Frigolit i botten - "gömmas"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • February 2007
    • 111

Frigolit i botten - "gömmas"

Att ha frigolit (eller liggunderlag) i botten på karet verkar vara den universella rekommnendationen för att minimera risken att glaset spricker av stenarnas tyngd.

När fiskarna gräver i sanden kommer den bländvita frigoliten att lysa igenom på sina ställen. Finns det något listigt sätt att maskera detta? Jag läste om någon som strök silikon över och hällde på akvariesand... en faslig massa silikon blir det!

Vad har Ni för knep & knåp när det gäller detta?

MVH

Popetoteror
  • leis
    Användare
    • October 2006
    • 50

Hej
    Varför inte limma fast slimline bakgrund?
    Ha en bra dag..
    Leffe Söderström

Kommentar

• Cissi
      Användare
      • June 2006
      • 357

Det gick åt 1 1/2 tub med silikon när jag sanda frigoliten till mitt 720l, så jättemycket silikon är det inte. Tycker det är ett ypperligt sätt att "gömma" frigoliten.
      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• popetoteror
        Användare
        • February 2007
        • 111

Ursprungligen postat av Cissi
        Det gick åt 1 1/2 tub med silikon när jag sanda frigoliten till mitt 720l, så jättemycket silikon är det inte. Tycker det är ett ypperligt sätt att "gömma" frigoliten.
        I min 375:a lär jag då klara mig på 1 tub, det var inte farligt - jag hade trott att det skulle gå åt mycket mer.
        Jag antar att du använder den transparenta silikonen, hur gick du tillväga? "Ormade" ut med strängar över hela ytan och bredde därefter ut med handen?

Kommentar

• Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

Byt ut handen mot en spackelspade så slipper du drabbas av "kokloletotpopanonikok".
          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Cissi
            Användare
            • June 2006
            • 357

Precis, jag la ett par strängar som jag sedan spacklade ut i ett jämnt lager med spackelspade, och strödde över sand. Gjorde lite i taget så att inte silikonet hann torka.
            Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• wracker
              Användare
              • June 2006
              • 295

eller så planerar du lite vart du tänkt ha stenrösen.. så slipper du täcka hela. använder du dig av frigolit så måste du limma dem i bottenglaset.. fall du får för dig att flytta lite sten eller plocka ut dem fall du ska fiska.. då kommer frigoliten flyta upp å om det ligger nån sten kvar så kommer den kanske inte orka hålla frigoliten kvar på plats då glider den åt sidan å ner på glaset å knak.. kan det säga.. så ett stort tips limma fast skivan i botten

Kommentar

• MAkke
                Användare
                • December 2004
                • 34

Ursprungligen postat av popetoteror
                Att ha frigolit (eller liggunderlag) i botten på karet verkar vara den universella rekommnendationen för att minimera risken att glaset spricker av stenarnas tyngd.

När fiskarna gräver i sanden kommer den bländvita frigoliten att lysa igenom på sina ställen. Finns det något listigt sätt att maskera detta? Jag läste om någon som strök silikon över och hällde på akvariesand... en faslig massa silikon blir det!

Vad har Ni för knep & knåp när det gäller detta?

MVH

Popetoteror
                Skär ut ett "fotavtryck" i frigolit till varje sten och limma fast den på stenen med silikon.

Mikael

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

För att komma med ytterliggare ett förslag så kan man silicona "gummifötter" på stenarna. Genom att pluppa ut siliconet i bitsocker stora klumpar. Funkar kanon, lätt att göra samt du slipper frigolitfnas som flyter runt i byttan.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Richardi
                    Användare
                    • April 2007
                    • 84

Ser att detta är en gammal tråd men har ett par funderingar...

Om man använder sig av ett liggunderlag i botten av karet (alt. frigolit) nämner någon att man ska silicona fast den. Men går det då ta bort den senare OM man skulle få för sig det?

Funkar alla liggunderlag eller finns det de som e ohälsosamma för fiskarna?

/RM

Kommentar

• popetoteror
                      Användare
                      • February 2007
                      • 111

Ursprungligen postat av LN
                      För att komma med ytterliggare ett förslag så kan man silicona "gummifötter" på stenarna. Genom att pluppa ut siliconet i bitsocker stora klumpar. Funkar kanon, lätt att göra samt du slipper frigolitfnas som flyter runt i byttan.
                      Vid närmare eftertanke tror jag att jag struntar i frigoliten helt och hållet, bl a för att slippa "frigolitfnas".

Jag skall inte bygga upp några stenpartier eller grottor på höjden utan endast ha ett lager sten på botten, storlek mellan knytnäve och enliters mjölkpaket. Möjligen att jag sätter "gummifötter" på de enskilt största stenarna.

Eftersom det inte blir lager-på-lager bedömmer jag att risken är obefintlig att det byggs upp tillräckligt med tryck på ett gruskorn för att spräcka rutan.

Kommentar

Arbetssätt...