varthän är ncs på väg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Ursprungligen postat av Tony
    Att de flesta fortfarande verkar tro att Ciklidbladet måste bli fulare pga att Micke väljer att sluta är lite märkligt. Redaktörens första och största uppgift är att samla in material från medlemmar och "proffs" och på så vis skapa ett intressant innehåll. Själva layouten har vi fantastiskt mycket hjälp av från en viss färsk guldaborre-vinnare

Så, även om det är off topic, men har du en känsla av att DU kanske kan vara en artikelinsamlare som har lite känsla för att skapa en bra mix kostar det inte ett enda öre att fråga vidare om redaktörsposten.
    Om det nu är så "att de flesta fortfarande verkar tro" .....så är ju toppen om du belyser det som du har gjort i inlägget ovan. Ännu bättre vore det att få ut synpunkterna till alla NCS som inte besöker forumet. Om 289 har varit aktiva här på Forumet det senaste året så borde den info.n träffa resterande medlemmar också.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Ursprungligen postat av LN
      Om det nu är så "att de flesta fortfarande verkar tro" .....så är ju toppen om du belyser det som du har gjort i inlägget ovan. Ännu bättre vore det att få ut synpunkterna till alla NCS som inte besöker forumet. Om 289 har varit aktiva här på Forumet det senaste året så borde den info.n träffa resterande medlemmar också.
      Du har helt rätt Nu kommer jag inte ihåg exakt hur "annonsen" i CB1 ser ut, men det står förhoppningsvis något om det. Får kolla upp det hemma!
      Tony Englund

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Så här såg "annonsen" ut:

Jag håller med om att det är viktigt att söka bland alla NCS medlemmar. Men den som ansvarar för det redaktionella bör, som jag ser det, vara en flitig internetanvändare eftersom rollen kräver en tät kontakt med föreningens medlemmar (och andra som bidrar med material).
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Sjalvklart ar det illavarslande men det hade knappast hjalpt om jag kommit pa arsmotet och foreslagit att vi masta ha en redaktor. Jag kan dessutom inte se nagot i mina tva inlagg som ens antyder att jag inte tycker att CB ar viktigast eller att det ar frid och frojd att vi inte har en redaktor.
          Nåväl nu byggde ju mitt inlägg på att det stora problemet för NCS var att vi inte hade någon redaktör och eftersom du bemötte detta så antog jag detta.

Det finns ju lite historia som visar att just tidningens kvalitet är det viktigaste. Bara för några år sedan så sjönk medlemsantalet drastiskt (vi var nere i 800) och det talades om att lägga ner CB helt.
          Tidningen var då rätt mager - med få foton och nästan inga artiklar kom in från medlemmarna. Då bytte vi format och förändrade layouten helt - från början så kom det visserligen även då in få medlemsartiklar men styrelsen tog tag i det och började skriva artiklar - foton plockades till 80% från Zoopet osv. Efterhand började det vända - medlemsantalet ökade och det började ramla in artiklar MED FOTON från medlemmarna.
          När så Micke tog över som redaktör så hade medlemsantalet ökat till ca 1200 (dvs 50%). Därefter har CB förbättrats än mer såväl kvalitativt som kvantitaivt och det är en medlemstidning i ordets rätta bemärkelse.
          Om nu kvalitén på CB går ner så finns det risk att det också blir färre artiklar etc. etc.

Jobbet som redaktör har förändrats rätt mycket de senaste åren. När jag var redaktör var säkert 80% av arbetet att få tag på artiklar (ringa, maila, tjata på folk) eftersom inga artiklar kom in "frivilligt". Detta arbete har med all säkerhet minskat rejält de senaste åren pga av tillströmningen med artiklar och foton.
          Så visst innebär det en del jobb att ta över efter Micke, men samtidigt så har ju Micke genom att skapa en bra tidning, bäddat för den som tar över genom att jobbet inte längre är så betungande som det var förr i tiden.

Apropå tidningars vikt - sedan GOC fick en ny och riktigt bra medlemstidning har deras medlemsantal ökat uppåt 3 ggr.

Kommentar

• Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nåväl nu byggde ju mitt inlägg på att det stora problemet för NCS var att vi inte hade någon redaktör och eftersom du bemötte detta så antog jag detta.
            Nej det gjorde jag inte. Jag bemotte din kommentar om att det inte kom klagomal pa arsmotet, inte redaktorsfragan (vilket borde framga av citatet)
            När jag var redaktör var säkert 80% av arbetet att få tag på artiklar (ringa, maila, tjata på folk) eftersom inga artiklar kom in "frivilligt".
            Som jag mins det sa fick du "frivilliga" artiklar fran mig + en och annan som du "tiggde" inklussive foton som inte var tagna av mig (fast uselt scannade av mig en gang).
            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • April 2007
              • 132

Lite tråkigt att ingen var intresserad av att ta upp en diskussion om NCS framtid på NCS årsmöte - då var det tyst när synpunkter efterfrågades.
              Det är ju dessutom som så enligt Joakim ovan att bara runt 20% av NCS medlemmar är aktiva på ciklid.se. Jag är fullkomligt övertygad om att de allra flesta är medlemmar i NCS pga Ciklidbladet och inte pga ciklid.se och därför är det oerhört mycket viktigare att finna en långsiktig lösning på vem som skall vara redaktör för Ciklidbladet i framtiden än att diskutera huruvida den ena eller andra avdelningen på ciklid.se skall vara öppen för alla eller inte. Denna fråga blir först oerhört viktig om man skulle tvingas lägga ner Ciklidbladet.
              jomen om det är bara 20% som är aktiva på forumet som är medlemmar, då måste det finnas en massa som inte är medlemmar i ncs som vi kan fånga upp på ciklid.se, det var det jag var ute efter hur vi skulle få mera medlemmar där la jag några förslag, och dom små förändringarna tror jag inte att man måste besluta på ett årsmöte.
              sedan vet jag också att vi har en annan katogeri för det på forumet, så jag ber om ursäkt att jag skrev det i fel kategori.mvh malawijanne

Kommentar

• mölnlycke ciklidodling
                Banned
                • April 2007
                • 132

Eller sa var det en form av berom: Styrelsen gor ratt i att ge ut varldens basta medlemstidning for ciklidister, utveckla ett av varldens mest kompletta artregister for ciklider och lagga pengar pa att ge medlemmar mojlighet att lagga upp bilder samtidigt som allt "gratis" ar fritt! Nar foreningen slar rekord i medlemsantal sa ar det val inte akut lage for reformer?
                jamen om det går så bra för ncs , då kan ju dom som arbetar med bara luta sig tillbaka i soffan och bara vara nöjda.
                eller också försöker man att utveckla ncs och får in lite mer medlemmar, och det tror jag aldrig är fel .mvh malawijanne

Kommentar

• Rauken
                  Användare
                  • January 2007
                  • 310

Tycker att diskutionen är bra att föra. Känns ibland som att det blir lite försvarsställning på vissa inlägg. Det Janne nog vill uppnå är att få fram ideer på hur vi kan förbättra föreningen. sen tror jag inte att själva forumet blir bättre genom att begränsa vissa saker, men om vi får in fler medlemmar betyder det mer intäkter som skulle kunna delas ut till dom som lägger ner mycket arbete (t.ex. redaktör för CB) och därmed säkerställa tidningens kvalitet. M.a.o. är jag själv lite kluven i frågan eftersom jag t.ex. själv tröttnade på Zoopets "Goldavdelning". Själv gick jag med i NCS efter att använt ciklid.se ett tag vilket nog inte skett om det varit för mycket begränsningar...
                  Men som sagt, forsätt att ifrågasätta Janne (jag menar självklart att Janne skall ifrågasätta, inte att Janne skall ifrågasättas tänk va fel det lätt blir ) , för ingenting är så bra att det inte kan bli bättre...
                  När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                    jamen om det går så bra för ncs , då kan ju dom som arbetar med bara luta sig tillbaka i soffan och bara vara nöjda.
                    Det tror inte jag heller och jag anser inte att "luta sig tillbaka i soffan och bara vara nöjda" ar en vinnande strategi, men att reformera for reformerandets skull ar det inte heller. Det jag framst ville at var att tystnad pa ett arsmote inte nodvandigtvis ar negativt!
                    eller också försöker man att utveckla ncs och får in lite mer medlemmar, och det tror jag aldrig är fel .
                    Jajjamensan, har ar vi eniga!
                    Senast redigerad av Ola Svensson; 10 April 2007, 15:28.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Som jag mins det sa fick du "frivilliga" artiklar fran mig + en och annan som du "tiggde" inklussive foton som inte var tagna av mig (fast uselt scannade av mig en gang).
                      Nåja de 3 första numren så skrev du inget i - men i det sista år 2001 så skrev du 2 artiklar.
                      Totalt skrev undertecknad och övriga styrelsen knappt 40 artiklar första året (redaktionella artiklar oräknade) och samtliga övriga medlemmar totalt knappt 10 st (samt rätt många översatta artiklar) - dvs ett förhållande på 4:1
                      Kollade de senaste två numren förra året och där var förhållandet ungefär det mostatta - så visst har förhållandena förändrats enormt.
                      Och att vara redaktör idag är ett helt annat jobb än det var förr (till största delen på att Micke gjort tidningen så bra - vilket gör att fler och fler vill bidra med artiklar).

Oavsett vilket - även om du ni inte var med från starten så är du en av dem som genom årens lopp verkligen har ställt upp och bidragit med artiklar.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

jomen om det är bara 20% som är aktiva på forumet som är medlemmar, då måste det finnas en massa som inte är medlemmar i ncs som vi kan fånga upp på ciklid.se, det var det jag var ute efter hur vi skulle få mera medlemmar där la jag några förslag, och dom små förändringarna tror jag inte att man måste besluta på ett årsmöte.
                        sedan vet jag också att vi har en annan katogeri för det på forumet, så jag ber om ursäkt att jag skrev det i fel kategori.mvh malawijanne
                        Om bara 20% av NCS medlemmar är aktiva på ciklid.se så kan det ju de facto bero på att övriga inte är så himla aktiva på internet - kanske är fiskintresset större än dataintresset . Jag var själv hemma hos en tysk i helgen som har skrivit flera akvarieböcker (inte om ciklider). Han hade väl 500 böcker (eller vad det nu var) hemma, han prenumererade på alla tyska akvarietidskrifter + några engelska, men han hade INTE internet hemma. Han skötte sin mailkorrespondans på jobbet, men var där nästan aldrig inne på akvaristiska hemsidor.
                        Så bara för att man är fiskintresserad måste man inte också vara intresserad av internet.

Däremot är det ju en helt annan sak hur man skall få dom som är aktiva på ciklid.se och inte är NCS-medlemmar att bli detta. Då tror jag att det viktigaste är att visa på hur bra CB är och inte genom att låsa visa delar av ciklid.se för ickemedlemmar. En sådan låsning bör enbart ske genom praktiska (t.ex. genom att webbutrymme kostar, av upphovsrättsliga skäl etc) och inte för att värva fler medlemmar. Först om det går åt pipan med CB finns det anledning att eventuellt förändra en öppen policy.

Kommentar

• deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

jahapp....då kommer väl ett som vanligt lite rörigt inlägg av mig...!!
                          Först - det arbetas just nu för fullt med ett "verktyg" som def. kommer ge oss fler medlemmar, utan tvekan.....utan att gå handlingen i förväg.

Sen "min" syn på detta med CB;
                          Jag kan bara tala för mig själv, men jag tror i min enfald att det finns betydligt många fler än våra extremt duktiga artikelförfattare som läser här på nätet, men som inte tror att dom kan, att det krävs en enorm kunskap för att skapa något intressant.
                          FEL!
                          Jag, som dels stavar som en kratta, lyckades skriva ett par artiklar, och jag tror att de flesta är nyfikna på hur folk bedriver sin hobby, erfarenheter av...allt från att föda upp fisk, till växter, pumpar...allt. Ett forum/NCS/Ciklidbladet blir inte bättre än dess medlemmar gemensamma ansträningar, och vi behöver mer artiklar och annat för att få denna fantastiska tidning att funka.

Jag tror att det tyngsta med att vara "redaktör" för en sådan tidning som ciklidbladet är att just motivera folk till att skriva dvs "tjata" - och det har ju Micke gjort med bravur, precis som Kjell och de tidigare.
                          Jag tror det finns flertalet killar/tjejer som är hur lämpade som hellst, som kanske t.o.m har praktisk erfarenhet av att arbeta som redaktörer, och som har ett vinnande sätt, som skulle kunna axla rollen, jag vet bara att jag personligen "suger fett" på detta, och är enormt belastad som det redan är.

Fasen - lägg in en PLATSANNONS i nästa nummer, en riktig, och snacka med dom som ni känner som är med och är duktiga dvs de som det är ordning och reda på...så att vi får fram förslag.

Man kan väl t.o.m arbeta som ett team, en arbetsgrupp om man känner att belastningen blir för hård.

För en sak är säker - Ciklidbladet är en ypperlig tidning, snyggt layoutad (Christian), och ciklidsverige behöver tidningen (ursäkta NORDEN)!

Sen, detta med att vi har så ...lite folk av de medlemmar vi har som inte upptäckt detta fantastiska forum, kanske oxå beror på okunskap om forumet?!?!??
                          Man kan inte ta för givet att alla som läser CB faktisk har fattat var det hela är - eller hur? Dom kanske inte känner tikll artregister, tidigare artiklar, och allt annat????
                          *Man kan aldrig ta förgivet att folk fattar, och att dom läser web-nytt i tidningen, man kanske ska göra en än lite större ansträning där????

Min 3 ören till debatten, och som vanlige hoppande/svammlande och i en enda röra!

DD

Ps. Janne - du ska skiva en artikel, det lovade du mig på telefon...och jag kommer fortsätta att tracka dig stenhårt här på forumet tills den dyker upp. Samma sak Patrik i Malmö.....Robin.....Alexander (han ska skriva om hur det är att vara Norrlänning, och varför man väljer fisk istället för brudmagneten skoter!!!)
                          Senast redigerad av deathdealer; 10 April 2007, 21:11.
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                            NCS ska vara till för alla akvarister och inte var någon elitklubb,om det är så att en del tycker att NCS har blivit elitinriktat så är det ju inte bra då måste föreningen rannsaka sig själv och ta reda på fakta kritik får inte gömmas undan,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Alexander Ylipää
                              Användare
                              • October 2003
                              • 3615

DD: Har många artiklar i elden, men visst kan en sådan kanske vara kul att läsa

Ursprungligen postat av annmari
                              Hej!
                              NCS ska vara till för alla akvarister och inte var någon elitklubb,om det är så att en del tycker att NCS har blivit elitinriktat så är det ju inte bra då måste föreningen rannsaka sig själv och ta reda på fakta kritik får inte gömmas undan,Mvh Ann-Mari
                              Vem har sagt att ncs är elitinriktad? Vad är elit? Hur blir man det och varför ?
                              Mvh Alex

Kommentar

• Lars Andersson
                                NCS Medlem
                                • October 2002
                                • 601

Jag vill bara få igång denna tråd igen då jag anser att innehållet i denna tråd är bland det viktigaste som skrivits på ciklid.se på länge.
                                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

Arbetssätt...