dock: Du kanske förälskar dig i en specifik variant som du sen får våldsamma problem få tag i ;-)
                            Pigge
                            Bygger ny akvarielokal:
                            http://ovwali.blogg.se/
                            Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Repen1
                              Användare
                              • January 2013
                              • 877

Dom med den gula ytterdelen på analfenan kommer från "Magara" kan kanske vara fler som har det.Mille
                              Dieselråttan

Kommentar

• Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • February 2008
                                • 1032

Ursprungligen postat av Pettap
                                //Peter
                                Här kommer en bild på mina Sibwesa.
                                Instämmer helt med 56ovwal i tidigare inlägg.
                                En sak att tänka på när det gäller denna fisk är att den är långt ifrån så tuff som ex. O ventralis och kräver lite snällare kompisar för att helt komma till sin rätt.
                                Bifogade filer
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

Arbetssätt...