Hur viktigt med rörlig fog? Limma 80L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tli0817
    Användare
    • March 2004
    • 207

Hur viktigt med rörlig fog? Limma 80L?

Hej, jag har tidigare för nått år sedan limmat ett akvarium på 700 som några av er har hjälpt mig med och kommit med förslag vilket jag tackar för! Akvariet håller fortfarande vad jag vet=) (inte jag som är ägare)

Nu tänkte jag "slänga" ihop ett litet akvarium till mig och tjejen i lägenheten på ca 80L och funderade på fogen, hur noga skulle ni vara med att lämna distans mellan rutorna(tändstickor)? Jag vet att det alltid är det bästa, men tänkte att det kanske är för seriöst när akvariet är så litet? Var ett tag sedan jag var inne i det här nu och har glömt av saker och ting faktiskt=)

Sen så var jag sugen på att ha små demasoni och röda sebror men börjar ju komma på att det är ett rätt litet kar vi snackar om.. kanske bara funkar ha dem i början? Kom gärna med förslag på firrar som kan passa in i karet. Det kommer vara väldigt avlångt. 1,1 meter..den ska stå "slickad" efter en vägg i hallen.

mvh// tobbe
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

tändsticksfogar på 2mm är vl klart det mest fördelsaktiga.. limma med svar silikon så blird et som snygga konturer.. =) mindre fogmassa = mindre elasticitet och sträckgräns så det är nog bra med ett par mm så att fogarna anpassar sig efter glaset och inte tvärt om, man vill ju ha så lite spänningar i glaset som möjligt. 80 liter är mycket det med över ett golv om det pajar.

Kommentar

• tli0817
      Användare
      • March 2004
      • 207

hehe sant, 80L på golvet borde svida oxå=)
      Amen då testar jag med lite mellanrum.

Kommentar

• Flykt
        Användare
        • January 2007
        • 104

Ursprungligen postat av Nüddlah
        tändsticksfogar på 2mm är vl klart det mest fördelsaktiga.. limma med svar silikon så blird et som snygga konturer.. =) mindre fogmassa = mindre elasticitet och sträckgräns så det är nog bra med ett par mm så att fogarna anpassar sig efter glaset och inte tvärt om, man vill ju ha så lite spänningar i glaset som möjligt. 80 liter är mycket det med över ett golv om det pajar.
        Får kasta mig in i tråden och berätta att jag köpte ett nytt 375l Aquael för ett par år sedan, vilket var presslimmat. Likadant har det gjort med mitt 1200l kar. Det har de limmat i hop med hjälp av tvingar. Verkar fungera det med.
        /Helena

Min Zoon

Kommentar

• tli0817
          Användare
          • March 2004
          • 207

tvingar? berätta mera..Har aldrig hört om någon som limmat med tvingar?

Jag ahr alltid trott att glastyngden i sig står för lagomt tryck vid limning.

Kommentar

• Flykt
            Användare
            • January 2007
            • 104

Ursprungligen postat av tli0817
            tvingar? berätta mera..Har aldrig hört om någon som limmat med tvingar?

Jag ahr alltid trott att glastyngden i sig står för lagomt tryck vid limning.
            Hm, vad jag minns är att de hade limmat det med tvingar, eller möjligtvis knektar, i allafall limmat under press så att säga. Resultatet blir i allafall ytterst lite silikon mellan glasskivorna. Vid närmare inspektion såg jag att även mitt Aquel kar var limmat på lika dant sätt.

Det är möjligt som du säger att det kanske blir samma resultat av att enbart använda glastyngden i sig, men det jag syftade på var skillnaden i att limma med "en tändstickas mellanrum" mot att limma under press vilket ger två olika resultat i fogarna.
            /Helena

Min Zoon

Kommentar

• Nüddlah
              Användare
              • January 2007
              • 294

Limknektar är tvingar med! Men jag skulle aldrig i livet göra så, limma med tvingar skulle ju pressa ut nästan all massa ut fogen och göra den noll tolerant mot vridningar osv för om skivorna skulle skevas ens lite så skulle ju fogen släppa väldigt fort, så det där är nog inget man ska göra om man inte har erfarenhet av just det. Förresten flykt så är det jag som är Helipop på zoonen, viste inte att du hade ciklid.se med.. =) Hej hej

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Hej!

Min mening är att det funkar bra utan distanser till ett 80 liters. Det finns ju en "bästa" tjocklek för fogarna men jag har aldrig sett ågon uppgift på hur tjock den är. Den är kanske minimalt tunn som på flyckts akvarier.

Mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• tli0817
                  Användare
                  • March 2004
                  • 207

jag använder distans emellan ändå,..bara för att.
                  Jag har tidigare använnt 10mm glas till 700Liters karet men funderar på vad jag ska ha nu..

Tar jag 10mm glas så blir det ju ett REJÄLT 80-90Literskar!=)

Kommentar

• olof
                    Användare
                    • April 2002
                    • 1823

Hej!

Glastjockleken avgörs av vilka mått du ska ha.

Mvh

olof

Kommentar

• tli0817
                      Användare
                      • March 2004
                      • 207

tänkte mig nått i stil med längd: 110, höjd: 38cm. Djup ca 21 cm..där kanske jag kommer utöka så jag får några till liter.

Kommentar

• olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

6 mm borde räcka.

Mvh

olof

Kommentar

• tli0817
                          Användare
                          • March 2004
                          • 207

okej, ja..jag får se vad det blir. Kanske tar ca 7mm då för att känna mig trygg=)

Kommentar

• rent vatten
                            Användare
                            • November 2005
                            • 530

Ursprungligen postat av tli0817
                            okej, ja..jag får se vad det blir. Kanske tar ca 7mm då för att känna mig trygg=)
                            Då får du nog ta 8mm då.För att 4,6,8,10,12 ar standard tjocklek på glas.Jag har aldrig hört talas om 7mm.

Kommentar

• Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

ja ta 8mm.. 10mm = 675kr m2 så det är nog inte så farligt dyrt med 8... och sen kör på 2 mm fog, det är rekommenderat och funkar på alla kar, allt annat är dumhet bara för att testa. kan man inte leva med en snygg 2mm fog som knappt syns om man gör det ordentligt så kanske man skulle ägna sig åt nåt annat. köp en plasmatv så kan du få en såndär akvariefilm av mig som man fick med på köpet på onoff någongång.. hehehe =)

Kommentar

Arbetssätt...