Lättskötta fiskar till växtakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • December 2006
    • 263

Tanken är att byta varannan mäskflaska en gång i veckan. Så att en är i gång två veckor. Kanske tom att man ska öka till tre flaskor. Jag startade direkt med två nya flaskor men det blev som sagt för mycket så då får man starta med bara en mäskflaska och en vattenflaska.

Det går säkert hitta recept på mäsk som jäser väldigt sakta men länge. Nu blaskade jag bara ihop lite av ett mellanting av två recept jag hittade på nätet. Det receptet verkar bubbla lite väl bra.

Mitt recept på mäsk för 1½l petflaskor (kommer förfinas framöver)
    1tsk torrgäst för söta degar
    1tsk bakpulver
    1½dl socker
    ca 1,2l 45 gradigt vatten

Det går bra att räkna bubblorna i tvättflaskan. Nu har jag 27 bubblor/min med bara en mäskflaska igång. När jag startade upp med två var det garanterat det dubbla. Så det blir att räkna bubblor varje dag nu och skriva logg. Är det idé att köpa ett vattentest för CO2? Någon som har erfarenhet? Bör jag skaffa något mer/annat test för att justera in CO2 tillförseln?

Har nu på morgonen justerat upp kH till 8 och pH ligger nånstans mellan 7,2 och 7,6. Mitt pH test är inte det bästa men var gratis. Om jag ska köpa ett nytt pH test, vilket rekomenderas?

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Låter som en bra tanke med CO2:n. Körde på samma sätt när jag körde mäsk. Receptet trixade jag också en del med, men de som jäser långsamt tyckte jag blev för trixiga. Det blir fler växtkar framöver, men då blir det CO2-tub.

Tja, hittar du ett test för CO2 så köp det - vad jag vet så finns det inte. Man får gå på tabeller där man utgår från pH och KH och sedan uppskatta i vilken härad man befinner sig. En sådan tabell finns på Tropicas sida, bland annat. Vettiga pH- och KH-test blir därmed ett måste. Viktigt att hålla koll på dem så att man inte har ihjäl firrarna.

Jag gillar JBL´s tester, men det finns flera olika. Dropptesterna brukar vara bra. Kontrollmät gärna då och då mot vatten som du vet vilka värden det har, kranvattnet brukar vara bra att testa på. Får jag något annat än pH 8,3 och KH 5-6 när jag mäter i kranvattnet så vet jag att jag antingen gjort fel i mätningen eller att testet är kasst. Mycket enkelt.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• classe
        NCS Medlem

• April 2007
        • 1147

min favoiritt är kardinaltetra har lysblå färg och är stimgruppen!!!!!
        och samma med praktbotia så klart vackerfisk..
        jag har den 8 praktbotia själv med den malawiciklid-mbuna så ingen problem tillsammans..
        Senast redigerad av classe; 22 June 2007, 13:52.
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• MagArne
          Användare
          • December 2006
          • 263

Har köpt mig en rot idag som jag har bundit upp javaormbunkarna på. Tycker själv det blev betydligt bättre och jag slipper se javaormbunkarnas fula trådrötter.
          Bild

Det blev också 52st vinkeltetror.

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Trädrötter och javaormbunkar är en fin kombo, tycker jag. Karet börjar likna något nu, ser schysst ut. Rötterna från javaormbunkarna kan med tiden bli rätt fina - blir som stora nystan som är utmärkta gömställen för yngel. Brukar även komma småskott på rötterna, så låter man dem vara får man med tiden ett mycket tjusigt buskage på hela trädroten.

Hilsen,

P
            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• MagArne
              Användare
              • December 2006
              • 263

Nu har det flyttat in 10 skalarer i karet. Ett sött litet gäng.

Kommentar

• MagArne
                Användare
                • December 2006
                • 263

Sambon har sytt ett drapperi nu för att kunna gömma en massa saker under akvariet.

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Bra val. Vinkeltetror är min favorit
                  Scalarerna kommer att göra att vinkeltetrorna kommer att stimma perfa.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

Arbetssätt...