Ubuntu/Linux användare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

    #16
    Japps som dom sa innan om image ja, om man bränner bin och cuefiler och iso och alla andra imagefiler utan att bränna som image i tex nero eller ashampoo burning studio så kommer man inte kunna boota med skivan. en imagefil är ju information som är exakt och möjliggör en identiskt brännd skiva eller fil som orginalet man packade ner till imagefil från början. men det viste du säkerligen redan om du ska börja med linux. Med linux tycker jag att det verkar jobbigt med filhantering och upp och nedpackning av filer. Men det är väl en vanesak, när man lärt sig det så går det nog som en dans på taggiga rosor.. =)

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av Tony
      Dum fråga kanske, men du har väl inte bara bränt ISO-filen på DVD'n utan att extrahera den till skivan?
      Jo..jag är inte smartare än så.

      Jag extraherade den på HD men den vill inte starta ändå...går det inte från HD utan man måste starta från cd?

      Kommentar

      • Nüddlah
        Användare
        • January 2007
        • 294

        #18
        bränn på bootbar skiva, eller snarar bränn så det blir en bootbar skiva.. sak gå att installer linux från internet, via nätverk, cd och hårddisk.. frågan är bara vilket som är smidigast

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          Jo..jag är inte smartare än så.

          Jag extraherade den på HD men den vill inte starta ändå...går det inte från HD utan man måste starta från cd?
          Här har du en guide med lite gratis programvara för att lösa det.

          ISO files are actually images of complete CDs or DVDs compiled as one whole image file (*.iso), just like Ghost does for hard disks and partitions. ISO images
          Tony Englund

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Jag har kommit igång med Ubuntu nu och det känns lite krångligt, men väldigt intressant. Det jag märkte direkt var snabbheten i systemet och att problemen med virus, pop up och annat skit försvann helt. Finns oerhört många program som är riktigt bra och efterliknar de flesta och mest populära programmen till Windowsplattformen. Har dock inte testat att spela spel och det är väl lite här som Ubuntu/Linux faller. De bästa och flesta spel stöds bara av Windowsplattformen, men jag ska försöka göra en "crossover" och/eller köra via ett program som heter "Wine".

            Idag släpps nya versionen Ubuntu 7.04 och det är en riktig hype runt det släppet på olika forum för Ubuntu fantaster. Ubuntu 7.04, eller Ubuntu Fiesty Fawn som den också kallas, marknadsförs lite som Linux vs Vista...men det är givetvis en David vs Goliat fajt fortfarande. Den nya versionen ska dock krypa betydligt närmare än tidigare och det kommer bli intressant att se hur pass nära den kommer.

            Just nu håller jag till mycket på denna sajt och på dess forum för att lära mig mer...

            Ett av de bästa med just Ubuntu är att det är helt gratis och kommer alltid vara helt gratis för alla användare. Program är också gratis, vilket faktiskt är helt otroligt skönt!

            Senast redigerad av StefanL; 19 April 2007, 10:04.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #21
              är oxå redigt trött på Windows XP och har funderingar på att slänga skiten men tyvärr är det lite krångligt med alternativ, nu när Vista kommer med Directx 10 som är grymmt till spel så vet jag inte längre..Tyvärr har endast Vista DX10
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                #22
                Ursprungligen postat av Malawe
                Idag släpps nya versionen Ubuntu 7.04 och det är en riktig hype runt det släppet på olika forum för Ubuntu fantaster. Ubuntu 7.04, eller Ubuntu Fiesty Fawn som den också kallas, marknadsförs lite som Linux vs Vista...men det är givetvis en David vs Goliat fajt fortfarande. Den nya versionen ska dock krypa betydligt närmare än tidigare och det kommer bli intressant att se hur pass nära den kommer.
                Ska Wlan funka bättre i 7.04 än i 6.10?
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Thor
                  Användare
                  • January 2007
                  • 106

                  #23
                  WINDOWS VISTA AERO VS LINUX UBUNTU BERYL

                  Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


                  grymt sa grisen =)

                  Kommentar

                  • troskar
                    Användare
                    • February 2003
                    • 13

                    #24
                    Ursprungligen postat av Robin
                    Ska Wlan funka bättre i 7.04 än i 6.10?
                    Fungerer bra men default network management program er buggy fremdeles. Jeg bruker nå WICD og det går bedre.

                    Download wicd for free. A network connection manager that aims to simplify wired and wireless networking in Linux.


                    Ellers er det verdt å merke at det fremdeles ikke finnes Linux-drivere for Creative X-Fi lydkort. Dermed er det verdt å sjekke hvilket lydkort man har før man installerer Ubuntu (eller annen Linux distro). Men det er jo bare å kjøre Ubuntu-Live uten installsjon så oppdager man eventuelle problemer.

                    Kommentar

                    • hesdorf

                      #25
                      Osäkra på att använda ubuntu/linux

                      Om ni känner er osäkra på ett ett nytt o.s. så har linux/ubuntu den fördelen att ni kan installera det "inside windows" vilket jag starkt reomenderar att ni gör.
                      Så kan ni bekanta er med det först innan ni kraschar hårddiscen och bara andvänder linux fullt ut.
                      Linux/ubuntu mfl. linux o.s. kan kännas lite ovana att jobba med fraförallt om man har haft (och är van vid )windows, men jag tycker det är lika (kanske lite lättare) än Windows.
                      Problemet är att det utnytjar hårdiscen på ett annat sätt, istället för att (som windows) lägga allt på en partion använder sig linux av flera partioner.
                      Den viktigasre (och kanske den man bör se upp med) är grunden till hela systemet som linux kallar rotpartionen, till den SKA BARA den som har admin-rättigheter beviljas tillträde!!!
                      Fö övrigt ligger alla användarfiler på en "home-partion" det är framför allt den man bör arbeta mede i början, innan man lärt sig lite mera.
                      Att sedan använda sig av sin dator med det nya o.s. är ingen större skillnad från vad man är van vid, förutom att man som regel slipper krascher, virus och andra irritations-momment samt att det går lite snabbare at surfa.
                      Själv använder jag: Linux/Mandriva på min ena dator och Linux/Red Hat på den andra, och jag saknar inte windows för fem öre
                      Ubuntu är ett allderles utmärkt o.s. för att lära sig känna Linux Open Source fillosofi, men tänk på att många windows-program inte acepteras dock kan man "lura" en del program att tro att man använder windows med ett program som heter WINE (om det inte fanns med vid installationen så finns det på nätet,freeware,)
                      Lycka till: BENKE BUS

                      Kommentar

                      • peiter
                        Användare
                        • March 2008
                        • 25

                        #26
                        Har kört ubuntu i närmare ett halvår nu och aldrig haft några problem.
                        Nu kör jag visserligen bara trådbundet internet på den datorn, (kopplad till TV:n)
                        Lite problem vid installationen, fick slita en del för att få ordning på nvidia
                        grafiken. Men det löste sig tack vare lite olika forum, där det mesta ligger ute.

                        Kommer att byta på mina andra datorer också till slut.men det får vänta lite
                        tills microsoft slutar slkicka ut uppdateringar på XP.
                        /Peter "pastorn" Åsman

                        Kommentar

                        Arbetssätt...