Pris på Cyrtocara moorii yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

Janne, nu får du väl försöka vara liiiiite positiv?

Den största anledningen till att man kanske inte får lika bra betalt i gbg som i övriga sverige beror på de extremt låga priserna som butikerna tar UT för fisken. Om de säljer rödzebra och golden för 39:- är det ju solklart att de inte kan ge 25kr till odlaren.

Frågan är vem som gnäller mest, den som säljer billigt eller den som köper billigt?

Och åter till ursprungsfrågan, Cyrtocara moorii är åtminstone i gbg-trakten kraftigt "överodlad" vilket i sin tur leder till att det odlas mer än det finns efterfrågan på. Det leder ju direkt till att butikerna kan gotta sig åt att välja att köpa från den som säljer billigast. Marknaden styr i vanlig ordning, så kila iväg till din lokala butik och sälj fisken.
    Tony Englund

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
      Banned
      • April 2007
      • 132

Ursprungligen postat av Tony
      Janne, nu får du väl försöka vara liiiiite positiv?

Den största anledningen till att man kanske inte får lika bra betalt i gbg som i övriga sverige beror på de extremt låga priserna som butikerna tar UT för fisken. Om de säljer rödzebra och golden för 39:- är det ju solklart att de inte kan ge 25kr till odlaren.

Frågan är vem som gnäller mest, den som säljer billigt eller den som köper billigt?

Och åter till ursprungsfrågan, Cyrtocara moorii är åtminstone i gbg-trakten kraftigt "överodlad" vilket i sin tur leder till att det odlas mer än det finns efterfrågan på. Det leder ju direkt till att butikerna kan gotta sig åt att välja att köpa från den som säljer billigast. Marknaden styr i vanlig ordning, så kila iväg till din lokala butik och sälj fisken.
      ja tony man kan nog tyvärr inte vara så positiv över den så kallade marknaden i göteborg, ja visst det var lite negativt att skriva så som jag skrev, men och andra sidan så är det faktiskt en sanning, för att i göteborg så fungerar det så.
      och det vet du lika väl som jag.
      den här debatten har vi fört på forumet många gånger innan, men det är kanske dags igen.
      för att det är ju så att jag har slutat odla nu så jag har ju inget på att vinna eller förlora på det.
      så jag slipper sådana uttalande att det är bättre att jag sluta att odla, än att jag gnäller för min sjuka ko.
      och framförallt hur den så kallade marknaden fungerar i göteborg det kan jag gärna berätta om ni är intresserade, för att jag har faktiskt 20 års erfarenhet av den.mvh malawijanne

Kommentar

• Sharkbait
        Användare
        • February 2006
        • 61

Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
        ja tony man kan nog tyvärr inte vara så positiv över den så kallade marknaden i göteborg, ja visst det var lite negativt att skriva så som jag skrev, men och andra sidan så är det faktiskt en sanning, för att i göteborg så fungerar det så.
        och det vet du lika väl som jag.
        den här debatten har vi fört på forumet många gånger innan, men det är kanske dags igen.
        för att det är ju så att jag har slutat odla nu så jag har ju inget på att vinna eller förlora på det.
        så jag slipper sådana uttalande att det är bättre att jag sluta att odla, än att jag gnäller för min sjuka ko.
        och framförallt hur den så kallade marknaden fungerar i göteborg det kan jag gärna berätta om ni är intresserade, för att jag har faktiskt 20 års erfarenhet av den.mvh malawijanne
        "Om de säljer rödzebra och golden för 39:- är det ju solklart att de inte kan ge 25kr till odlaren.

Frågan är vem som gnäller mest, den som säljer billigt eller den som köper billigt?"

Om detta stämmer så är det väl inte så konstigt att man bara får ut 10 kr...

Sedan är väl detta ett större problem. Odlare försöker kokurrera ut odlare. Butiker försöker kokurrera ut butiker. Visst detta gynnar kunden men i slutänden så är det nog iallafall odlaren & butiken som biter sig själva i arslet.

Mvh
        Mvh

Kommentar

• Hank
          Användare
          • April 2002
          • 1321

Ingen som lagt in kvaliten i prisbilden?
          Jag betalar lätt 100kr. för en RÖD lite större Rödzebra,
          än 39kr. för en liten blekorange stackare
          /#378 Hank
          Zoonen:
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
          http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

Arbetssätt...