Tanganyika Killis....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Tanganyika Killis....

    Hur är det, finns det mer än en sorts Killi i Tanganyikasjön?
    Det jag hört sagts tidigare är att det bara skulle finnas EN (Lamprichtys Tanganicanus) men i boken Drömciklider av Ad Konings står att "denna art är en av sjöns få killis".
    Om det finns fler vad heter dessa i så fall?
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • Lozer
    Användare
    • March 2007
    • 54

    #2
    Det finns en till som jag har hittat, Lacustricola Pumilis, Tanganyika lyktöga. Men den är inte endemisk till Tanganyika sjön, den finns även i bl a Viktoriasjön och Kivusjön. Står om den på Zoopet.
    "ALLT är värt ett försök"

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • February 2003
      • 1156

      #3
      Ok, kanske är så att det är den enda endemiska arten i sjön då...?
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Jepp, såvitt jag vet är Lamprichtys den enda endemiska killin i sjön. Det är också den enda som finns där de flesta cikliderna vi har i karen lever. Har för mig att det även ska finnas en eller ett par arter Notobranchius. Både Lacustricolan och Notosarna lever i träskområdena i nära anslutning till de floder som rinner in i sjön. Lacustricolan är annars en trevlig firre, hyfsat grann och stimmar bra. Håller sig rätt högt upp i karet. Har kört dem med Cyps, Altolamprologus "Shell" samt en del snäcklekare och det har funkat bra.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

          #5
          Ok, då e d säkert så då...blev lite konfunderad när var olika bud från olika böcker med samma författare..
          Hmmm, den du lade upp en bild på Patrik ser inte så kanonfin ut tycker jag. Då håller nog den "vanliga" högre klass enligt mig, iofs. utan att sett den du visade live men...men de flesta firrar har ju sin egna charm.
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Tja, att jämföra Lacustricolan med den vanliga är som att jämföra päron och äpplen - helt enig i att Lamprichtys är grannare. Fast det är inte så konstigt att jag tycker det, eftersom just Lamprichtysen hör till de grannaste firrarna alla kategorier enligt mig. Det som är trevligt med Lacustricolan är i allafall att de inte blir så stora och att de stimmar bättre än Lamprichtys. Sedan är det en udda fisk att ha i Tanganyikaburkar, inte många som har sett den.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Eddie
              Användare
              • March 2007
              • 109

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Jepp, såvitt jag vet är Lamprichtys den enda endemiska killin i sjön. Det är också den enda som finns där de flesta cikliderna vi har i karen lever. Har för mig att det även ska finnas en eller ett par arter Notobranchius. Både Lacustricolan och Notosarna lever i träskområdena i nära anslutning till de floder som rinner in i sjön. Lacustricolan är annars en trevlig firre, hyfsat grann och stimmar bra. Håller sig rätt högt upp i karet. Har kört dem med Cyps, Altolamprologus "Shell" samt en del snäcklekare och det har funkat bra.

              Hilsen,

              P
              Öh? Nu vett jag inte vilken fisk ni pratar om men den fisken du la upp liknar en Grön Lampögonfisk Procatous aberrans!

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Eddie
                Öh? Nu vett jag inte vilken fisk ni pratar om men den fisken du la upp liknar en Grön Lampögonfisk Procatous aberrans!
                Mja, kanske liknar firren på bilden en Procatopus något, men det är en Lacustricola pumilus, hanne. Procatopus har rött i fenorna och är bukigare. De blå skimret på dem är också starkare och fenorna har annan form, ffa stjärtfenan. Finns ett helt gäng firrar från Afrika som liknar varandra rätt bra, med just det blå skimret gemensamt.

                Här hittar du bild på Procatopus aberrans, men bilden är lite grannare än de är i verkligheten.



                Här är en annan Procatopus, som är lika grann:



                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 April 2007, 08:17.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • johho
                  NCS Medlem

                  • March 2007
                  • 1825

                  #9
                  Hade vart kul att ha sånna. Men eftersom jag ska ha frontosa så lär de blii fiskmat

                  Kommentar

                  Arbetssätt...