Ursprungligen postat av pny
Test av effekt innerfilter
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av kaj.pNja nu vill jag inte ha någon fart på mitt vatten. Men som S Sjölander sa på stämman Vem vill bo i en tank där en motor brummar hala tiden?Kommentar
-
-
Var och testa effekten på Fluval och Resun idag nere på universitetet. Det var mycket riktigt så att det var fasvinkeln fi som spökade angående effekten. När vi mätte på obelastade effekten blev det 8 W på Resun och 1 Watt på Fluval. Clas Olssons mätare visar inte Watt utan Voltampere. Strömen i Resunen är dock 0.22 A och spänningen 230 Volt vilket ger ca 50 Voltampere. Dock är det så att den skickar tillbaka ström i ledningen. I obelastat läge på resunen alltså ca 0.18 Ampere. Dock är det så att om du har en gammal elmätare klarar inte denna av att mäta den reaktiva strömen. Alltså får du betala även för det du skickar tillbaka ut på nätet igen. Ett sätt att kompesera för detta skulle kunna vara att koppla motorn över en kondensator (som man gör med lysrör). Alltså nästa steg i mina utredningar är att kolla upp elmätarna vid lokalen och även mäta motsåndet i motorn för att kolla om de värdena stämmer.Kommentar
-
Är "nästa steg i utredningen" klar ??. Mycket intressant tråd detta. Särskilt
med tanke på de allt högre elprisernaKommentar
-
Jag har fortsatt att kolla runt lite. Dock har jag märkt att om man kopplar flera pumpar på en sladd och mäter på alla samtidigt så visar de MYCKET bättre värden. Att mäta impedansen i dem gav ingenting.Kommentar
-
Mätproblem kanske är avklarade nu när du fått tillgång till en bättre mätutrustning på universitetet? Annars kan du skaffa en Energy Monitor 3000. Den skall fungera bättre än tex Clas Ohlsons billiga...Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Intressant elmätare. Kanske man skulle satsa på att köpa en och se vad karen drar. Nån som är intresserad kan vi köpa fem och dela.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
AM säg till när hästarna har landat i stallet.
Vi har inte 220v det försvann för ca 15 år sedan nu är det 230v
en faktor till som spelar roll är lastförskjutning ca 33%
och om vi ska sitta klistrade här tror jag mr fish kan utveckla detta på ca 100 meningar
allt är inte vad det verkar.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Oftast kan det bli problem när man använder en mätare nära slutet eller början av mätområdet. Jag har för mig att enkla effektmätare har svårt att ge ett exakt värde när förbrukningen är låg... har någon testat att koppla in en kraftigare belastning tillsammans med pumpen.
Exempelvis ett element/lampa först utan och sedan tillsammans med pumpen.
Om det är som jag tror så borde detta ge ett mer exakt resultat.- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
-
Oftast kan det bli problem när man använder en mätare nära slutet eller början av mätområdet. Jag har för mig att enkla effektmätare har svårt att ge ett exakt värde när förbrukningen är låg... har någon testat att koppla in en kraftigare belastning tillsammans med pumpen.
Exempelvis ett element/lampa först utan och sedan tillsammans med pumpen.
Om det är som jag tror så borde detta ge ett mer exakt resultat.Kommentar
-
Det var nog mer ett påstående och inte fråga... men jag skummade kanske lite fort.
Det jag menade var att ifall man grundbelastar mätaren, bör den ge ett mer exakt värde jämnfört med bara en så pass liten last som en pump innebär.- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
-
Koppla in en riktig stor elmotor på en elmätare så kommer den visa lika fel som en liten pga att fasvinkeln.Kommentar
Kommentar