Nytt försök på 250 liters akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

Nytt försök på 250 liters akvarium

Eftersom den förra tråden blev förstörd samma kväll som den skrev så gör jag en ny.

Måtten på karet är 1000 x 500 x 500 ungefär, exakta mått kommer sen, jag gör det enkelt för mig så några exakta yttetmått på 500 och 1000 blir det inte, utan volymen dvs innermåtten är närmare 500 än yttemåtten, alltså så är det närmare exakt 250 liter då yttermåtten blir lite större än 1000x500x500. Uhh vad invecklat, men med bilderna och illustrationerna och en förklaring så ska jag presentera hur jag gjorde och varför och vilka krav jag ställde på resultatet och varför jag gör karet.

Och i den tidigare tråden så antogs det och förutfattades att jag skulle limma på det konventionella sättet men det är inte alls säkert. Och inte heller vet folk om jag använder säkerhetsglas, laminatglas, low iron glass eller floatglas så innan alla fakta och förutsättningar presenteras så är det ingen mening med att såga testet. Desstutom så är jag övertygad om att det kommer att gå alldeles utmärkt som jag tänkt. Och när jag testat det fyllt med vatten ute någon vecka eller liknande så först då skulle jag överväga att ta in det och fylla det.

Främst så är det ett test för att bekanta mig med pusslandet, att ställa krav på utgifter, hantera silikon, se hur resultatet blir.

En sak till som dom flesta av er inte känner till är säkerligen att ett glas teoretiska hållfasthet är 90% högre än det praktiska man utgår ifrån när man dimmensionerar och det på grund av att så lite som microskopiska anvisningar i glaset (behöver inte vara repor utan även håligheter och liknande) gör att man inte kan räkna med att få ut högre hållfasthet (än 10% av säkerhetsskäl). Så i många fall med bra kvalité på glasen så finns det en ganska stor tolerans och felmarginal innan glaset spricker av trycket. Nu ska väl tilläggas att inte mina glas är av bästa kvalité men jag tror att det räcker.

Konstruktiv kritik mottages om någon kritik. Men påhopp eller agg känns rätt meningslöst att läsa.

Mvh. Niklas!
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Ursprungligen postat av Nüddlah
    Eftersom den förra tråden blev förstörd samma kväll som den skrev så gör jag en ny.

Måtten på karet är 1000 x 500 x 500 ungefär, exakta mått kommer sen, jag gör det enkelt för mig så några exakta yttetmått på 500 och 1000 blir det inte, utan volymen dvs innermåtten är närmare 500 än yttemåtten, alltså så är det närmare exakt 250 liter då yttermåtten blir lite större än 1000x500x500. Uhh vad invecklat, men med bilderna och illustrationerna och en förklaring så ska jag presentera hur jag gjorde och varför och vilka krav jag ställde på resultatet och varför jag gör karet.

Och i den tidigare tråden så antogs det och förutfattades att jag skulle limma på det konventionella sättet men det är inte alls säkert. Och inte heller vet folk om jag använder säkerhetsglas, laminatglas, low iron glass eller floatglas så innan alla fakta och förutsättningar presenteras så är det ingen mening med att såga testet. Desstutom så är jag övertygad om att det kommer att gå alldeles utmärkt som jag tänkt. Och när jag testat det fyllt med vatten ute någon vecka eller liknande så först då skulle jag överväga att ta in det och fylla det.

Främst så är det ett test för att bekanta mig med pusslandet, att ställa krav på utgifter, hantera silikon, se hur resultatet blir.

En sak till som dom flesta av er inte känner till är säkerligen att ett glas teoretiska hållfasthet är 90% högre än det praktiska man utgår ifrån när man dimmensionerar och det på grund av att så lite som microskopiska anvisningar i glaset (behöver inte vara repor utan även håligheter och liknande) gör att man inte kan räkna med att få ut högre hållfasthet (än 10% av säkerhetsskäl). Så i många fall med bra kvalité på glasen så finns det en ganska stor tolerans och felmarginal innan glaset spricker av trycket. Nu ska väl tilläggas att inte mina glas är av bästa kvalité men jag tror att det räcker.

Konstruktiv kritik mottages om någon kritik. Men påhopp eller agg känns rätt meningslöst att läsa.

Mvh. Niklas!
    Har du limmat kar förut eller vill du ha råd?

Kommentar

• Nüddlah
      Användare
      • January 2007
      • 294

Jag har läst massa timmar om glas, haft kontakt med ettpar glasmästare, sett flera diagram på rekommendrade dimmensioner på glas, läst om hur man limmar akvarium i 2 guider på svenska, en bok och en engelsk guide så det ska nog gå bra, jag kör på tändstick, tape och vinkelhake metoden utifrån ett en plan tjock rak bänkskiva som tidigare suttit i ett kök. Så det ska nog gå bra. =)

1 skära glas
      2 tvätta med yes diskmedel
      3 skurit bort tidigare kitt, silikon och annat skit som befunnit sig på glaset med klickskrapa
      4 slipa alla kanter med bryne (vilket tar en jävla tid men blir utmärkt)
      5 skölja bort slipdamm
      6 torka med fottéhandduk
      7 lägga på tork på min studsmatta som luftar utmärkt
      8 planera uppställning av glas
      10 tvätta kanterna med kemiskt ren aceton utan olja
      11 dunsta bort aceton
      12 rigga upp glasen
      13 limma fogen
      14 jämna ut fogen med blött finger på insidan, går bra med 50öring med för en snygg runtning och sen skära bort överflöd med klickskrapa.
      15 VÄÄÄÄÄNTA och under tiden skära ut förstärkningar till glasen och göra samma procedur igen.

Så gör jag, och just nu är jag kvar på slipafasen, har 2 glas kvar och 3 färdiga!

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

Jag har läst massa timmar om glas, haft kontakt med ettpar glasmästare, sett flera diagram på rekommendrade dimmensioner på glas, läst om hur man limmar akvarium i 2 guider på svenska, en bok och en engelsk guide så det ska nog gå bra, jag kör på tändstick, tape och vinkelhake metoden utifrån ett en plan tjock rak bänkskiva som tidigare suttit i ett kök. Så det ska nog gå bra. =)

1 skära glas
        2 tvätta med yes diskmedel
        3 skurit bort tidigare kitt, silikon och annat skit som befunnit sig på glaset med klickskrapa
        4 slipa alla kanter med bryne (vilket tar en jävla tid men blir utmärkt)
        5 skölja bort slipdamm
        6 torka med fottéhandduk
        7 lägga på tork på min studsmatta som luftar utmärkt
        8 planera uppställning av glas
        10 tvätta kanterna med kemiskt ren aceton utan olja
        11 dunsta bort aceton
        12 rigga upp glasen
        13 limma fogen
        14 jämna ut fogen med blött finger på insidan, går bra med 50öring med för en snygg runtning och sen skära bort överflöd med klickskrapa.
        15 VÄÄÄÄÄNTA och under tiden skära ut förstärkningar till glasen och göra samma procedur igen.

Så gör jag, och just nu är jag kvar på slipafasen, har 2 glas kvar och 3 färdiga!
        Går även att använda maskerings tejp för att få jämna fin fogar bara at ta bort försiktigt innan det härdar

Kommentar

• Nüddlah
          Användare
          • January 2007
          • 294

Första fogen limmad, långsidan. Första silikonfogen jag lagt mellan glas, blev in i helvete bra faktiskt. Riktigt snygg fog. Jag maskade med tape på botten och vetikalen och lät silikonet löpa ut över respektive glas ungefär 7 mm så det blev en snygg radie och fogen trängde ner precis som den skulle i 2 mm springan. Alla glas är tvättade, slipade och glasklara nu. Så än finns det hopp om det. Kanske köper jag även tunn bockad aluminiumplåt med som får fungera som ökad limarea så att det inte finns några tvivel om att fogarna ska hålla. Men det tror jag nog att dom kommer ändå. Jag funderar på att göra en dubbelradiefog på gavlarna eftersom att det är 4mm glas. I såfall kommer långsidorna sticka ut lite längre och kortsidorna kommer vara infällda ett par millimeter. Kanske inte det snyggaste resultatet, men det är återigen bara ett test som ligger på 300 kr nu. Jag ska ju inte ställa ut karet, utan om det funkar så kommer det bli ett spott/fisk på uppväxtkar. Men dit är det lång tid kvar. =)

Mvh. Niklas

Kommentar

• Nüddlah
            Användare
            • January 2007
            • 294

Vad jag har lärt mig hittils under projektet

1. Silberschnitt is the shit.. =) Det är glasskärare med topkvalité beroende på vilken man har =)
            2. Att om man värdesätter tid i arbetstimmar och limmar ett 250liters för 300 kronor så har man ändå gjort av med så mycket tid att det skulle vara lönsamt att köpa ett nytt, beroende på vart man bor då.
            3. Det krävs mycket noggrannhet, fokus och engagemang
            4. Man får planera noga
            5. Att en tub 300ml Silikon från clas ohlsson räcker till 250liter kar.
            6. Att det finns stållegering som kan skära i glas, att kvalité förknippas med carbidhjul eller diamantklinga på glaskäraren.
            7.Att olika skärvinklar används för olika tjocka glas.
            8. Att man enkelt kan kapa en flaskbotten på en glasflaska rakt utan ens en glasskärare enkelt, om man nu vill göra ljusstagar eller nåt.
            9. Att silikon blir dammtorr fort så det gäller att limma fogen och jämna ut den fort med vatten med diskmedel på fingret så att man inte förstör fogen sen.
            10. Att det tar lång tid och kräver mycket oergonomiska ställnigar om man inte har bra arbetsyta.
            11. Att aceton i literflaska kostar 46kr på materialmännen.
            12. Lärt mig skära glas med bra resultat i varje skär, krävdes lite övning!
            13. Att dt faktiskt går att köpa glas till en riktigt billig peng om man tycker det är kul att knåpa själv hemma. (Vilket jag gör)
            14. Att Man ska knacka på skäret man gjort med glasskäraren för att få en djupare spänning och lättare kan knäcka glaset.

Och en hel del annat.....
            Så lönlöst var det inte att ge sig in på projektet.

Nu är karet limmat, men det är fortfarande en del kvar att göras.

1. Härda
            2. Ta bort tändstickorna
            3. Skära bort all silikon som inte ska vara där den är
            4. Tvätta igen med aceton
            5. Plugga igen tändstickshålen med ny silikon och jämna till där det behövs
            6. Limma tvärstag och förstärkningar.

Aja, nog med snack, nu ska jag skära till dom sista bitarna så jag slipper göra det i morgon. Det är jobbigt som fan att slipa alla glaskanter för hand. Men det krävs om det ska bli bra.

Återkommer

Mvh. Niklas

Kommentar

• wracker
              Användare
              • June 2006
              • 295

spännande... låt oss se bilder på slutfärdigeten sen hur många tvärstag ska du ha ?

Kommentar

• Nüddlah
                Användare
                • January 2007
                • 294

jag ska ha på längden, längs kortsidorna och en på mitten. förstår du? Dom på kortsidorna ska förstärka dom tunna gavelrutorna den i mitten ska hålla ihop långsidorna och främst vara som stöd för täckglaset som jag kör ett 4mm på sen. Ska fixa lite bilder sen i kväll/natt. Lägger upp dom på sidan och länkar hit sen så kan ni kolla där.

Mvh. Niklas

Ps. Kul att det väcker liite intresse i allafall =)

Kommentar

• wracker
                  Användare
                  • June 2006
                  • 295

låter precis som mitt 140l.. modellen på stagen alltså.. jag limmade om ett hundraliters för ett halvår sen.. endast invändigt då jag tyckte det satt bra emellan glasen.. skar då bort glaset längst långsidorna.. kastade sedan glaset :/ glömde bort att jag skulle limma tillbaka dem(så går det när man kombinerar grogg och arbete en trött fredag) dock fixade jag ett tvärstag på det nyligen som jag nu ska limma dit. men karet klarade sig utan i 8mån. det är 96cm långt..

Kommentar

• Nüddlah
                    Användare
                    • January 2007
                    • 294

Ofan, tur att det klarade sig då. Glasets praktiska hållfasthet brukar man säga är 10% av dess teoretiska hållfasthet och det är för att glas sällan är perfekta utan att det alltid finns microskopiska anvisningar i glaset från tillverkningen. Så det faktum att man dimmensionerar efter dom 10% som återstår av den teoretiska hållfastheten kan gott vara en del av anledningen till att det höll. =) Har man bra glas så håller ofta karet för en ganska god marginal mot trycket det utsätts för. Dock så är ju akvarium ett ställe man ofta lagrar sand av någon anledning =) vilket är hårdare än glas i många fall så akvarium är sällan helt repfria när man använt dom. Får man bara ett gruskorn under algmagneten eller nåt och råkar dra den över glaset så bör man hålla andan.. =) Haha nädå bara dom som har förbannelse på sig drabbas av olyckan. Hoppas inte jag är en av dom hehe.

Aja jag ska fixa bilder osv till kvällen / natten så att man kan se vad jag snackar om. Ska nog rent av göra en guide på hur man limmar akvarium på min akvariesida sen så att folk som vill limma kan få tips om hur man som privatperson faktiskt kan både lyckas skära glas, silikonera och planera, mäta glas, slipa kanter osv osv. Ska presentera ingående hur jag gjorde och vad jag fick för motgångar. (Vilka var förhållandevis få!!)

Om det är någon mer än wracker som läser och är intresserade av vad jag skriver så kan ni ju hoyta till här i tråden så jag vet. Det blev nämligen väldigt tyst efter förra tråden vilket är lite tråkigt. Inte så kul att skriva om ingen vill läsa.

Kommentar

• Thor
                      Användare
                      • January 2007
                      • 106

Om det är någon mer än wracker som läser och är intresserade av vad jag skriver så kan ni ju hoyta till här i tråden så jag vet. Det blev nämligen väldigt tyst efter förra tråden vilket är lite tråkigt. Inte så kul att skriva om ingen vill läsa.

jo vi e nog nånna som kollar läget i din tråd då å då
                      kör på så det ryker
                      bara kul när nån sliter sig ifrån gruppen och kör på

Kommentar

• leis
                        Användare
                        • October 2006
                        • 50

Kör på
                        Leffe Söderström

Kommentar

• Nüddlah
                          Användare
                          • January 2007
                          • 294

Jag satsar lite mer på att göra an utförlig guide så det kommer nog upp ikväll eller i morgon. Har skrivit en hel massa redan, så nu har ni som vill limma kar nåt att se fram emot. Går igenom allt.

Mvh. Niklas

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Jag satsar lite mer på att göra an utförlig guide så det kommer nog upp ikväll eller i morgon. Har skrivit en hel massa redan, så nu har ni som vill limma kar nåt att se fram emot. Går igenom allt.

Mvh. Niklas
                            Skicka in den till Ciklidbladet också, så får alla medlemmar lite trevlig läsning!
                            Tony Englund

Kommentar

• wracker
                              Användare
                              • June 2006
                              • 295

bra ide tony

Kommentar

Arbetssätt...