Ursprungligen postat av deelay
Nytt försök på 250 liters akvarium
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av NüddlahNu har jag uppdaterat sidan igen och nu har ni klentrogna som kritiserade och skrev dumma saker i första tråden fått en knäpp på näsan för nu har ni bildbevis på hur bra det blev och att det höll redan innan jag limmat dit mina tvärstag längs kortsidorna....
nya bilder längst ner, dom får tala för sig själv.
Nu är det bara att knåpa ihop artikeln, såg att dom ville ha in mycket material till tidningen och detta måste ju bli ett skitbra reportage, du får en guldstjärna för detta projekt.[*]När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...
Kommentar
-
Ursprungligen postat av RaukenKunde du inte hålla dig med vattenfyllningen innan du limmat tvärstagen?
Nu är det bara att knåpa ihop artikeln, såg att dom ville ha in mycket material till tidningen och detta måste ju bli ett skitbra reportage, du får en guldstjärna för detta projekt.[*]
Är det brottom med material till tidningen i såfall? Kan jag skicka in så stora/små bilder som jag har på sidan så dom kan ändra storlek efter behag osv? Hur mycket text ska det vara max? Nu är det ju rätt mycket både bilder och text. jag kan nog korta ner det en del. Kanske en glasskärardel och en limdel?Kommentar
-
Snygg artikel!
Jag bara måste fråga om du är säker på att det är bäst att bryta glas med tång? Jag själv och glasmästarna som visat mig hur man gör brukar lägga glasskäraren i ändan under snittet och bara knycka till lite lätt på skivan för att den skall dela sig snyggt och prydligt. Innan jag visste, så använde jag tång-metoden, men då gick snitten åt skogen titt som tätt.Tony EnglundKommentar
-
Det beror på om man ska knäcka remsor eller inte. Om man ska lyckas knäcka en meterlång remsa som är 5cm eller mindre så måste man ha tång om det ska gå bra och gärna fler, dels för att det är lättare för att få ett bra snitt och dels för att när man trycker med händer och handled så nära snittytan så är det skitlätt att skära sönder sig om man ska knäcka för hand. När jag knäcker långa ytor så är det lättast att droppa dom mot en kant som går längs hela snittytan på unersidan. Dvs om man ska knäcka av 10 cm eller mer av ett glas så anävnder jag händerna och låter glaset falla med snittytan rakt ovanför kanten på underliggande skiva som i mitt fall är en lastpall. Lastpallar är utmärkt att använda för glas tycker jag beroende på storlek då. lastpallar ligger still tack vare sina medar och man kan bära ut dom på gräsmattan och man kan knävka vilken längd som helst där och lastpallar främst engångspallar är sträva på ytan vilket fungerar lite som ett mjukt repfritt underlag för glaset och glaset glider inte omkring på dom heller. =)
Så alltså remsor där tångens käftar kommer ända in till snittet använder jag tång till och längre bitar använder jag fallande teknik för om det är kanske 30cm eller längre annars kan man inte använda brytglasets tyngd för att knäcka med då är det bättre att bara lägga nåt på glaset som motvikt på sidan mot underlaget och sen bara trycka med handkraft ner mot marken så får man loss en rak skiva med bra snitt. Så gjorde jag och det funkade bra varje gång med dom 3 olika tekniker. Så bredden x längden på brytbiten bestämmer hur man gör för att få säkrast resultat.
Mvh. NiklasKommentar
-
Jag tror inte du förstår vad jag menar riktigt (svårt att förklara), så här är en bild. Detta är så vitt jag förstått det normala sättet att knäcka glas, och det kräver inget våld eller musklerTony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av NüddlahNu har jag uppdaterat sidan igen och nu har ni klentrogna som kritiserade och skrev dumma saker i första tråden fått en knäpp på näsan för nu har ni bildbevis på hur bra det blev och att det höll redan innan jag limmat dit mina tvärstag längs kortsidorna....
nya bilder längst ner, dom får tala för sig själv.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyJag tror inte du förstår vad jag menar riktigt (svårt att förklara), så här är en bild. Detta är så vitt jag förstått det normala sättet att knäcka glas, och det kräver inget våld eller musklerKommentar
-
Jag är ingen expert, men jag har sett rätt många glasmästare jobba när jag beställt grejer de gjort på studs och jag har då aldrig sett en glasmästare bryta glas med tänger?!? De gör precis så som Tony förklarar, en grej under och ett lätt tryck så e det av, hur tunna remsor det än handlar om.
Man skall nog aldrig underskatta "mjuka händer" som vet va de sysslar med...Kommentar
-
Intressant att del av din guide, Nuddlah, tack!
Skulle också vilja veta hur man limmar utan stickor?
Och kan man inte fylla igen ett hål på ett säkert sätt, efter att det härdat, så borde det vara riskabelt att limma karet i omgångar, eller?
Har limmat några små burkar i steg med stickor och det har inte varit några problem, men vill ju inte göra nåt dumt om jag ger mig på ett större projekt!
Deelay, vad är det för mått på karet? Fina proportioner tycker jag!/Peter
Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
"Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpgKommentar
-
Ursprungligen postat av quarantinoIntressant att del av din guide, Nuddlah, tack!
Skulle också vilja veta hur man limmar utan stickor?
Och kan man inte fylla igen ett hål på ett säkert sätt, efter att det härdat, så borde det vara riskabelt att limma karet i omgångar, eller?
Har limmat några små burkar i steg med stickor och det har inte varit några problem, men vill ju inte göra nåt dumt om jag ger mig på ett större projekt!
Deelay, vad är det för mått på karet? Fina proportioner tycker jag!
Jag skar bort allt jag limmat utom det mellan glasen så att jaghade räta vinklar att lägga ny silikon i. Kanske lite slöseri med silikon men jag ville ha det perfekt. Jag skar med en klickskrapa, en sån skrapa man har till glashällar på spisen och liknande, det är lite tjockare modell av rakblad på som man kan byta ut. Och det krävdes ett par blad eftersom kanterna på glaset som man slipat nöter ner bladet fort när man kommer emot det. På så sätt fick jag snygga vallar efter maskering och kunde då enkelt fylla igen hålen med på ett säkert sätt. Men klart att det går att fylla igen hål efter tändstickor med, om man limmar som en konisk limning över hålet så att limmet blir som en trattöver hålet så går det utmärkt. I allafall för mig, sen vet jag ju inte hur tezz har limmat som klagat på det. Men jag har läst 3 guider som alla limmat med tändstickor och det är ju ett säkert tecken på att det ska funka om man gör rätt.
Undrar hur lång tid det tar innan någon kommer med en invändning mot detta med..
tick tackKommentar
-
Här kommer det
Man kan gott limma kar upp till 300 liter utan några stickor alls. Limmar man glasets "limytor" i förväg och bara lutar skivorna mot varandra utan att pressa ihop dem kommer silikonet självt att hålla en distans på ca 1mm. Med tejp som håller glaset på plats kan man försiktigt foga sedan i ett svep. Det har fungerat på de 10-talet kar jag limmat själv.
Jag tror att det som gör att folk (inkl. min själv) ifrågasätter din guide hänger lite ihop med att du läst dig till all fakta och inte bygger på någon egen erfarenhet.Tony EnglundKommentar
-
Jo men guiderna läste jag för ett par år sen när jag funderade på att limma kar första gången. Det enda jag minns därifrån är aceton och tändstickor, och om jag limmar nästa gång så svetsar jag nog ihop ett par rätvinkeltvingar som håller glaset med 2mm distans i toppen av rutorna och som inte är ivägen vid limningen.
Anledningen till att jag skrev guiden var för att visa hur JAG gjorde och hur JAG arbetade fram mina metoder. Och glasbrytningstänger finns i massa utförande för att dra ett exempel. Och bara för att en yrkesman kanske bryter på det där enkla sättet utan tänger som belastar jämt över hela remsan beror nog bara på att dom är för lata för att använda tänger och har arbetat fram en metod som fungerar UNDER FÖRUTSÄTTNING att skäret är perfekt hela vägen, annars kommer snittet vika av åt nåt håll på andra sidan och hela remsan är åt h....e. Och guiden är lämpad till dom som vill limma akvarium på enklaste sättet och på ett sätt som inte kräver någon fackmannakunskap i att skära glas osv. När man har den billigaste glaskäraren för typ 59kr på clas ohlson så kan man inte räkna med att man får samma egenskaper och förutsättningar som en glasmäsate som säkert har diamantskär eller karbidskär på sin kniv.
Om jag skulle skriva hur jag sett fackmän skära som kräver en j...a massa kunskap och erfarenhet för att lyckas 10 gånger av 10 så skulle jag väl inte ens behäva skriva en guide, om man är glasmästare eller har glasmästarkunnskaper så är det väl inte ens någon ide att sitta och läsa guiden och kommentera hur proffs gör för att styla eller av lathet att inte använda bryttänger. Tängerna finns inte för intet. Och varför ska man när man vill komma så billigt undan försöka skära till glas på det svåra sättet när man kan göra på det enkla säkra sättet som har lite mer tolerans för att skären inte är perfekt med trissan tex. Guide är till för människor med tummen i handen men vilja att göra nåt. Inte för att några andra ska förvirra folket med hur dom sett proffesionella yrkesmän göra med sina skärverktyg för 500 spänn typ. Det ska vara enkelt. Jag ska inte glas med någon guide, jag läste ett par tips eller tumregler för att skära glas, sen gick jag ut och skar. Det var ingen som hjälpte mig mer än min erfarenhet med verktyg... Jag fick min första verktygslåda när jag var 4, när fick ni? Och då menar jag riktiga verktyg... Slagborrmaskinen var 6årspresent av min murarmorbror.Kommentar
-
Kan du inte testa mitt förslag och tala om vilket du själv tycker är enklast? Jag vågar lova att det är smidigare på alla sätt och vis med metoden på min bild.
Slagborrmaskinen behöver du inte använda till detta iafTony EnglundKommentar
-
Jag ska testa, har nog inget långt glas kvar bara tyvärr. Bara ett härdat, och du vet ju hur lätt det är att skära ett sånt. Heh om det ens går vet jag inte ens?!Kommentar
Kommentar