Ubuntu/Linux användare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    Ubuntu/Linux användare?

    Finns det någon på forumet som använder operativsystemet Ubuntu (Linux)? Jag funderar på att installera det och vill gärna ha lite "mer kött på benen" innan jag byter...

    Delge gärna erfarenheter, åsikter och tips!
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    #2
    Jag har inte testat själv, men...

    Ubuntu har ju fått massor av bra kritik, men så brukar det ju iofs vara med folk som orkar frångå standard och accepterar att allt inte funkar

    Om jag inte minns helt fel fixar Ubuntu-installationen en Dual Boot utan några större problem, och skulle du vara missnöjd är det ju bara att plocka bort det (eller plocka bort Windows i omvänt fall)
    Tony Englund

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Windows XP ska bort...har tröttnat enormt på operativsystemets stora kryphål som gör att man får in en massa virus och annat skit i datorn. Vad jag har förstått så är Ubuntu säkrare...

      Vill inte heller lägga ned pengar på Windows Vista då det OP-systemet kommer ha en hel del "barnsjukdomar" som Windows (Microsoft) alltid tycks bära med sig vad de än skapar för system/program.

      För de som inte vet vad Ubuntu är så går det att läsa här:

      http://ubuntu-se.org/ eller http://www.ubuntu.com

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #4
        Sitter även jag i dessa tankar men tänker nog ha kvar XP för att när man kör Ubuntu verkar det vara ett jäkla gissel att få igång trådlöst nät samt att jag förlorar möjligheten till Photoshop då jag inte tycker linux variant Gimp är bra.

        Stefan, ladda hem ubuntu och bränn ut det på en skiva som du sedan bootar så kan du testa att köra linux utan att behöva installera.. Du kör det från skivan + internminnet.

        Linux är helt gratis för er som undrar.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Är inte Ubuntu/Linux kompatibelt med "Windows"-program så att man kan köra t ex Photoshop? Lite konstigt om de inte kommit på hur man kan få "vanliga" program att fungera även på Ubuntu?!

          I och för sig så dör jag inte om jag får använda mig av andra program.

          Jag har inga andra valmöjligheter än att installera Ubuntu för tillfället då min XP cd är trasig och min dator kraschat (gissa varför ).
          Senast redigerad av StefanL; 11 April 2007, 16:59.

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Jag bara måste fråga, men hur i helskotta lyckas ni få in virus och annan skit i burken? Jag sköter en massa datorer både internt på kontoret och ute hos våra kunder, och (ta i trä) men aldrig att någon råkar ut för virus. Ett och annat spyware slinker väl igenom, men inte värre än att det går att ta bort.

            Till sist, det enda vettiga alternativet till Windows är MacOSX. Där snackar vi användarvänlighet på så hög nivå att jag knappt står ut och en säkerhet utöver det vanliga. Att de allra flesta större programvarorna finns i macversioner är ju en bonus.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Ove Planstedt
              NCS Medlem
              • May 2006
              • 1816

              #7
              Som Mac OSX användare så kan jag säga att det alltid fungerar och aldrig krånglar.

              Vad är ett virus?

              Kommentar

              • MagArne
                Användare
                • December 2006
                • 263

                #8
                Synd att inte OSX fungerar till PC.
                Jag har blivit beroende av Photoshop vilket inte fungerar på Linux. Bara OSX och Windows

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #9
                  Det går att köra windowsprogram i Linux genom ett program som heter Wine men det säga bli väldigt dåligt och slött.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Hank
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1321

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tony
                    Jag bara måste fråga, men hur i helskotta lyckas ni få in virus och annan skit i burken?
                    Undrar detsamma.
                    Jag kör gratisversion av AVG antivirus, aldrig några problem.....

                    Edit: Jag KÖR antivirusprogramet också, OFTA....
                    Senast redigerad av Hank; 12 April 2007, 10:13.
                    /#378 Hank
                    Zoonen:
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                    NCS medlemsbilder:
                    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

                      #11
                      Jag har NOD32 och det funkar fint. Antivirus alltså.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Jag skulle kolla en fotbollsmatch live via TV-ants och det brukar gå bra, men denna gången så länkades jag vidare till en annan port och vips så hade jag datorn full med virus...

                        Jag har AVG Antivirus, Zone Alarm...inget fungerade! Jag fick sedan neka konstant när exe-filer inifrån datorn ville kommunicera ut från min dator...då förstod jag att hela datorn var full med virus. Sedan låg det en enorm mängd med "spyware" så direkt jag startade internet så bara öste det fram tveksamma sajter (OBS! inte porr).

                        Jag har installerat om XP nu och kör det sporadiskt då jag inte vill ha det OS...men av någon anledning kan jag inte få igång Ubuntu-cdn...det går inte att starta den och det går inte att boota från den. Jag ser däremot att alla filer är där...men det verkar som om min dvd inte kan läsa iso filer...

                        Behöver jag säga att jag aldrig mer ska kolla live fotboll via suspekta media?
                        Senast redigerad av StefanL; 12 April 2007, 17:38.

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

                          #13
                          Dum fråga kanske, men du har väl inte bara bränt ISO-filen på DVD'n utan att extrahera den till skivan?
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • Thor
                            Användare
                            • January 2007
                            • 106

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Jag skulle kolla en fotbollsmatch live via TV-ants och det brukar gå bra, men denna gången så länkades jag vidare till en annan port och vips så hade jag datorn full med virus...

                            Jag har AVG Antivirus, Zone Alarm...inget fungerade! Jag fick sedan neka konstant när exe-filer inifrån datorn ville kommunicera ut från min dator...då förstod jag att hela datorn var full med virus. Sedan låg det en enorm mängd med "spyware" så direkt jag startade internet så bara öste det fram tveksamma sajter (OBS! inte porr).

                            Jag har installerat om XP nu och kör det sporadiskt då jag inte vill ha det OS...men av någon anledning kan jag inte få igång Ubuntu-cdn...det går inte att starta den och det går inte att boota från den. Jag ser däremot att alla filer är där...men det verkar som om min dvd inte kan läsa iso filer...

                            Behöver jag säga att jag aldrig mer ska kolla live fotboll via suspekta media?

                            man hämtar den som .iso vil jag minnas
                            den ska sen brännas som en image inget annat

                            sen kolla så din bios inte är inställd på att bara boota ifrån HD
                            sen, boot second on removable devices kan oxå va bra att ha enablad
                            sen ska det funka /obs bränn ison i lägsta fart

                            mvh/thor

                            Kommentar

                            • Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

                              #15
                              Man kan köra windowsprogram i alla linuxdistar, beror på hur du installerar din fönsterhanterar och vad du har för fönsterhanterare, windows har ju explorer och linux har ju ett antal olika fönsterhanterare. Dessutom så är hela linux anpassningbart och möjliggör att ändra allt från topp till tå. Och mindre risk för virus kan bytas ut mot att det inte finns några egentliga virus till linux över huvud taget. Ingen som lägger ner energi på det för att det vore så lätt. Det räcker med att skriva in en lite textsträng i kärnkoden för att krasha hela skiten. Det är väl snarare ofta linuxanvändare som gillar att jälas med microsoft just för att dom inte har öppen källkod = utmaning och roligare att jävlas. Och för att dom flesta använder microsofts windows i stället för krångliga linuxversioner. Hur lätt en linuxversion än kan upplevas vid installation så kommer man alltid få en hel jävla del med motgångar innan man kommer in i det. Och det där med dual boot, det heter bootmanager och det finns till alla versioner i olika utförande. Jag hade nyligen gentoo linux www.gentoo.org och det var lurigt.

                              Men lycka till med din installatio och skriv gärna din upplevelse med installation och användarvänlighet sen. Och angående photoshop så har du gimp och en del andra program som du kan göra samma saker med. Gimp är jävligt likt, och finns till windows med! =)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...