Test av effekt innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #46
    Är det skillnad om man mäter strömmen istället för effekten?
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #47
      Ursprungligen postat av tege
      Är det skillnad om man mäter strömmen istället för effekten?
      ja nu är vi inne på ellära, eller ohms lag, I X R = U, jag hade svårt för det för 30 år sen, sedan plussar du på watt på det.
      Ja det skulle vara roligt om någon kan förklara det på ett pedagogiskt sett.Janne

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • October 2007
        • 355

        #48
        Hur blir det om man kör pumpen på en UPS? Alltså man drar ur kontakten och låter UPS'n köra på batteri och mäter hur mycket som dras från batteriet. Då talar vi alltså om likström.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

          #49
          ja nu har jag läst hela tråden och tycker så här efter det.
          Eheimspumpen drar 45 watt istället för som dom skriver 28 watt, resunpumpen tycker jag inte ens kan vara med i testet, men däremot fluval 4 som jag tror är en vanlig pump, den drar 11 watt istället för 10watt.
          Men jag tror att om du skulle jämföra dom pumparna alltså eheim och fluval, så kommer du att upptäcka att eheimen kommer, ja nu spekulerar jag, pumpa 1000 liter medans fluvalen kanske kommer upp i 500 liter.
          Sedan om det är så att eheimen kanske kommer upp i lite mer wattantal.
          så lär det komma ut som i värme i baljan.
          men samtidigt så får du en driftsäker pump, den lär hålla i flera år. till skillnad vad en fluval gör.Janne

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

            #50
            kan bara hålla med janne, eheim 2252 är den driftssäkraste pumpen jag någonsin haft. Alla mina är begagnade och de har jag haft i snart 5 år. Lägg till att de varit igång ett antal år innan jag fick dem så ser man skillnaden. Och vattencirkulationen är mycket bättre än i fluvalpumparna enligt min erfarenhet, jag tror att min fluval ligger och samlar damm i en "övrigt" spann någonstans i min gamla akvariehörna. Jag har bara ett större akvarium igång nu men två av mina 2252 kör fortfarande för fullt i det.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • endymion

              #51
              Så nu har jag mätt med en dyrare och bättre mätare i lokalen. Resultatet är väl att de flesta pumpar/filter drog 1-3 Watt mindre än angivit. Bland dessa var det Fluval 3+, 4+ och Fluval ytterfilter, Rena innerfilter, Project Sigma pump, diverse Eheim ytterfilter, Hydor innerfilter och Aqua-el innerfilter.

              Två stycken sorters pumpar drog mer än angivit den ena var Project PJP 3000 som drog 49 Watt mot utlovade 45 Watt samt Resun MAGI-1000 där det ena drog 36 Watt och det andra 22 Watt mot utlovade 20 Watt för båda filter.

              Kollade även lysrören och där överensstämde det med mina tidigare mätningar att en gammaldags drossel drar nästan exakt 2/3 av vad lysröret drar. Och en nyare knappt någonting alls.

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

                #52
                Ursprungligen postat av endymion
                Så nu har jag mätt med en dyrare och bättre mätare i lokalen. Resultatet är väl att de flesta pumpar/filter drog 1-3 Watt mindre än angivit. Bland dessa var det Fluval 3+, 4+ och Fluval ytterfilter, Rena innerfilter, Project Sigma pump, diverse Eheim ytterfilter, Hydor innerfilter och Aqua-el innerfilter.

                Två stycken sorters pumpar drog mer än angivit den ena var Project PJP 3000 som drog 49 Watt mot utlovade 45 Watt samt Resun MAGI-1000 där det ena drog 36 Watt och det andra 22 Watt mot utlovade 20 Watt för båda filter.

                Kollade även lysrören och där överensstämde det med mina tidigare mätningar att en gammaldags drossel drar nästan exakt 2/3 av vad lysröret drar. Och en nyare knappt någonting alls.
                Intressant test du gjort.

                Kan du inte lista upp den sista testen så som du gjorde inledningsvis i denna tråd.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

                  #53
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Kollade även lysrören och där överensstämde det med mina tidigare mätningar att en gammaldags drossel drar nästan exakt 2/3 av vad lysröret drar. Och en nyare knappt någonting alls.
                  Menar du en elektronisk?
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • endymion

                    #54
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Menar du en elektronisk?
                    HF-don (sådana utan glimtändare) är de jag menar med moderna.

                    Kommentar

                    • endymion

                      #55
                      Ursprungligen postat av Göran Å
                      Intressant test du gjort.

                      Kan du inte lista upp den sista testen så som du gjorde inledningsvis i denna tråd.

                      Mvh Göran
                      Planen är att jag ska skriva ihop en artikel till ciklidbladet, men isf vill jag ha lite fler fabrikat och modeller.

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • December 2005
                        • 1295

                        #56
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Planen är att jag ska skriva ihop en artikel till ciklidbladet, men isf vill jag ha lite fler fabrikat och modeller.
                        Låter bra då väntar jag till det kommer i tidning så småningom.

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2695

                          #57
                          Ursprungligen postat av endymion
                          HF-don (sådana utan glimtändare) är de jag menar med moderna.
                          Ger dessutom mycket längre livslängd på rören. Win-win.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #58
                            Ursprungligen postat av kaj.p
                            Nja nu vill jag inte ha någon fart på mitt vatten. Men som S Sjölander sa på stämman Vem vill bo i en tank där en motor brummar hala tiden?
                            Kenny Bräck-vatten? Skämt å sido, har man tysta pumpa i en BTN-modul full med filtermaterial hör jag inte ett pip och mina fiskar verkar trivas så jag tror inte de hör för mycket heller.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

                              #59
                              Jag har fått tag på en effektmätare och mätt på några av mina pumpar, jag blev glatt överraskad när samtliga låg en bit under angiven effekt. Troligen är angiven effekt lika med när pumpen går mot max tryckhöjhd. Som innerfilter blir det lite lättare och därför blir det lägre förbrukning.

                              Eheim Compact 1000-2000 liter/h
                              uppgiven effekt: 32 W
                              uppmätt effekt: 22W mätt när pumpen går ostrypt.

                              Eheim Compact 1500-3000 liter/h
                              uppgiven effekt: 66 W
                              uppmätt effekt: 34-54 W 34w när den är strypt och 54w på max.

                              Eheim 2252 1200 liter/h
                              uppgiven effekt: 28 W
                              uppmätt effekt: 23 W

                              __________________________________________________
                              Desstoskitigare filter ju billigare går pumpen.
                              Senast redigerad av tege; 18 December 2008, 15:18.
                              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                              Kommentar

                              Arbetssätt...