If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ekonomin tillåter tyvärr inte att kunna köpa så pass mycket växter att det kommer se ut som ett renodlat växtakvarium redan från starten. Ca 1000kr växter/rötter och 1000kr fiskar ligger budgeten på som max för tillfället. I kväll ska jag åka och köpa växter så jag får igång akvariet nån gång. Nu är det bara fyllt med grus och stora stenar och 1/3 vatten sen ett par dagar för att få några vänliga bakterier iaf.
Lite tråkigt att mina små fina malawi inte trivdes hos mig eller om det var för avancerat för mig men men, bara att inse sina begränsningar så denna gången får det som sagt bli något billigt och lättskött. Hellre det än att karet får stå tomt.
Nån liten stimmfisk blir det garanterat. Men funderar på om det inte behövs nån lite större fisk med som tex scalarer men finns det något alternativ på lite störe fisk som går fint med små tetror?
Såg i köp och sälj forumet en som hade ett 20-tal Blå Ciklidynget till salu billigt i Norrköping där jag bor.
Skulle det kunna vara något för mig tror ni? Kan man tänkas få se lek från dessa eller blir det bara inavel och jag behöver ett gäng från en annan kull också?
Får alla 20 plats i mitt 450 liters även efter de har vuxit till sig eller kommer det bli inbördeskrig?
Tja, de lär få plats ett tag i ditt kar, men du får nog räkna med att max tre par får plats när de parat ut. Lek lär det bli, de är inte svåra eller kinkiga med vattnet. Inavel behöver du inte tänka på, ska gå mycket långt i generationerna innan det inträffar. De flesta firrar som är missbildade är fel utfodrade, vågar jag påstå.
Du får kanske tänka om lite kring sällskapet till dem bara. Små tetror lär inte funka till dem, men ett stim Corydoras funkar bra (med en lite tuffare och större Cory). Större tetror som håller sig i mellanskiktet/ytan borde funka bra. Köp tetrorna rätt snart efter att du plockat hem blåciklidera (om du köper dem), och låt dem växa upp tillsammans. Ger inga garantier, men det kan funka bättre att göra så. Moenkhausia sanctaefilomenae tror jag är rätt lämpligt sällskap till blåcikliderna.
Det blir ett växtakvarium
Fick köpa en proppad ica-påse med vad jag tror är javaormbuke till bra pris.
Tror ni rötterna ruttnar om jag planterar dom i mitt relativt grova grus eller måste jag binda fast ormbunkarna ovanpå stenar och rötter med fiskelina för att de ska klara sig?
Har även köpt ett pyttelitet innerfilter som jag ska ha som CO2-raktor till mäsksatsen som jag ska starta upp så fort jag får tid. Minifiltret kopplar jag till belysningens tidur så det slår av på natten för att minska tillförseln av CO2. När jag har kört slut på nuvarande växtgödningen blir det troligtvis PMDD. Jag vill hålla nere kostnaden så mycket det går men ändå försöka få bra tillväxt.
Om intresse finns så kan jag skriva en liten fotodokumentation på budgetmäskgödningen.
Så här såg det ut igår när jag planterade för fullt. Jag ska stoppa i mer växter ikväll så får jag gallra sen när de börjar växa till sig. Har massvis kvar att stoppa i om jag vill. Bild på akvariet Ormbot med växter
Fiskar har jag inte funderat så mycket mera på men lutar åt scalarer. Ska försöka få ordning på växterna först.
Låter schysst!! Kikade på bilden på karet, och vill bara rekommendera att du ordnar någon snabbväxare också. Hygrophila polysperma, Limnophila sessiliflora eller Heternanthera zosterifolia är några alternativ. Mycket vanligt att man kör liknande växter vid uppstart av ett växtkar, de brukar kunna hjälpa till att få balans i karet. Dessutom syns eventuella näringsbrister mycket snabbt på dessa växter. När karet funkar bra kan man undan för undan gallra ut dem.
Javaormbunke brukar sällan gilla att planteras, de funkar allra bäst om man sätter dem ovanpå rot eller sten, som du är inne på. Om du ändå vill plantera dem så se till att rotstocken är över gruset. Med lite tålamod växer de fast även i gruset och man får en planta som är attans lätt att flytta runt.
Man tackar. Alltid kul att få lite beröm, tipps och synpunkter. Det värmer
Tog ett pH i morse och det visade 7,0. Men jag misstänker att det kommer sjunka en del. Kommer växterna att stabilisera pH när de sätter igång att växa eller bör jag hälla i lite natriumbikarbonat (heter det så?) som på tiden när jag ville ha högt pH då jag höllt malawi i karet?
Nu ska jag troligtvis köra billiga sydamerika eller centralamerika som vad jag har hört föredrar lägre pH än Malawi.
*edit*
Jag har mycket javaormbunke över så om någon vill ha så är det bara att komma och hämta innan jag slänger det överblivna. Jag bor i centrala Norrköping. Skicka ett PM.
Nu har jag skaffat några snabbväxande växter. Den heter limnophila heterophylia.
Tog även en taskig bild på en av mina två yngel som bor i karet. Tror det är Labidochromis sp. "hongi" red. Finns även 4 små malar också.
Lite mer ljus hade nog inte skadat. Har bara 2st 36w rör med enklare reflektorer. Jag får se om det kanske går att bygga till några extra lågenergilampor i rampen. Eller om man kan hitta en beganad ljusramp med 4 rör. Ev. en extra 2-rörs ramp som är identisk med den jag har nu.
Tog ett pH i morse och det visade 7,0. Men jag misstänker att det kommer sjunka en del. Kommer växterna att stabilisera pH när de sätter igång att växa eller bör jag hälla i lite natriumbikarbonat (heter det så?) som på tiden när jag ville ha högt pH då jag höllt malawi i karet?
Nu ska jag troligtvis köra billiga sydamerika eller centralamerika som vad jag har hört föredrar lägre pH än Malawi.
pH 7 innan CO2 är igång låter lågt. När CO2 dunkar igång kommer pH att sjunka ytterligare. Växterna stabiliserar inte pH, tvärtom ifall inte CO2 räcker till. Mät pH tre gånger under dagen, en gång på morgonen, en gång på em samt på kvällen. Du bör se rätt stora skillnader mellan dessa värden, om CO2 funkar som den ska. Lite bikarbonat tror jag är bra med så lågt pH. Försök få pH till åtminstone 7,5 på morgonen (innan CO2 kör igång), kanske till och med lite högre. KH kan gott ligga på 10.
För firrarnas del spelar pH ingen större roll, så länge du inte får stora variationer under dagen (och inte har tänkt dig odla, då kan det vara avgörande). Enligt mig är ett högre pH helt klart att föredra, filtreringen funkar betydligt bättre då.
KH är riktigt lågt. Ligger runt 2-3 så det blir till att tillsätta natriumbikarbonat för att stabilisera pH.
Kommer natriumkarbonaten förbrukas så jag kontirnueligt måste tillsätta mer vartefter för att hålla uppe pH och KH?
Eller räcker det att bara tillsätta vid vattenbyten?
Jag hällde i lite natriumbikarbonat efter jag gjorde testet och på eftermiddagen var pH drygt 6,8 efter ha kör CO2 hela dagen. Men karet är nästan tomt på fisk så jag har lite tid på mig att justera in innan jag köper ny fisk. Jag ska göra ordentliga vattentester ikväll och börja justera upp värdena lite sakta över helgen för att förhoppningsvis ha det stabilt på måndag då jag ev. ska köpa fisk
Ps. Finns det nån mer fisk än Praktbotia som äter snäckor och hällst inte gräver som tokar? Såg att jag hade nån enstaka i karet.
Nu tillsätter du ju lätttillgänglig kol för växterna. Men jag kör med enbart bikarbonat som kolkälla. funkar helt ok. Ph håller sig inte helt stabilt men väl inom de gränser som gör att fisken mår hur bra som helst. Tror att det var Defdac som sa till mig att den delen som påverkar vattnets stabilitet påverkas inte av växternas konsumtion av bikarbonaten. Med andra ord så käkar växterna inte alla delar av din tillsatta birkabonat.
Jag måste oxå hålla med Patrik att ett högre ph är att föredra för att "de goda" bakterierna trivs bättre då.
Sen är det ju en kul ide om det är så att det inte behövs nitrit till nitrat bakterier i ett växtkar med lågt ph för att växterna konsumerar amoniumet och därmed förhindrar att nitrat tillverkas. Med andra ord så konkurerar växterna ut nitrit till nitrat bakterierna. Känns dock som att i det fallet så är risken för nitritskador större.
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.
Har bytt mina överbliva javaormbunkar nu mot en tuss javamossa som jag lindat fast på en sten.
Har även börjat blaska med vattenvärdena nu. Idag när jag kom hem var vattnet surt. Under 6,8 iaf då det är lägsta värdet på min färgskala. Har även bytt ena mäskflaskan mot en vattenfylld flaska istället för att minska på koldioxidtillförseln. Bubblade på rätt bra innan.
Har höjt kh till 6 nu. Ska se innan jag lägger mig om kh är kvar på 6 samt ta ett pH prov.
Mäsken ger oftast en rätt ojämn tillförsel av CO2 - det sjunker efterhand som jäsningen avtar. Slugt att ha två flaskor då, går fint att blanda till dem i omgångar. KH 2-3 är för lågt, helt enig med LN. Ska räcka att tillsätta det vid vattenbyten, om du inte har massor med bikarb-växter och verkligt fett ljus (och det har du inte).
Många andra botior äter också snäckor, dvärgbotian är t ex en trevlig firre. Lite stirrig är väl det enda negativa man kan säga om den. Kulfiskar äter också snäckor, men de kan vara bitska mot andra firrar.
Kommentar