Lite frågor ang. mina diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

    #16
    Hej! Jag har flyttat över diskusen till 130 litaren. Men mamma förbjöd mig att flytta plattysarna till 375:an eftersom hon ville inte ha dom där... Hon tvingade mig också att setta ner diskusen i en nätbur. Så att dom övriga fiskarna inte skulle strässa diskusen. Men enligt min mening stressar sig diskusen i buren. Vad tycker ni? Jag gav Octozin, men jag har gett upp hoppet om att den blir frisk...

    Innan jag flyttade diskusen såg jag att dens avföring var vit, klibbig och maskliknande. Vad jag läst kan avföringen se ut vit och klibbig vid Hexmita.

    P.K
    MVH Patrik K

    Kommentar

    • patrik_k
      Användare
      • April 2002
      • 125

      #17
      Hej!
      Jag undrar om man kan släppa ut diskusen till akvariet, med kardinaltetror, PLATTY och malar? Det jag ororar mig för att PLATTYSARNA blir kanibaler. Dom där dårarna... Äter allt!

      P.K
      MVH Patrik K

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

        #18
        Discusen måste ha det lungt och varmt, att sätta den i nätbur med en massa andra fiskar sressar mycket. Jag hade medicinerat hela Discuskaret då flaggelater smittar.
        Lycka till!

        Kommentar

        • patrik_k
          Användare
          • April 2002
          • 125

          #19
          Jag har nu skärmat av akvariet från alla dom andra, genom att ta en löksäck gjord av nät och trät igenom pinnar för att det ska stå upp.
          Självklart har jag kokat det två gånger, och det fick stå över natten. Nu har jag skärmat av akvariet från dom där galningarna, som börgade äta på Octozinet när jag slängde in det! Discusen fick en rot att gömma sig bakom, och jag har lagt papper på täckglaset över diskusen för att skärma bort ljuset.
          Han har inte börjat äta, men han simmar runt igen, som han inte orkade att göra i det andra akvariet. Igår höjde jag till 29 grader, idag till 30 grader. Värkar ha en possitinv invärkan, jag ska gradvis höja så mycket det går. Vad är maxet 34, 35 grader? Igår gav jag två doser salt i akvariet. Innan hade jag inget salt så nu är det dubbel dos.
          I akvarieaffären sa han att jag skulle ge tredubbelt. Ska jag ge en till dos? Vad tror ni?
          Nu när jag skärmade av blev det dålig genomströmning så att det är varmare vid värmaren (på diskusens sida) än på andra sidan, så jag tror nog dom andra fiskarna inte kommer att känna av det så mycket.

          Än så länge är dom andra friska och glada, bråkar om maten osv.
          Den diskusen som nu är sjuk har alltid varit den svagaste, och smalaste i akvariet, så det kanske är ett "måndagsexemplar" som behövs byggas upp...
          MvH Patrik K
          MVH Patrik K

          Kommentar

          • patrik_k
            Användare
            • April 2002
            • 125

            #20
            God kväll!
            31 grader nu! Men kardinaltetrorna verkar ha det för varmt!!! dom har tappat den röda fergen och hälften av den blå. Kanske för mycket salt också!!! Jag sänkte till 30.

            P.K
            MVH Patrik K

            Kommentar

            • patrik_k
              Användare
              • April 2002
              • 125

              #21
              Hej!
              Igår börgade jag medicinera med octozin i akvariet där dom övriga diskusarna lever för säkerhets skull (jag ska flytta dom snart), derför att dom skrubbade sig mot stenar och rötter mer en vanligt. Men annars så är dom friska och äter bra.
              Ska jag mata dom under behandlingen?

              P.K
              MVH Patrik K

              Kommentar

              • Ante
                Användare
                • November 2002
                • 571

                #22
                äter dom så tycker jag det är bara att mata på.

                Kommentar

                Arbetssätt...