Canon Eos 400D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sloman
    Användare
    • January 2005
    • 52

    Canon Eos 400D

    Efter att ha sett era fina bilder så funderar jag på att köpa min första systemkamera. Men har ju förstått att det räcker inte med en bra kamera utan man måste ha ett bra objektiv också.
    Någon som kan länka till något bra som passar canon eos 400d?
    Finns det objektiv som är bra till lite olika saker? Fina naturbilder, akvariefiskar? Eller är man tvungen att köpa flera olika?

    Mvh Slö
  • sloman
    Användare
    • January 2005
    • 52

    #2
    Eller klarar man sig som nybörjare till en början men det kittet som följer med?

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Förutom själva kvalitén på objektivet så finns det några ännu viktigare saker att ta med i beräkningen när du kikar runt på nätet:

      1. Brännvidd: liten brännvidd="lite zoom", stor brännvidd="mycket zoom". Mäts i millimeter och sorteras efter vidvinkel (landskapbilder och trånga miljöer), normal (porträtt och perfekt att ha som walkraound-objektiv), tele (när du är långt ifrån ditt objektiv, fågelfoto etc). Det finns två varianter av objektiv, de med fast brännvidd och zoomobjektiv. Zoomobjektivets fördel är att det kan ändra brännvidden och anpassa sig efter flera situationer, medan det fasta objektivet många gånger ger mycket bättre bildkvalité. De som kanske lämpar sig allra bäst till just fiskfoto är makroobjektiven. Canon och nikon har båda ett utmärkt 60mm makro i sina sortiment. De är väldigt skarpa och har en kort närgräns som låter dig komma nära dina motiv för extrema närbilder.

      2. Största bländare: Står alltid med i form av en siffra med en decimal i objektivets namn och kan vara lite klurigt att förstå vad det innebär. Kort sagt; stor bländare innebär att objektivet släpper in mycket ljus, liten bländare innebär att objektivet släpper in lite ljus. Och vad har det med saken att göra? Jo! En stor bländare innebär att du kan ha kortare slutartid för att frysa snabba akvariefiskar. Mitt objektiv har en största bländare på 4,5 och det är lite knivigt att fota fisk med. Satsa på 2,8 eller större (litet värde, stor bländare) så kommer du klara dig fint.

      Det är mycket information att ta in i början med det underlättar ditt fotande om du läser på lite om det tekniska innan ditt köp. Mitt tips är att du börjar med det här objektivet: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C . Det är skarpt som tusan och fungerar bra till fiskfoto. Sedan är det bara att du känner efter vad du saknar, och kompletterar.

      Lycka till hursomhelst, en systemkamera är aldrig fel!

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        Ursprungligen postat av sloman
        Eller klarar man sig som nybörjare till en början men det kittet som följer med?
        Det råder delade meningar om det Vissa menar att det är det sämsta du kan köpa för pengar, medan andra menar att det är underskattat. Med tanke på att det kostar ungefär 400:- utöver kamerahusets löspris så är det iallafall värt sina pengar, men det kommer bli svårt att ta bra fiskbilder utan blixt eftersom ljusstyrkan i teleläget endast är 5,6.

        Kommentar

        • pny
          Användare
          • April 2002
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          Det råder delade meningar om det Vissa menar att det är det sämsta du kan köpa för pengar, medan andra menar att det är underskattat. Med tanke på att det kostar ungefär 400:- utöver kamerahusets löspris så är det iallafall värt sina pengar, men det kommer bli svårt att ta bra fiskbilder utan blixt eftersom ljusstyrkan i teleläget endast är 5,6.
          Kit-objektivet är på intet sett dåligt. De allra flesta kompaktkamerors objektiv är faktiskt sämre... De som menar att det är så fruktansvärt dåligt jämför det med objektiv som detta som kostar 10 000+, och det är ju inte riktigt rättvist...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Ursprungligen postat av pny
            Kit-objektivet är på intet sett dåligt. De allra flesta kompaktkamerors objektiv är faktiskt sämre... De som menar att det är så fruktansvärt dåligt jämför det med objektiv som detta som kostar 10 000+, och det är ju inte riktigt rättvist...
            Jag har ingen erfarenhet av objektivet själv så du har säkert rätt. Det brukar inte låta så bra i tester bara utan slutsatsen blir ofta som detta exempel - "In its price range there're few alternatives in Canon EOS mount and they probably aren't better either. However, serious users looking for a good quality lens should save a little more and look elsewhere."

            Fast å andra sidan så har ju du tagit en hel del grymma bilder med det objektivet vad jag förstått, så det är verkligen fotografen det handlar om i första hand, inte utrustningen.

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • March 2003
              • 527

              #7
              Ursprungligen postat av blackened
              det är verkligen fotografen det handlar om i första hand, inte utrustningen.
              Usch ja, det där är en jobbig sanning...
              Man kan komma långt med:
              * förberedelser (som särskilt fotoakvarium för småfisk, rena glasrutor, kristallklart vatten, massor av ljus)
              * tålamod att vänta på intressanta situationer
              * känsla för hur fisken kommer att bete sig
              * lite tur
              * och sinne för bilder förstås.
              Fast det skadar inte att ha bra grejer. Något jag har märkt är viktigt är snabbheten på autofokusen (om man nu inte väljer manuell fokusering). Jag kör med Canons 60 mm-macro som är riktigt snabb.
              Senast redigerad av daniel60; 01 April 2007, 17:16.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

                #8
                Funderar på 400d med 100mm macrot, hur snabbt är det jämfört med ditt 60mm?
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...