Fiskar till SA kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • February 2007
    • 77

    Fiskar till SA kar

    Hade tänkt mig 1 han plus +2 el 3 honar av Apistogramma hongsloi.
    Sedan ett gäng vinkel tetror vet dock inte hur många men en 10-20 kanske.
    Vill ju sedan ha någon mal som funkar bra ihop med de andra. Några förslag?

    Vad bör jag köra för bottenmaterial för att alla sak trivas som bäst?
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Ursprungligen postat av Austlich
    Hade tänkt mig 1 han plus +2 el 3 honar av Apistogramma hongsloi.
    Sedan ett gäng vinkel tetror vet dock inte hur många men en 10-20 kanske.
    Vill ju sedan ha någon mal som funkar bra ihop med de andra. Några förslag?
    Helt avgörande är förstås hur stort akvariet är, hur mycket cirkulation du tänkt dig, temperatur, inredning osv. Men om man tänker sig ett akvarium på 100-150 liter med måttlig cirkulation (vilket jag tror cikliderna gillar bäst) funkar ett gäng Corydoras bäst, kanske också ett par äppelsnäckor. I ett lite större akvarium skulle ett par Sturisoma sitta fint.
    Ursprungligen postat av Austlich
    Vad bör jag köra för bottenmaterial för att alla sak trivas som bäst?
    Jag har finkornig rådasand nästan överallt, men har upptäckt att ett akvarium lätt kommer i balans med bränd lera på bottnen. Den har lite större kornstorlek och verkar utgöra ett enda stort filtersubstrat - vilket förstås är bra eftersom jag inte har några filter eller cirkulation alls i de akvarierna. Fiskarna mår prima, plantorna är superfina och av alger syns inte ett spår. Pansarmalarna (C. habrosus) verkar inte ha något emot leran. Däremot kan en illa skött botten med finkornig sand vara rena döden (bokstavligt talat) för pansarmalar.
    Senast redigerad av daniel60; 15 April 2007, 01:31.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Austlich
      Användare
      • February 2007
      • 77

      #3
      Blir ett 200l jag sa köra dem i.

      Tack för tipset iaf och kommer nog att köra med biltemas blästersand eller blir det för ljust?
      Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!

      Kommentar

      • Ulf M.
        Användare
        • December 2006
        • 53

        #4
        Ursprungligen postat av daniel60
        men har upptäckt att ett akvarium lätt kommer i balans med bränd lera på bottnen. Den har lite större kornstorlek och verkar utgöra ett enda stort filtersubstrat - vilket förstås är bra eftersom jag inte har några filter eller cirkulation alls i de akvarierna. Fiskarna mår prima, plantorna är superfina och av alger syns inte ett spår. Pansarmalarna (C. habrosus) verkar inte ha något emot leran. Däremot kan en illa skött botten med finkornig sand vara rena döden (bokstavligt talat) för pansarmalar.
        Visserligen lite off-topic, men dom akvarierna vore det kul att få veta mer om! Antal liter, vilka fiskar och hur många, bottengödning?, övrig näringstillförsel osv.!

        Mvh Ulf

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

          #5
          Ursprungligen postat av Ulf M.
          Visserligen lite off-topic, men dom akvarierna vore det kul att få veta mer om! Antal liter, vilka fiskar och hur många, bottengödning?, övrig näringstillförsel osv.!
          Det är inget märkvärdigt alls - grundregeln är VÄLDIGT lite fisk.
          Här är ett på 25 liter, som numera innehåller 10-20 Dario dario (har ingen aning hur många som finns därinne i javamossan) och två äppelsnäckor. Samt en massa växter som iofs inte växer så mycket men håller sig snygga och algfria. Bottengödning har jag köpt - men inte använt. Jag matar mycket försiktigt, mest med levande moina. Därför är det inte så noga med skötseln. Kommer inte ihåg när jag bytte vatten senast, det bör ha varit nån gång i januari-februari...
          Austlich: Biltemasand har jag aldrig sett irl och vågar inte yttra mig om den.
          Senast redigerad av daniel60; 15 April 2007, 19:46.
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          • Ulf M.
            Användare
            • December 2006
            • 53

            #6
            Häftigt! Så Dariosarna ynglar av sig?

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              Ursprungligen postat av Ulf M.
              Häftigt! Så Dariosarna ynglar av sig?
              Javisst, jag köpte ett par och de satte genast igång med att leka. Med tillräckligt med växter kan några yngel klara sig. Helst bör man mata med nykläckt artemia.
              Åter till ämnet: Om jag skulle starta ett Apisto-akvarium i dag skulle jag köra teknikfritt (möjligen kan en värmare behövas). Visserligen kan man inte ha så mycket fisk, men akvariet blir trevligare och mer rogivande att titta på.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • Helenai
                Användare
                • October 2004
                • 269

                #8
                Daniel60:
                Anta att du drömmer ihop ett Apisto-kar i den lite större klassen, kanske 150-300 liter. Hur skulle karet se ut vad gäller botten, teknik + övrig inredning? Vilka artgrupper (Corys, tetror, P-malar, hur många Apisto (arter, antal?))?

                Och var får man fatt i lera som är bränd enligt ovan samt hur ser det ut?? Jag har börjat tröttna på teknik och på mina algproblem...
                Varde ljus... och det vart mörker.

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                Kommentar

                • daniel60
                  Användare
                  • March 2003
                  • 527

                  #9
                  Ursprungligen postat av Helenai
                  Daniel60:
                  Anta att du drömmer ihop ett Apisto-kar i den lite större klassen, kanske 150-300 liter. Hur skulle karet se ut vad gäller botten, teknik + övrig inredning? Vilka artgrupper (Corys, tetror, P-malar, hur många Apisto (arter, antal?))?
                  Och var får man fatt i lera som är bränd enligt ovan samt hur ser det ut?? Jag har börjat tröttna på teknik och på mina algproblem...
                  Jag har köpt den brända leran på Södermalms akvarieaffär i Stockholm.
                  Kan förstås inte lova att att "lo tech" (eller "no tech") funkar för andra, men för mig har det gått oväntat bra. Kul med något helt annorlunda för en malfantast som har full storm i de flesta burkar. Och det är nyttigt att tvingas kämpa emot impulsen att fylla akvariet till brädden med fisk...
                  Hur stort akvariet ska vara till jättar som Apistos har jag ingen aning om - mina fiskar är max 4 cm. Men jag GISSAR att det skulle funka fint med en liten grupp Apistos, 6-8 Corys och 10 småtetror i 200 liter, kanske med en liten oxydator. Det är väl bara att prova - i värsta fall får man väl sätta i ett innerfilter.
                  Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                  Mina fiskar & burkar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...