Mitt första malawi kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wicked1
    Användare
    • April 2007
    • 104

    Mitt första malawi kar.

    Tja.
    I slutet av månaden köper jag nog ett juwel rio 240. Har lite funderingar på en del saker.

    Snackade med dem på herkules zoo och dom sa att pumpen pumpar 1000liter(/timman?), räcker det om jag ska ha malawi? Fanns ett större pump huvud som pumpade lite mer, vore det bättre kanske?

    Kommer nog bli en slimline bakgrund, som jag tänkte sätta 5-6 centimeter från bakrutan och ha grov filter matta bakom, så jag får mer filter volym. Skulle det funka om jag tog spillbitar från slimlinen och hade som "stöd" bakom, dvs att ena sidan av spillbiten är på glaset och andra på slimlinen? Eller skulle slimlinen kunna ge vika och knäckas av vattentryck eller liknande?

    Sen köper jag nog också en BTN bottenmodul, tänkte då på "Btn fristående modul M". Är den öppen bara på under sidan, eller är den öppen bakom också? Dvs, räcker det att man silikonerar den på botten och inte på botten och en sido ruta?

    Om ni hade haft tankar som mig, på modul/er och slimline. Hade ni valt den röda slimlinen eller den vita?



    Fiskarna:

    Dom malawi fiskarna som jag hade velat ha är,

    Metriaclima zebra, Nakantenga
    (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100)

    Labidochromis sp. "hongi"
    (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796)

    Metriaclima estherae, Minos Reef
    (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95)



    Tror ni dom 3 kmr bli en bra kombo? Hur många av varje ska jag satsa på om det skulle funka? Många säger att man ska ha fler av varje än flera sorter.

    På zoopet står det att man kan hålla Metriaclima zebran i ett 200l kar, men på ciklider.se står det 300. Vad tror ni om det?

    Sen kmr jag nog ha en ancistrus mal/några zebra snäckor när det blivit en del alger i karet.

    Ett par Vallisneria kmr också hamna i karet tillsammans med en hög med natursten.

    /Fredd
    www.fredd.tk
  • drenner
    Användare
    • January 2007
    • 272

    #2
    jag har 1+3 m.estherae i ett 160l kar och det funkar bra (änsålänge) enda nackdelen med dom är väll att dom ynglar nåt så in i.... i samma kar har jag oxå 3 m.zebra där fördelningen är okänd mellan könen men jag har minst 2 hanar men dom ska säljas p.g.a dom bråkar mkt, hongin har jag inte erfarenhet av
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • November 2005
      • 353

      #3
      Metriaclima zebra, nakantenga är lite svårare att få tag i idag. Har fått jaga mig till stockholm för att få tag i den. Men inte hittat fullt så utfärgade där.
      Hade tänkt testa med danmark istället.
      Är du inte fullt så noga så kolla upp Metriaclima zebra. mphanga istället. Ser nästan ut som nakantengan.

      Hanarna kan vara ordentligt elaka där så vet inte riktigt om storleken räcker.

      Kommentar

      • egobert
        Användare
        • March 2007
        • 100

        #4
        1000 L/h är väl bra nog.
        vad jag hört är 3 ggr akvariumets
        volym bra.
        Är dom dessutom yngel,
        behöver dom definitivt inte mer väl.

        Kommentar

        • Sacrium
          Användare
          • November 2005
          • 353

          #5
          Var nog snarare akvariets storlek han tänkte på om det går att hålla zebran i.
          Senast redigerad av Sacrium; 17 April 2007, 20:03.

          Kommentar

          • egobert
            Användare
            • March 2007
            • 100

            #6
            Oki
            jag trodde han fråga o pumpen
            var tillräcklig i ovan där.

            Kommentar

            • wicked1
              Användare
              • April 2007
              • 104

              #7
              nja det är 2 frågor asså hehe.

              om fisken kunde hållas i ett 250 och sen om jag ska nöja mig med 1000liters pump huvudet eller köpa det som är lite större
              www.fredd.tk

              Kommentar

              • Sacrium
                Användare
                • November 2005
                • 353

                #8
                Jag är inte helt säker om karet räcker. Hongin och rödzebran är inte några jättekämpar direkt men kan nypa till rätt bra. Zebran vet jaginte om den e d egentligen men mina hanar har ordentligt elaka.

                Gällande pumpen så säger du pumphuvud. Är det ett vanligt powerhead du tänkte köra med filtermatta? Är det ett vanligt innerfilter så känns det däremot i underkant. Inte för kapaciteten men dom har liten filteryta och blir snabbt igensatta.

                Kommentar

                • wicked1
                  Användare
                  • April 2007
                  • 104

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sacrium
                  Jag är inte helt säker om karet räcker. Hongin och rödzebran är inte några jättekämpar direkt men kan nypa till rätt bra. Zebran vet jaginte om den e d egentligen men mina hanar har ordentligt elaka.

                  Gällande pumpen så säger du pumphuvud. Är det ett vanligt powerhead du tänkte köra med filtermatta? Är det ett vanligt innerfilter så känns det däremot i underkant. Inte för kapaciteten men dom har liten filteryta och blir snabbt igensatta.

                  det är ju juwels egna innefilter, jag snackade med en på herkules och han sa man kunde byta själva pumphuvudet. Det finns ju filtrering inuti den svarta "lådan" som sitter i alla juwel kar, sen kmr jag ha mer filter matta bakom slimlinen som vattnet kmr gå igenom innan det kmr fram till pumpen.
                  www.fredd.tk

                  Kommentar

                  • Sacrium
                    Användare
                    • November 2005
                    • 353

                    #10
                    Det har jag däremot ingen koll på.
                    Men brukar aldrig skada att komplettera.

                    Kommentar

                    • Matz Karlsén
                      Användare
                      • February 2004
                      • 1127

                      #11
                      Ursprungligen postat av wicked1
                      Tja.
                      I slutet av månaden köper jag nog ett juwel rio 240. Har lite funderingar på en del saker.

                      Snackade med dem på herkules zoo och dom sa att pumpen pumpar 1000liter(/timman?), räcker det om jag ska ha malawi? Fanns ett större pump huvud som pumpade lite mer, vore det bättre kanske?

                      Kommer nog bli en slimline bakgrund, som jag tänkte sätta 5-6 centimeter från bakrutan och ha grov filter matta bakom, så jag får mer filter volym. Skulle det funka om jag tog spillbitar från slimlinen och hade som "stöd" bakom, dvs att ena sidan av spillbiten är på glaset och andra på slimlinen? Eller skulle slimlinen kunna ge vika och knäckas av vattentryck eller liknande?

                      Sen köper jag nog också en BTN bottenmodul, tänkte då på "Btn fristående modul M". Är den öppen bara på under sidan, eller är den öppen bakom också? Dvs, räcker det att man silikonerar den på botten och inte på botten och en sido ruta?

                      Om ni hade haft tankar som mig, på modul/er och slimline. Hade ni valt den röda slimlinen eller den vita?



                      Fiskarna:

                      Dom malawi fiskarna som jag hade velat ha är,

                      Metriaclima zebra, Nakantenga
                      (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100)

                      Labidochromis sp. "hongi"
                      (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=796)

                      Metriaclima estherae, Minos Reef
                      (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95)



                      Tror ni dom 3 kmr bli en bra kombo? Hur många av varje ska jag satsa på om det skulle funka? Många säger att man ska ha fler av varje än flera sorter.

                      På zoopet står det att man kan hålla Metriaclima zebran i ett 200l kar, men på ciklider.se står det 300. Vad tror ni om det?

                      Sen kmr jag nog ha en ancistrus mal/några zebra snäckor när det blivit en del alger i karet.

                      Ett par Vallisneria kmr också hamna i karet tillsammans med en hög med natursten.

                      /Fredd
                      Med både M. zebra och M.estherae så är korsningsrisken överhängande.
                      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • February 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                        Med både M. zebra och M.estherae så är korsningsrisken överhängande.
                        Jasså det kan jag verkligen inte hålla med om den ena är randig o den andra röd så vad yrar du om egentligen?

                        Kommentar

                        • Sacrium
                          Användare
                          • November 2005
                          • 353

                          #13
                          Antagligen att båda skulle vara Metriaclima i så fall, men håller med Tezz där. Olikheterna är så stora så tror inte det finns nån överhängande korsningsrisk. Sen kan ju alla arter korsa sig visserligen, men tror inte det är nån större fara.

                          Kommentar

                          • wicked1
                            Användare
                            • April 2007
                            • 104

                            #14
                            efter att pratat med lite olika folk osv, så har jag kommit fram till att jag skippar estherae. Den verkar svår att få tag på. Så det blir nog bara röd zebra och hongin.

                            Men sen hade det nog inte gjort allt för mycket om dom nu skulle korsa sig, ynglen hade väl ändå blivit uppätna relativt fort?
                            www.fredd.tk

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • February 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av wicked1
                              efter att pratat med lite olika folk osv, så har jag kommit fram till att jag skippar estherae. Den verkar svår att få tag på. Så det blir nog bara röd zebra och hongin.

                              Men sen hade det nog inte gjort allt för mycket om dom nu skulle korsa sig, ynglen hade väl ändå blivit uppätna relativt fort?
                              estherae är röd zebra och är väldigt lätt att få tag i

                              Kommentar

                              Arbetssätt...