If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Mitt 375 liters aluramsakvarium började läcka för några dar sedan och igår när jag började att skära bort silikonet fick jag problem. Ramen sitter ihop med nåt slags kilar i hörnen som verkar sitta hårt. Så hur gör man?
Måste du ta bort ramen?
Jag hade bara skurit bort det gamla siliconet på insidan, tvättat noga och lagt på nytt.
Tror ramen är pressad med ett j-vla tryck....
Ja, skär bort allt silikon du kommer åt, och det extremt noga. Lägg sedan en ny fog, så bred du får plats med utan att den syns utanför ramen. Att plocka isär ramen låter både onödigt och farligt, det blir nog inte lätt att få tillbaka den på plats.
folk med aluram kar tar nog bara bort silocone på insidan det imellan glas blir kvar
så det bästa verktyget skulle vart ett 90grader skärblad som ligger an
båda glas så man bara skär bort fogen och inte påverkar silicon som ligger imellan
glasen
hoppas du förstår vad jag menar=)
Jag har varit inne på att bara byta ut själva fogen. Såg dock att mellanrummet mellan glaset såg lite risigt ut på några ställen. Tror ni att det håller om jag försöker skära bort det risiga och i möjligaste mån få dit nytt silikon och sedan foga rejält?
Jag har varit inne på att bara byta ut själva fogen. Såg dock att mellanrummet mellan glaset såg lite risigt ut på några ställen. Tror ni att det håller om jag försöker skära bort det risiga och i möjligaste mån få dit nytt silikon och sedan foga rejält?
den skrapan som man har till spishällar fugerar bra tycker jag, min erfrenhet är att det går att tvätta med både t-sprit eller aceton, jag har testat på två olika 720.mvh.malawijanne
min erfrenhet är att det går att tvätta med både t-sprit eller aceton, jag har testat på två olika 720.mvh.malawijanne
Jo, det fungerar nog, men det är inte bäst. T-sprit innehåller en massa annat skräp som kan ligga kvar på glaset som en beläggning, så det är nog det sämsta alternativet. Aceton dunstar så vansinnig snabbt att det många gånger inte hinner verka innan du hinner dit med trasan. Så, den stora fördelen med Isopropanol är att det inte dunstar så snabbt utan hinner lösa fett innan dess samt att det inte innehåller några som helst restprodukter.
Jo, det fungerar nog, men det är inte bäst. T-sprit innehåller en massa annat skräp som kan ligga kvar på glaset som en beläggning, så det är nog det sämsta alternativet. Aceton dunstar så vansinnig snabbt att det många gånger inte hinner verka innan du hinner dit med trasan. Så, den stora fördelen med Isopropanol är att det inte dunstar så snabbt utan hinner lösa fett innan dess samt att det inte innehåller några som helst restprodukter.
Då blir det att köpa isopropanol. Var gör man det?
Kommentar