Nytt försök på 250 liters akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • June 2004
    • 1582

Tja Nuddlah, ser bra och gediget ut, imponerad faktiskt, men är det ide och bli sur på någon för att de ger ett tips? Tips brukar ju leda utvecklingen framåt.

Keep up the good work.

/ BB

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Ursprungligen postat av Nüddlah
      Jag ska testa, har nog inget långt glas kvar bara tyvärr. Bara ett härdat, och du vet ju hur lätt det är att skära ett sånt. Heh om det ens går vet jag inte ens?!
      Nej, härdat glas går inte att skära, så testa inte
      Tony Englund

Kommentar

• cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

Ursprungligen postat av Tony
        Här kommer det

Man kan gott limma kar upp till 300 liter utan några stickor alls
        720 är inga problem heller håller fortfarande efter 4 år, och det första jag nånsin limmade limmade jag på "tonys" sätt för drygt 10 år sen och det håller fortfarande tätt tog 35 min ca för ett 250 liters, nuförtiden går det snabbare men det har nog blivit ett hundratal sen dess och har inte misslyckats ännu med att limma ett nytt akvarie............tändstickorna har jag aldrig använt, detta pga av dagens silcon har en mycket bättre vidhäftningsförmåga än äldre.

Har tom sett ett 3000liters limmas ihop utan några distanser, det tom tryckte allt de hade för att få ihop glaset, och menade att motståndet i själva siliconet gjorde att man fick tillräckligt med distans mellan glaset.....

lite kuriosa..

men guiden var snygg och din ambition att putsa glaset med bryne måste ju varit plåsamt och drygt dock så blev det ju bra........
        Mvh
        Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• quarantino
          Användare
          • January 2007
          • 59

Ok, tack för svaren!
          /Peter

Min gibby: http://img6.picsplace.to/img6/25/gibby_web.jpg
          "Världens bästa..." ramp: [K] http://img12.picsplace.to/img12/1/tasty_reflector.jpg

Kommentar

• Nüddlah
            Användare
            • January 2007
            • 294

"Knäcktången har en konvex och en flat käft båda klädda med plast. På ovansidan av övre käften finns en linje som placeras över skåran i glaset och den konvexa delen på tångens undre käft knäcker mjukt glaset där du skurit. Ett effektivt sätt att skära och lyckas få hela skär."

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Kan du inte berätta vilken tjocklek glaset har på kortsidorna och botten. och vilken höjd det är på akvariet. mvh janne
              Senast redigerad av Wilhelm; 27 April 2007, 21:33. Anledning: Tagit bort tjafs

Kommentar

• Nüddlah
                Användare
                • January 2007
                • 294

Klart jag kan göra det, men det står inte i guiden och jag rekommenderar inte det någonstans heller så det är rätt irrelevant och jag har inte lurat i någon det för att jag själv testat det. Jag refererat till en tabell i glaslimningsguiden som kommer från en glasfirma.

Svar: 4mm gavlar, 6mm botten och långsidor, 4mm x50mm remsor som förstärkning längs långsidorna, 4x50mm som fröstärkning längs gavlarna upptill, 4x80mm som mittstag sen.

glömde höjden, det är 485mm till förstärkningarna på längden på insidan. längen är 1000mm +/- 2mm

Mvh. Niklas
                Senast redigerad av Nüddlah; 27 April 2007, 00:31.

Kommentar

• malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

Ursprungligen postat av Nüddlah
                  Klart jag kan göra det, men det står inte i guiden och jag rekommenderar inte det någonstans heller så det är rätt irrelevant och jag har inte lurat i någon det för att jag själv testat det. Jag refererat till en tabell i glaslimningsguiden som kommer från en glasfirma.

Svar: 4mm gavlar, 6mm botten och långsidor, 4mm x50mm remsor som förstärkning längs långsidorna, 4x50mm som fröstärkning längs gavlarna upptill, 4x80mm som mittstag sen.

glömde höjden, det är 485mm till förstärkningarna på längden på insidan. längen är 1000mm +/- 2mm

Mvh. Niklas
                  nej det står inte i guiden men bilderna talar för sig själva, jag tycker att 4mm är alldeles för tunt, och framförallt om man nu är som nybörjare på att limma akvarier så ska man i stället gå upp i glasstorlek, därav mitt påstående att det kommer bli mycket vattenläckor om man följer dina instruktioner, och jag tycker även att 6mm i botten på ett akvarium som är ca 49 cm högt, det är också väl snålt tilltaget, om man nu som nubörjare ska följa dina instruktioner.mvh janne

Kommentar

• Nüddlah
                    Användare
                    • January 2007
                    • 294

Jag instruerar folk att följa tabellen i en ganska stor del av texten i början, måtten på mina glas är aldrig nämnda, bara på mitt 1400 liters exempel så jag tycker inte att jag lurar någon alls att begå några onödiga misstag. Och att dom ser tunna ut på bilderna kan knappast vara skadligt för hoppningsvis så har dom som läser guiden vett nog att bedömma glastjocklek från tabellen snarare än hur glasen ser ut i tjocklek på en bild. Förstår du? Om dom har en tabell att titta på som faktiskt är där av en anledning så chansar dom nog inte på att göra ett identiskt med mitt även om det kommer gå alldeles utmärkt. För mitt står nu för 3:e dygnet fyllt utomhus i växlande temperatur Utan förstärkningar längs kortsidorna och än har det inte visat någon tendens på att det ska gå illa. Och tvingen som sitter och simulerar mittenstaget på akvariet sitter lika löst nu som när jag satte dit den. jag satte dit den med så lite presskraft så att man kunde lyfta den och låta den glida upp och ner längs glaset och det kan man fortfarande så dom glasen buktar ingenting. Och med en bra frigolit som underlag för bottnen så ska den nog oxå hålla bra för vilka fiskar jag nu kommer ha där i sen. Så jag oroar mig inte i onödan. Jag är ännu inte helt färdig med akvariet än, jag har inte satt dit mina säkerhetsmarginaler ännu och det håller ändå. Och med den stora frigolitbakgrunden som jag ska ha sen så kommer det nog minska med 15-20 liter vattenvolym till i karet med. Så det kommer bara fortsätta i steg i rätt riktning med mer marginaler för hållbarhet.

Hoppas det är förklaring nog. Inte en enda gång har jag uppmanat någon annan att testa gränser som jag gjorde i denna tråden på forumet där jag var tydlig med att det var ett test från början till slut och alla detaljer om hur arbetet fortgått och jag har svarat utförligt på alla frågor. Och nu sitter jag här med ett akvarium ute på gården och min oro för att det ska spricka eller paja är nästan obefintlig nu. I början var det mer spänning. Men nu är det mer bevisat, och snart ska även "säkerhetsbältet" på.

Mvh. Niklas

Kommentar

• Björn
                      Användare
                      • April 2002
                      • 787

Jag följer ingen diktator, jag är en självtänkande individ =)

Jag tittade lite snabbt på din guide på din hemsida och tyckte det såg riktigt bra ut! Jag kan ingenting om att bygga akvarier, men bilderna och texten hade säkert hjälpt mej en hel del om jag skulle bygga ett nytt. Bra jobbat!

Jag tycker inte det spelar någon större roll vad du har för glastjocklek på karet du byggde, eftersom du refererar till tabellen med "korrekta" tjocklekar.

Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Nüddlah
                        Användare
                        • January 2007
                        • 294

Ursprungligen postat av Björn
                        Jag följer ingen diktator, jag är en självtänkande individ =)

Jag tittade lite snabbt på din guide på din hemsida och tyckte det såg riktigt bra ut! Jag kan ingenting om att bygga akvarier, men bilderna och texten hade säkert hjälpt mej en hel del om jag skulle bygga ett nytt. Bra jobbat!

Jag tycker inte det spelar någon större roll vad du har för glastjocklek på karet du byggde, eftersom du refererar till tabellen med "korrekta" tjocklekar.

Mvh
                        Björn

Tack, det där lät vänligt! =)

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Nu är det klart att skriva i denna tråd igen, efter att jag tagit bort allt tjaffs.
                          Hoppas nu att alla kan hålla sig till reglerna.
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Nu är det klart att skriva i denna tråd igen, efter att jag tagit bort allt tjaffs.
                            Hoppas nu att alla kan hålla sig till reglerna.
                            wilhelm du har mail.mvh janne

Kommentar

• Cissi
                              Användare
                              • June 2006
                              • 357

Ursprungligen postat av tezz
                              Radera gärna resten av mina inlägg från denna tråd tack
                              Ta bort dem själv?
                              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

Ursprungligen postat av tezz
                                Radera gärna resten av mina inlägg från denna tråd tack
                                Finns inget att anmärka på i dom inläggen.
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...