Hjälp en ofrivillig scalareodlare!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    Användare
    • April 2007
    • 22

Hjälp en ofrivillig scalareodlare!

Det låter kanske knäppt, men det är lite ofrivilligt faktiskt, jag skulle ju trappa ner min akvariehobby!!!

Hursomhellst... Jag har fem inhysta scalarer, köpta som VF scalare bara... Nu har två av dem börjat leka, och jag kunde ju inte hålla tassarna borta.. vilket resulterade i 100 scalareyngel som nu är en par cm stora. Nu börjar frågorna dyka upp...

1. Ynglen bor nu i min odlingsställning, de bor i grupper om 20 i 70 l kar. Jag vet att dom är för låga dom karen och då behöver jag flytta ynglen. Det jag har att tillgå är ett 250 l kar som är 50 högt, kan ja ha alla i det? Annars kan jag ha några i mitt 150 l kar, men det är bara 45 cm högt... Hur skulle ni göra?

2. Det är ett hysteriskt kläckande av Artemia!!! Jag vågar inte ge dem bara söndersmulat flingfoder och mikromask heller, utan skulle vilja ge dem nåt frysfoder. Min handlare säger att fryst artemia är det minsta frysfoder som finns, är detta verkligen möjligt? Vad matar ni era ciklidyngel med.

3. Jag har förstått att man inte bara säger att man har VF Scalare, utan att dom dessutom är uppdelade bl a utifrån var dom kommer ifrån. Går det att säga vilken sort det är, utan att veta fångstplatsen? Bilder på mina djur finns här... http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...ry.php?cat=991

4. Jag diskuterade ev försäljning av dem med en akvariebutik. Han sa att det inte fanns någon marknad för F1 så jag skulle få betalt som för vanliga scalareyngel, alltså ca 15 kronor... Låter det rimligt, eller blir jag blåst?

Ja, det blev mycket så här i början.... hoppas ni kan hjälpa mig... Kan också erkänna att jag kanske gillar scalarer nu då... har inte varit så förtjust i dem förut, men dom är ju härliga när man har vf och får se lite "normalbeteende"
    /Nancy
    Sällskapsakvarist och tillfällig scalareodlare.
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

Frysta bosmider eller frysta cyklops är små, troligen små nog att mata 2 cm Sclareyngel med iaf.
    Angående marknaden för F1 tror jag det beror på vilken butik du säljer dem till, prova lite olika, eller fösök sälja privat.
    Vad gäller fångstplats borde den handlare du köpt av kunna kolla med grossisten vilket land de kommer ifrån. De flesta scalarer verkar komma från Brasilien, Peru och Colombia. Den enda variant jag sett som har en bestämd flod som fångstplats är "redback"-scalaren, den är fångad i manacupurufloden.
    // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Tant Nancy
      Användare
      • April 2007
      • 22

Tack!

Tack Bilbo, ska genast ta ett snack med butiken om fodret!

Jag ska också ta kontakt med den andra butiken här... det är ju glest här uppe... har två i stan ... sedan är det 10 mil till nästa... å den är jätteliten...

Så var det det där med fångstplatsen då. Det är ju inte jag som köpt dem, de är bara inhysta hos mig. Han som köpte dem säger att dom bara heter vf skalare och det är säkert två år sedan han köpte dem... affären har t o m bytt ägare sedan dess... så det blir nog svårt.
      /Nancy

Kommentar

• Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

Men om du bara kan ta reda på vilken grossist som leverarade till den butiken kan du alltid kolla med dem. Det finns tre stora grossister i sverige: Imazoo, Simontorp och Akvarieteknik. Smågrossister finns några stycken tex. Åleds mfl. Troligen är det någon av de stora.
        // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Tant Nancy
          Användare
          • April 2007
          • 22

Ska kolla Bilbo, men förmodligen vet han ju inte när han köpte dem, och då blir det kanske svårare... Men vad jag har förstått så är prickarna på mina scalare ett tecken på att de kan komma från peru, eller?
          /Nancy

Kommentar

• Tant Nancy
            Användare
            • April 2007
            • 22

Här finns bild på ynglen också... rätt så motsträviga fotomodeller måste jag säga... http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...php?photo=6795
            /Nancy

Kommentar

• Pastorn58
              Användare
              • March 2005
              • 43

det finns även akvarietrivsel.se i stockholm som är stor
              Håkan
              Håkan Eriksson

Kommentar

• Tant Nancy
                Användare
                • April 2007
                • 22

Ursprungligen postat av Pastorn58
                det finns även akvarietrivsel.se i stockholm som är stor
                Håkan
                men där finns väl inga bilder på mina scalareyngel... eller hur menar du nu???
                /Nancy

Kommentar

• albjohn
                  Användare
                  • September 2006
                  • 36

Pastorn menar nog att dom ochså är stora som grossist.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                    Användare
                    • October 2003
                    • 3615

Har du vägarna förbi Luleå köper jag ett 20 tal scalareyngel
                    Mvh Alex

Kommentar

• Tant Nancy
                      Användare
                      • April 2007
                      • 22

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                      Har du vägarna förbi Luleå köper jag ett 20 tal scalareyngel
                      Jodå, om jag cyklar förbi så

Är det INGEN som kan hjälpa mig med hur många scalarer jag vågar flytta till 250 literskaret... ska jag flytta alla, och ska jag göra det nu eller när de är större???
                      /Nancy

Kommentar

• Gäst

Hej!

Hej!
                        Tant Nancy jag skulle bli glad över dessa scalarer funderar på och börja odla dom men måste hitta ett bra par vill inte odla på guldform eller marmorerad utan helst VF eller F1,Mvh Ann-Mari

Kommentar

• Tant Nancy
                          Användare
                          • April 2007
                          • 22

Jo, annmari, bodde jag i Stockholm eller Göteborg så skulle det inte vara några problem att bli av med dem kan jag tro... men nu bor jag i ett akvaristernas u-land tyvärr... Jag ska ju till riksstämman, men mina skalarbebbar är nog för små för att klara flygresan är jag rädd... vet faktiskt inte ens om det skulle gå att ta med levande fisk på flyget längre... När jag flög hem från Gbg med en mal i handbagaget så gick väskan genom röntgen tre gånger innan vakten bad mig packa upp den... Men det är ju flera år sedan nu...
                          /Nancy

Kommentar

• cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 3111

Hej.

det är lite svårt att se hur stora dina scalarer är men om man tar en tioöring är de så stora i kroppen?

om de är runt 10 öringen skulle jag avvakta med att flytta dem till de är lite större 20 st i ett 70 liters är rätt lugnt, men om kroppen växer till sig lite till så är det lugnt att flytta alla 100st till 250 liters akvariet där du lätt kan dra upp dem till säljstorlek 1kr -5kr i kropp, men därefter om du ska dra dem större kan det nog vara bra att dela på dem om du har alla kvar för blir det för trångt så blir fenorna lidande............var oxå noga med vattenbyterna så att du inte slarvar med vattenkvallen.

Mat ja....som bilbo säger så är bosmider och cyclops nog lagom storlek artemian(fryst) är lite stor jag skulle tänka mig att det är utmärkt med smulad räkmix och smulade flingor oxå.

om du sedan får 15kr/st för yngel i femkrona storlek så ska du vara ganska nöjd tycker jag f1 betalar inte speciellt mycket bättre än vanliga.

Det ser definitivt ut som en peruscalar du har däremot så har jag sällan sett några fångsplatser på dessa utan brukar benämnas som peruscalar eller tom "perualtum"

en del svar på dina frågor hoppas det hjälper nåt...
                            Mvh
                            Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Tant Nancy
                              Användare
                              • April 2007
                              • 22

Tack snälla Peter för det uttömmande svaret!!! Ynglen är nog någonstans mellan en tioöring och en kopparfemtioöring typ... Men det är tur att de inte behöver flytta riktigt ännu... för jag har 40 svarta, osamarbetsvilliga, neoner i 250 literskaret.... funderar på om det går att använda valium på dem

Jag tror inte det är någon större risk att jag har alla 100 kvar när de uppnår femkronestorlek, utan jag får nog sälja av dem som det verkar nu... 15 kronor är vad jag får för Ancistrusynglen, och utpriset i butik på dem ligger på samma som scalarer... så jag får nog vara nöjd då... Däremot kommer jag att kräva att det ska stå på karet att det är f1r, så att husse och matte vet att de har "naturbarn" i akvariet.

"Vattenkvallen" är jag noga med, är ju rätt enkelt nu när de går i 70 l karen också, eftersom jag har odlingsställningen på toa... vatten ut i avloppet och vatten tillbaka med duschen

Det här var i alla fall kul... att odla scalarer alltså. Om jag har kvar de vuxna när småttingarna gått iväg... då ska jag testa att flytta lekparet till 250 l karet och se om de kan få upp en kull "hela vägen". De yngel jag har nu, fick jag plocka när de var nykläckta och innan de började simma... för så snart dom börjar röra sig på lite utflykter så tar mina dvärgkulor dem...

Ja, ja... jag vet att jag sagt att jag ska dra ner på odlandet
                              /Nancy

Kommentar

Arbetssätt...