nybörjare på Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz
    Användare
    • February 2006
    • 1069

Ursprungligen postat av elvin
    En annan fråga är om foder. Jag har bra foder och dom äter med väldigt stor aptit, och jag har även hört att dom kastar sig över även ny mat, så man ska vara jätteförsiktig om man skulle byta mat. Jag har också läst att dom som vuxna bara ska matas en gång per dag. Vad gäller för matningsfrekvens så att säga, när dom är små? Kan jag mata sålänge dom äter upp allt jag ger dom?

Jag matar med grönt flingfoder. Jag har även små pellets, men jag kör mest med flingor än så länge, och jag har matat ganska sparsamt nu i början.

/Anders
    Själv matar jag mina med tropical spirulina super forte ger dom en nypa tre gånger om dan
    Om man matar med räk mix bör man därimot bara ge dom en gång per dag

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Jag matar med NLS som huvudfoder och kompletterar med samma spirulina som Tezz. Tidigare matade jag mycket mer med spirulina men färgerna blev så underliga på fiskarna.

Räkmix har jag slutat med och det fungerar alldeles fantastiskt bra utan mixen. Men detta är mina erfarenheter, även här finns flera skolor.
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• tezz
        Användare
        • February 2006
        • 1069

Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Jag matar med NLS som huvudfoder och kompletterar med samma spirulina som Tezz. Tidigare matade jag mycket mer med spirulina men färgerna blev så underliga på fiskarna.

Räkmix har jag slutat med och det fungerar alldeles fantastiskt bra utan mixen. Men detta är mina erfarenheter, även här finns flera skolor.
        det att färgerna skulle bli underliga verkar konstigt mina har växt upp på spirulina flingor vågar inte ge dom annart för dom är så fina i färgen

Kommentar

• elvin
          Användare
          • October 2005
          • 252

Flingorna som jag matar med fick jag i en burk utan namn (lösvikt typ), mörkgröna. Pelletsen som jag har heter VegetalGran. NLS är jag osäker på vad det är, men jag får väl kolla upp det!
          960 liter...snart!

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

MIN erfarenhet, och många andras jag känner, är att Tropheus lätt blir grådassiga i färgen vid överdos av spirulina. Tyckte förr att Tropicals Super Forte var ett bra flingfoder (framförallt att magarna verkar ta det bra) men det ges nu endast som godis vid ytterst få tillfällen. Nu får mina troffar bara mager räkmix med en skopa NLS i.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• Falköping Andreas
              Användare
              • February 2006
              • 1214

Håller med Ozric där. spiulina i för högt intag ger inte fina färger på fisken. På jusst Kejsare så har det en benägenhet att bli pigment fläckar i det gula på kroppen o hur snyggt är det!?
              http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                Håller med Ozric där. spiulina i för högt intag ger inte fina färger på fisken. På jusst Kejsare så har det en benägenhet att bli pigment fläckar i det gula på kroppen o hur snyggt är det!?
                Att spirulina ger svarta fläckar beror (enligt han som tar fram AN's foder) på en kombination av vattenvärden och ljuset, det tar i vissa lägen fram dessa fläckar vilket det inte ska om allt är rätt så att säga... om man har dom i enbart soljus och ett bra vatten så skall dessa fläckar inte uppkomma enligt honom... sen att forte har 36% spirulina kan man ju också diskutera.
                Räknar man på vad "äkta" spirulina kostar att köpa och sedan vad priset är på forte flingorna så går det ju inte ihop.
                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• blackened
                  Användare
                  • January 2005
                  • 1042

Det som menas är väl att flingorna innehåller 36 % av spirulinaalgen. Sedan är andelen spirulina i den algen kanske inte så jättestor. Eller är jag ute och cyklar?

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av blackened
                    Det som menas är väl att flingorna innehåller 36 % av spirulinaalgen. Sedan är andelen spirulina i den algen kanske inte så jättestor. Eller är jag ute och cyklar?
                    Eller att 36% av flingorna innehåller en viss mängd spirulina... inte vet jag vad dom menar=)

Kommentar

• blackened
                      Användare
                      • January 2005
                      • 1042

Ahh vi måste ju få ett svar om dessa flingor nån gång Jag mailade frågan till snubbarna på Tropica så nu är svaret inte långt borta iaf...

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Diskussionen går lika hög varje gång. MINA troffar blev grådassiga av för hög utfodring med spirulina. Det gula på mina maswa blev lite spöklikt grågrönt. Det blå blev inte lika framträdande.Vill någon mata enbart, eller i huvudsak, med spirulina so be my guest. Jag talar bara utifrån mina erfarenheter.

Jag är inte bra på mycket, men färgblind är jag inte!
                        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• tezz
                          Användare
                          • February 2006
                          • 1069

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                          Diskussionen går lika hög varje gång. MINA troffar blev grådassiga av för hög utfodring med spirulina. Det gula på mina maswa blev lite spöklikt grågrönt. Det blå blev inte lika framträdande.Vill någon mata enbart, eller i huvudsak, med spirulina so be my guest. Jag talar bara utifrån mina erfarenheter.

Jag är inte bra på mycket, men färgblind är jag inte!
                          Inte jag häller därav min fråga

Kommentar

• Falköping Andreas
                            Användare
                            • February 2006
                            • 1214

Ursprungligen postat av tezz
                            Själv matar jag mina med tropical spirulina super forte ger dom en nypa tre gånger om dan
                            Om man matar med räk mix bör man därimot bara ge dom en gång per dag
                            Du har väl inte haft dom så länge så du kan säga att det inte påverkar dom negativt med den maten?
                            http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

• deelay
                              Användare
                              • September 2002
                              • 5394

finns även folk som vinner på tipset utan att haft en aning om vad dom pysslade med =)
                              Detta är inget påhopp utan bara det att många gör vissa saker som funkar utan att dom egentligen vet vad som hände eller varför, både på gott och ont.

Kommentar

• tezz
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1069

Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                                Du har väl inte haft dom så länge så du kan säga att det inte påverkar dom negativt med den maten?
                                dom har ju alltid fått det fodret jag påstår väll inget häller jag sa bara att jag tyckte det var konstigt

Kommentar

Arbetssätt...