Vattenbyte smidigt med trädgårdsslang

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Austlich
    Användare
    • February 2007
    • 77

Vattenbyte smidigt med trädgårdsslang

Tänkte att för att slippa att konka på hinkar framåt och tillbaka så skulle man kunna använda vanlig trädgårdsslang.

Att tömma med den är ju inga problem för det vattner rinner ju inte tillbaka.
    Men hur är det när man fyller på? Hur vet jag om slangen jag har är lämplig till det eller inte?
    Slangen jag har är GardenGreen Tecnotubi.

Mch
    Tobbe
    Alltomakvarium.se - En nystartad WIKI om akvarium, hjälp till att fylla den!
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Här finns en artikel om vattenbyte: http://www.ciklider.se/artiklar/mp_b...tenbyten.shtml

Det är inga problem att använda trädgårdsslag till påfyllning.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Austlich
      Användare
      • February 2007
      • 77

Allt är klart för att kunna göra det men som sagt visste inte om slangen

Men enligt vad u säger ska det ju inte vara några problem då. Tackar!

Kommentar

• Cissi
        Användare
        • June 2006
        • 357

Jag använder en grövre slang när jag tömmer karen och en vanlig trädgårdsslang när jag fyller på. Då går det mycket snabbare eftersom man kan tömma ett kar och följa efter med påfyllningen. Eftersom jag tömmer snabbare hinner jag ikapp när det är större kar som ska tömmas vilket tar längre tid.

Här spills ingen tid!
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
          Jag använder vanlig trädgårdsslang går hur bra som helst både tömmning och ifyllning,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Austlich
            Användare
            • February 2007
            • 77

Ursprungligen postat av Cissi
            Jag använder en grövre slang när jag tömmer karen och en vanlig trädgårdsslang när jag fyller på. Då går det mycket snabbare eftersom man kan tömma ett kar och följa efter med påfyllningen. Eftersom jag tömmer snabbare hinner jag ikapp när det är större kar som ska tömmas vilket tar längre tid.

Här spills ingen tid!
            Precis av den anledningen då jag kapade 20 meterslangen i två 10 meters sektioner

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
              Min slang är 10 meter lång går hur bra som helst,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Cissi
                Användare
                • June 2006
                • 357

Jag har ungefär samma system som Micke, fast min slang jag tömmer med är 19/27. Har en Eheim snabbkoppling på den så att det alltid finns hävert. Har böjt ett 20mm VP-rör med en insugssil så att småfiskarna inte flyger in, det är bra fart i grejorna.
                Påfyllningsslangen har vanligt Gardena-munstycke vilket är bra när man fyller på hos ynglena så de inte flyger bort i trycket som annars blir.

Kommentar

• mrlejon
                  Användare
                  • October 2005
                  • 17

Ett tips, det finns genomskinliga slangar på biltema. Tycker det är bra. Har en 12mm till påfyllning och en 1tums till tömning.

Så här har jag gjort, man bara hänger på den på kanten av akvariet, och där stannar den.
                  Är lite tryckluftsrördelar tror jag från biltema. Kostar inte många kronor. Köpte även en kulventil och satte på. Den stora slang stumpen är en liten bit av 1tums slangen.

Bild

Kommentar

• Cissi
                    Användare
                    • June 2006
                    • 357

Ursprungligen postat av mrlejon
                    Ett tips, det finns genomskinliga slangar på biltema. Tycker det är bra. Har en 12mm till påfyllning och en 1tums till tömning.

Så här har jag gjort, man bara hänger på den på kanten av akvariet, och där stannar den.
                    Är lite tryckluftsrördelar tror jag från biltema. Kostar inte många kronor. Köpte även en kulventil och satte på. Den stora slang stumpen är en liten bit av 1tums slangen.

Bild
                    Se till att de är armerade bara, blir INTE bra annars, jag har testat. Min slang köpte jag på Clas Ohlson eftersom Biltema inte hade den dimensionen.

Kommentar

• mrlejon
                      Användare
                      • October 2005
                      • 17

Har haft oarmerad nu i 3 år. aldrig några problem. Vad hände dig?

Kommentar

• Cissi
                        Användare
                        • June 2006
                        • 357

Ursprungligen postat av mrlejon
                        Har haft oarmerad nu i 3 år. aldrig några problem. Vad hände dig?
                        När jag körde 10m oarmerad så veckades slangen på flera ställen vilket gjorde att vattnet stannade. Vet iofs inte hur lång slang du har men för mig hade det gått lika snabbt att tömma akvariet med ett litermått för hand.

Det är ingen styrsel i oarmerade slangar vilket jag tror man måste ha. Det gick tex inte att lägga slangen under täckglaset och ner mot golvet utan att det blev veck och då ingen hävert.

Kommentar

• Niklas Olsson
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1156

E så fruktansvärd irriterad på min "icke kvalitetsslang"...har svurit över den vid varje vattenbyte och lovat mig själv att jag ska köpa en slang som inte veckar sig.
                          //Niklas

www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook

Kommentar

• mrlejon
                            Användare
                            • October 2005
                            • 17

Den som jag har. Nr. 15-332 på biltema. Kan jag rekommendera, den veckar sig inte.
                            Lika så 26-519, men den kan vecka sig lite. Men så fort man fått fart på vattnet ligger den still.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

bumpar denna
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...