If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vi var på "Calles dyrerige" i Aalborg (bilderna) juli-06 och då hade dom iaf rovmalawi i sitt 8000 liters.
Har dom helt slutat med malawi!?
Tyvärr har dom gjort det, Calles blev uppköpt av en Tysk kedja som inte ville ha ciklider.
I samband med detta var det en kille som jobbade på Calles som ihop med ett par andra bland annat Martin Gissel från Dansk Malawi Import slog ihop sina hjärnor och i veckan öppnade dom STYR PÅ DYR!
Ja hanks bilder var ju tusen gånger snyggare än det andra patrasket. Inte speciellt kul att bygga ett jättestort akvarium i ett stökigt garage eller källare eller vad det nu är där folk ändå aldrig kommer att se det. Mer spektakulärt och snyggt om alla som besöker oavsett om dom skymtar det genom ett fönster eller när dom delar ut post eller kommer som gäster till ett hus kan beskåda det. Alltså att det är synligt och i fokus så man slipper gå och leta upp det i en stökig dunkel källare. Och inredningen och glaset och möbeln var oxå grymt mycket snyggare i hanks. Gillade det skarpt!
Akvariet jag länkade till är bakväggen i hemmabaren om jag förstår det rätt. Det är ju inte helt färdigbyggt så det är ju inte så konstigt att det ser lite stökigt ut.
Jo, det ska bli kul att se hela resultatet sen. Men jag förstår inte riktigt vitsen med kvadratiskt utförande av akvariet. Det blir inte samma känsla som med ett rektangulärt då fiskarna alltid är relativt nära mot framrutan än att dom är 2,4 meter längre bak och yrar omkring. Skulle hellre ha ett 5 meter långt 1,2 meter brett/djupt då och kanske 0,8 högt än det där. Kul att dom styr ihop nåt så stort men storleken (volymen) "har ingen betydelse" om man inte hanterar det på ett snyggt sätt. =)
Kvadratiska jätteburkar är skitkul tycker jag. Det blir ju väldigt mycket mer naturlig look över det samt att man kanske inte ser alla firrar på 3 sekunder. Tänk känslan att sitta i en skön fåtölj med en pilsner och kolla var som simmar mot dig istället för en massa fisk som bara simmar i sidled.. mumma!
Jo det kan ju vara en aspekt, hoppas att det blir lite så i mitt som är en meter djupt/brett. Men jag gillar ändå inte kvadratiska kar. Otympligt och tar sån sjukt mycket plats, då är det snyggare att sno en långvägg med ett mindre djupt/brett akvarium så att man får med panoramakänsla... samma bredd och 1 meter djupt/brett kanske och lite mindre högt.. Man behöver ju inte överdriva. =)
Nu när man har övergått till fjärrvärme är jag sugen på att göra om oljetanken på 3000 liter till ett akvarium... Men det är väl ett h-vete med saneringen, eller vet någon här nån som har testat? Tanken är sanerad av en firma som håller på med sånt, men räcker det verkligen för att kunna ha den som akvarium?
Vore coolt att bara skära ut främre plåten, limma fast en fet glasskiva och sen är man igång. Billigare än att bygga ett nytt...
Det brukar inte vara så snyggt invändigt i oljetankar. En massa balkar och stödplåtar sitter huller och buller i de jag kollat.
Om jag knackar på väggarna dånar den friskt, så den låter "tom".
Ska även kolla med en glasmästare här i stan vad det kan kosta att bygga en burk på typ 2,5 x 70 x 80, ska jag ha en större burk blir det att hacka hål i väggen för att få in skivorna.
Kommentar