Test av effekt innerfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #31
    Ursprungligen postat av pny
    Visst är det en intressant diskussion, men eftersom våra akvariepumpar (antagligen) inte kan likställas med en rent resistiv last så riskerar enkla effektmätare luras av fasvinkeln (fi) mellan spänning- och strömfunktionerna och därmed ge ett felaktigt värde. Vilket jag tror är fallet med de mätningar som ger uppåt väggarna för stort värde här...
    Skiljer det i fasvinkel mellan olika motorer? Hur som helst de filter jag testat så är resun riktigt dåliga (under förutsättning att det går att mäta som jag gör) och eheim inte bra heller (med samma reservation). De andra pumparna jag testat (rena, aquael och fluval) visar värden som någorlunda överensstämmer med märkning. Men även om en resun skulle dra 20 Watt och en Fluval 10 Watt så har du sparat in det extra i inköp inom två år. Och det tror jag de flesta förväntar sig att filtret ska hålla bra mycket mer än två år.

    Kommentar

    • endymion

      #32
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Nja nu vill jag inte ha någon fart på mitt vatten. Men som S Sjölander sa på stämman Vem vill bo i en tank där en motor brummar hala tiden?
      Men han gjorde ju faktiskt en reservation för fiskar som lever i vågbrus och floder. Där det enligt honom antagligen låter ännu mer.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

        #33
        O även om du tar det bästa vad är filtervolymen ?
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • endymion

          #34
          Var och testa effekten på Fluval och Resun idag nere på universitetet. Det var mycket riktigt så att det var fasvinkeln fi som spökade angående effekten. När vi mätte på obelastade effekten blev det 8 W på Resun och 1 Watt på Fluval. Clas Olssons mätare visar inte Watt utan Voltampere. Strömen i Resunen är dock 0.22 A och spänningen 230 Volt vilket ger ca 50 Voltampere. Dock är det så att den skickar tillbaka ström i ledningen. I obelastat läge på resunen alltså ca 0.18 Ampere. Dock är det så att om du har en gammal elmätare klarar inte denna av att mäta den reaktiva strömen. Alltså får du betala även för det du skickar tillbaka ut på nätet igen. Ett sätt att kompesera för detta skulle kunna vara att koppla motorn över en kondensator (som man gör med lysrör). Alltså nästa steg i mina utredningar är att kolla upp elmätarna vid lokalen och även mäta motsåndet i motorn för att kolla om de värdena stämmer.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • November 2005
            • 1294

            #35
            Är "nästa steg i utredningen" klar ??. Mycket intressant tråd detta. Särskilt
            med tanke på de allt högre elpriserna

            Kommentar

            • endymion

              #36
              Jag har fortsatt att kolla runt lite. Dock har jag märkt att om man kopplar flera pumpar på en sladd och mäter på alla samtidigt så visar de MYCKET bättre värden. Att mäta impedansen i dem gav ingenting.

              Kommentar

              • pny
                Användare
                • April 2002
                • 210

                #37
                Mätproblem kanske är avklarade nu när du fått tillgång till en bättre mätutrustning på universitetet? Annars kan du skaffa en Energy Monitor 3000. Den skall fungera bättre än tex Clas Ohlsons billiga...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

                  #38
                  Intressant elmätare. Kanske man skulle satsa på att köpa en och se vad karen drar. Nån som är intresserad kan vi köpa fem och dela.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • endymion

                    #39
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Intressant elmätare. Kanske man skulle satsa på att köpa en och se vad karen drar. Nån som är intresserad kan vi köpa fem och dela.

                    Jag är med

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

                      #40
                      AM säg till när hästarna har landat i stallet.

                      Vi har inte 220v det försvann för ca 15 år sedan nu är det 230v
                      en faktor till som spelar roll är lastförskjutning ca 33%
                      och om vi ska sitta klistrade här tror jag mr fish kan utveckla detta på ca 100 meningar
                      allt är inte vad det verkar.
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #41
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Bara en fundering Är inte innefilter det sämsta man kan ha? Ser inga fördelar med ett sådant.
                        Kaj, oavsett vad det handlar om vill du ha det bästa biologiska filtret drivet till så liten kostnad som möjligt. Inte sant? Det vill i allafall jag. Inte för att jag är särdeles bevandrad i filtereffekt kontra strömförbrukning, men i allafall. Tror det är rätt sätt att tänka på. Nu måste jag tyvärr kolla effekter på annat håll innan jag lägger mig, men fråga är intressant. Har själv en "förbrukningsmätare" från Chlaes i sjön, och vill gärna veta från de mer kunniga hur fasiken det funkar.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • January 2008
                          • 809

                          #42
                          Oftast kan det bli problem när man använder en mätare nära slutet eller början av mätområdet. Jag har för mig att enkla effektmätare har svårt att ge ett exakt värde när förbrukningen är låg... har någon testat att koppla in en kraftigare belastning tillsammans med pumpen.

                          Exempelvis ett element/lampa först utan och sedan tillsammans med pumpen.

                          Om det är som jag tror så borde detta ge ett mer exakt resultat.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • endymion

                            #43
                            Ursprungligen postat av Peter_A_F
                            Oftast kan det bli problem när man använder en mätare nära slutet eller början av mätområdet. Jag har för mig att enkla effektmätare har svårt att ge ett exakt värde när förbrukningen är låg... har någon testat att koppla in en kraftigare belastning tillsammans med pumpen.

                            Exempelvis ett element/lampa först utan och sedan tillsammans med pumpen.

                            Om det är som jag tror så borde detta ge ett mer exakt resultat.
                            Läs igenom tråden ordentligt så får du svar på din fråga

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • January 2008
                              • 809

                              #44
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Läs igenom tråden ordentligt så får du svar på din fråga
                              Det var nog mer ett påstående och inte fråga... men jag skummade kanske lite fort.

                              Det jag menade var att ifall man grundbelastar mätaren, bör den ge ett mer exakt värde jämnfört med bara en så pass liten last som en pump innebär.
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              • endymion

                                #45
                                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                                Det var nog mer ett påstående och inte fråga... men jag skummade kanske lite fort.

                                Det jag menade var att ifall man grundbelastar mätaren, bör den ge ett mer exakt värde jämnfört med bara en så pass liten last som en pump innebär.
                                Koppla in en riktig stor elmotor på en elmätare så kommer den visa lika fel som en liten pga att fasvinkeln.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...