Limmar ett 250 liters för sammanlagt 250kr

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

Limmar ett 250 liters för sammanlagt 250kr

Nu limmar jag ett 250 literskar som kostar mig sammanlagt 250 kr. =) Inte så jävla illa va? Bilder kommer på min sida, postar länk sen när jag dokumenterat och är färdig. Håll till godo ni intresserade.

Jag gör det som ett test och för att få lite erfarenhet och för att det är så jävla kul. Har skurit glaset själv med. Kör på 7mm långsidor och botten och lite tunnare på gavlarna. Mer info kommer.

Mvh. Niklas
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

Var finns 7mm ?
    och ett tips om du går ner i tjocklek på gavlarna vilket akvariet klarar men ytan som siliconet blir som anläggningsyta minskar markant dvs som att öppna gjylfen, tänk på att den totala ytan som gavlarna har totalt kanske är totalt 0,5m2 och skillnaden mellan 6 till 8mm kanske är typ 10kr på gavlarna.
    gör nu akvarierna i tjockt glas och det finns inge roligare än en glad fru utan vatten på golvet.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Nüddlah
      Användare
      • January 2007
      • 294

oroa dig inte, detta är bara en ren test. Och det var 6mm långsidor och botten, och 7mm är inget svårt att få tag i, floatglas kan tillverkas i vilka tjocklekar som helst, och att 6 och 8 är standard vet jag! Kommer fylla och testa karet ute först och se om det håller. Hade jag haft 6mm gavlar med så hade jag använt det, men jag köpte allt i spillbitar och gjorde det så enkelt som möjligt för mig. Vidare info kommer, och om det pajar så är det utomhus så ingen skada skedd. Det är ett test en så länge och det med fästytan för limmet mellan rutorna är inga problem heller. Jag har ett par alternativ där. Bockad aluremsa eller limma på ett speciellt sätt. Bilder kommer som sagt!

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
        Banned
        • April 2007
        • 132

Ursprungligen postat av Nüddlah
        oroa dig inte, detta är bara en ren test. Och det var 6mm långsidor och botten, och 7mm är inget svårt att få tag i, floatglas kan tillverkas i vilka tjocklekar som helst, och att 6 och 8 är standard vet jag! Kommer fylla och testa karet ute först och se om det håller. Hade jag haft 6mm gavlar med så hade jag använt det, men jag köpte allt i spillbitar och gjorde det så enkelt som möjligt för mig. Vidare info kommer, och om det pajar så är det utomhus så ingen skada skedd. Det är ett test en så länge och det med fästytan för limmet mellan rutorna är inga problem heller. Jag har ett par alternativ där. Bockad aluremsa eller limma på ett speciellt sätt. Bilder kommer som sagt!
        ja nu gäller det att vara försiktig på tangenterna jag kan jämföra det med att försöka gå på ett ägg, för om man inte är försiktig på tangenterna så är man en bakåtsträvare. varför måste man uppfinna hjulet på nytt.mvh malawijanne

Kommentar

• Nüddlah
          Användare
          • January 2007
          • 294

Vad yrar du om nu?

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
            Banned
            • April 2007
            • 132

Vad yrar du om nu?
            nej jag yrar inte, när det gäller att limma akvarium och framförallt om man ska ha någorlunda säkerhet, så är det vissa mini mått på glas och det är vissa parametrar, det är framförallt höjden, men även längden på akvariet spelar roll. skulle jag göra ett akvarium så skulle jag absolut inte gå under dom rekomendationerna, för att det är svårt nog för en amatör att bygga baljor. det var det jag menade att det väldigt många på det här forumet som tror att dom kan uppfinna hjulet på nytt. och det kunde faktiskt vara trevligare på forumet än att skriva att någon yrar.

Kommentar

• Nüddlah
              Användare
              • January 2007
              • 294

Jag har läst rätt jävla mycket om glas så jag vet måttenochhar ett par olika diagram utskrivna på det, men för det första har jag inte varken limmat eller testat akvariet än eller nämnt vad det ska vara till mer än att det är ett test, så varför såga idéen innan jag är färdig? resultatet och tillvägagångssättet är inte ens presenterat än så ni har inte en jävla aning om hur jag kommer att utföra limningen eller nåt, men ändå pekar ni på faktorer som bygger på vissa förutsättningar när dom skrevs. Och vem sa att jag skulle göra på det sättet? Om jag limmar en glasstav på insidan eller tar metallremsa på utsidan så får jag massa mer limyta som binder glasen, och det finns rätt mycket saker man kan göra för att öka styrkan ändå vilket ni inte ens vet om jag kommer göra än, så varför försöka såga nåt ni inte ens vet hur det ska genomföras? Är inte det rätt konstigt? ha lite jävla tillid och förtroende, jag är inte född igår och min tumme sitter inte mitt i handen.

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
                Banned
                • April 2007
                • 132

Jag har läst rätt jävla mycket om glas så jag vet måttenochhar ett par olika diagram utskrivna på det, men för det första har jag inte varken limmat eller testat akvariet än eller nämnt vad det ska vara till mer än att det är ett test, så varför såga idéen innan jag är färdig? resultatet och tillvägagångssättet är inte ens presenterat än så ni har inte en jävla aning om hur jag kommer att utföra limningen eller nåt, men ändå pekar ni på faktorer som bygger på vissa förutsättningar när dom skrevs. Och vem sa att jag skulle göra på det sättet? Om jag limmar en glasstav på insidan eller tar metallremsa på utsidan så får jag massa mer limyta som binder glasen, och det finns rätt mycket saker man kan göra för att öka styrkan ändå vilket ni inte ens vet om jag kommer göra än, så varför försöka såga nåt ni inte ens vet hur det ska genomföras? Är inte det rätt konstigt? ha lite jävla tillid och förtroende, jag är inte född igår och min tumme sitter inte mitt i handen.
                hoppsan det var väldans vad det tog , men det är klart vill du lägga ner en massa tid på att få ihop ett 250 liters akvarium, det är upp till dig.mvh malawijanne

Kommentar

• tezz
                  Användare
                  • February 2006
                  • 1069

Bry dig inte om honom det är väl ingen som vill köpa hans fisk han brukar vara sådan han har ju inget relavant att komma med ändå

Kommentar

• Gäst

luugn att folk på forumet varnar är av ren välvilja för att du inte ska få en katastrof i värsta fall! Akvarier som briserar händer i bland och ofta tyvärr i onödan.

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Ursprungligen postat av Lennart 2
                      luugn att folk på forumet varnar är av ren välvilja för att du inte ska få en katastrof i värsta fall! Akvarier som briserar händer i bland och ofta tyvärr i onödan.
                      Tycker det är lite konstigt när en person som är så mån om att folk ska vara medlemmar jobbar så hårt för att skrämma bort dom

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
                        Banned
                        • April 2007
                        • 132

Ursprungligen postat av tezz
                        Tycker det är lite konstigt när en person som är så mån om att folk ska vara medlemmar jobbar så hårt för att skrämma bort dom
                        ja terese jag tänkte inte svara, men jag kunde inte låta bli. kommentarer är överflödiga

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                          ja terese jag tänkte inte svara, men jag kunde inte låta bli. kommentarer är överflödiga
                          Samma här

Kommentar

• Nüddlah
                            Användare
                            • January 2007
                            • 294

Ursäkta om jag brusade upp lite, men att ha en plan att testa nåt som ett billigt test och sen bli sågad vid ankelknölarna är rent orättvist och meningslöst. Detta skulle bli en intressant tråd där jag skulle visa resultatet av mitt test som till 99% säkerhet kommer att gå aldeles utmärkt. När jag fyller akvariet och ser det spricka, sopar jag ihop glaset, slänger det och ler, och om det håller så håller det. I vilket fall som så är det värsta jag förlorar 250 kr, men vinner erfarenhet, kunnskap och träning. Men nu skiter jag nog i att publicera resultatet. är trött på arroganta jävlar som ska spekulera och skriva skit innan man fått chansen att testa. Jag lär av mina misstag, att leva efter facit på alla andra mistag skulle innebära världens mest tråkiga meningslösa liv och man skulle aldrig kunna testa nåt för allt i samhället innebär risker. Jag gör hellre misstag och utgår från det än att följa andras rädslor och spekulationer om saker dom inte ens testat. PUNKT

Tack för en förstörd tråd!

Kommentar

• Gäst

Starka reaktioner på ett litet expriment ;-)
                              Nüddlah....Bara en liten undran, mått på akvariet?
                              LxBxH är ju mer intressant att veta innan man "sågar" exprimentet, om man nu tvunget måste göra det?
                              Jag är alltid nyfiken på hur det kan gå...

Kommentar

Arbetssätt...