mina små apistos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

    mina små apistos

    Hej!
    Upptäckte nyss en hona med åtminstone 50 frisimmande yngel. Dessa apistogramma har jag köpt på åleds som "hauswell". Hauswell ska dock vara en munruvare och det är inte denna som lekt i en grotta. Honorna liknar a. cruzi/eunotus eller sp. winkelfleck.
    I karet går 4 apisto (3 honor + en hanne)
    Ett fjärilsciklidpar
    6 st Biotodoma Cupido
    20 svarta neon
    5 små ancistrus
    Mina frågor är om jag bör avlägsna dem eller klarar hon att försvara dem? Vet inte hur gamla de är men de verkar vara 2-3 mm. Den senaste veckan har hon kört bort allt från sin tredjedel av karet och honorna verkar inte intressera sig för att sno yngel. Hannen låter också henne vara och försvarar hennes sida av karet.
    Jag har frysta bosmider och cyclops. Duger det som yngelfoder eller bör jag starta upp med att odla artemia?
    Ska försöka hitta bra länkar så ni får en uppfattning om hur dessa apistosar ser ut (lite senare)
    tack på förhand!
    mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

    #2
    Bör väl också nämna att akvariet är 375 liter.
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • January 2007
      • 290

      #3
      Här är en bra länk, för att försöka visa hur mina fiskar ser ut http://www.aquaciclidos.net/nuke/mod...&cat=10&page=4 Mina honor liknar eunotus (samma internetsida på s. 2). Min hanne liknar mer cf. eunotus eller sp. carapintada.
      Har lite funderingar på att jaga rätt på ett yngelkar till dem imorgon, men hur bråttom är det?
      Någon kommer kanske säga att de kommer leka igen. Jag tycker dock det skulle vara väldigt kul att kunna ta hand om denna första kull.
      Hoppas det finns någon på ciklid.se som kunde delge sina erfarenheter utifrån sina apistogramma.
      Mvh Niklas igen
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • Vete
        Användare
        • February 2007
        • 35

        #4
        Jag har fött upp ett par kullar apistogramma agassi. Då förde jag över ynglen till ett litet kar när de var 2-3 mm och matade med artemia. Fortsatte med artemia till de var stora nog att ta finfördelad räkmix och finhackade rödamygg (jag vet, man ska passa sig för rödamygg )

        Om du inte vill föra över ynglen till ett eget kar kan du alltid pröva att mata dem i ditt stora kar. Se bara till att alla får i sig mat (kan vara svårt). Äter de ditt frysta foder (tveksamt) är det bara att mata på annars får du vräka i ordentligt med artemia.

        För du över dem till ett yngelkar kan du räkna med att nästan alla överlever. Har du dem kvar i ditt stora kar kan du bli av med alla.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • January 2007
          • 290

          #5
          Jag ska försöka få tag på ett kar imorgon. Nu visar det sig att det finns yngel på två håll. Antingen är det två honor som lekt eller så har en hona snott yngel från den andra. Det verkar omöjligt att få tag på alla yngel så några blir nog hursomhelst kvar och de jag får tag på får en egen boning.
          Det händer mycket nu
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          Arbetssätt...