Nytt 1500 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

Undrar hur det blir med 10000kelvin mhbelysning då.. Lär ju märkas.. =)

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Ursprungligen postat av Nüddlah
      Undrar hur det blir med 10000kelvin mhbelysning då.. Lär ju märkas.. =)
      Det kommer bli skitsnyggt men på ett helt annat sätt, jag tror du kommer bli mycket nöjd.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Nüddlah
        Användare
        • January 2007
        • 294

Ja hoppas det, 3 eller 4 såna ska jag köpa snart i allafall. Ska bli spännande att se sen..
        Karet har stått utan vatten i 2 år, men silikonet känns slemmigt och sådär mjukt som på nya kar så det ska väl inte vara några problem? Det är genomskinligt silikon jävligt bra limmat. Men som sagt har stått trycklöst och utan vatten i 2 år. Ska väl inte vara nåt problem?!

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ja hoppas det, 3 eller 4 såna ska jag köpa snart i allafall. Ska bli spännande att se sen..
          Karet har stått utan vatten i 2 år, men silikonet känns slemmigt och sådär mjukt som på nya kar så det ska väl inte vara några problem? Det är genomskinligt silikon jävligt bra limmat. Men som sagt har stått trycklöst och utan vatten i 2 år. Ska väl inte vara nåt problem?!
          2 st tror jag räcker, jag har 1 till ett 860L kombinerat med 1 lysrör och det blir väldigt ljust.
          Angående siliconet så tror jag inte att ett så kallat tryck eller nån form av ansträngning håller det i skick. Kolla om du ser luftbubblor mellan rutorna och peta försiktigt in under kanten med något för att se så limmet inte släpper, det kan ibland räcka med nageln om man inte biter på naglarna för då blir det svårt.

Kommentar

• Nüddlah
            Användare
            • January 2007
            • 294

Jag har inga naglar typ, dom ha jag vässat mina tänder på, haha. =) Får bli med nåt annat, peta med en sked eller liknande kanske.

Kommentar

• Nüddlah
              Användare
              • January 2007
              • 294

Förresten, måste jag komplettera med någon annan belysning om jag ska få optimalt ljus eller räcker det med mina ernormt dyra ljuskällor i mhutförande? Börjar bli lite dyra planer annars.

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Förresten, måste jag komplettera med någon annan belysning om jag ska få optimalt ljus eller räcker det med mina ernormt dyra ljuskällor i mhutförande? Börjar bli lite dyra planer annars.
                Måste måste man inte men det blir ganska varmt och dyrt om du ska köra mh dygnet runt... jag skulle kört ett 58w lysrör med som också kan fungera som dagbelysning när man inte kollar är hemme eller när man inte kollar på burken så slipper fiskarna ha det så himla mörkt. Det gämnar ut ljuset lite. Ett aquastar eller ett powerglo tycker jag personligen blir bäst men skall du ha röda fiskar kanske ett grolux är bättre, det är ju en smaksak som så mycket annat iof =)

Kommentar

• Nüddlah
                  Användare
                  • January 2007
                  • 294

Lägenhet, el och vatten ingår sån ska jag ha. Så det är väl kanske värmen i såfall. Men en 150W mh lär ju inte alstra lika mycket värme som en 500w halogen väl ? Lite varmt måste det ju bli men jag menar att i ett garage med ett par halgogen 500 wattare så märker man ju att dom värmer upp lite om man låter sig lysas på under tex bilrenovering.. =) Så man kan ju inte ha dom nära vattnet kan jag förstå.. Men 40 cm upp kommer armaturerna hänga inne i ett skåp. Kanske blir hela skåpet som en ugn? I såfall får jag väl bygga någon liten cirkulationsfläkt då med kanske. =)

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Lägenhet, el och vatten ingår sån ska jag ha. Så det är väl kanske värmen i såfall. Men en 150W mh lär ju inte alstra lika mycket värme som en 500w halogen väl ? Lite varmt måste det ju bli men jag menar att i ett garage med ett par halgogen 500 wattare så märker man ju att dom värmer upp lite om man låter sig lysas på under tex bilrenovering.. =) Så man kan ju inte ha dom nära vattnet kan jag förstå.. Men 40 cm upp kommer armaturerna hänga inne i ett skåp. Kanske blir hela skåpet som en ugn? I såfall får jag väl bygga någon liten cirkulationsfläkt då med kanske. =)
                    Min blir så het så jag kan inte ens ta i den.

Kommentar

• Nüddlah
                      Användare
                      • January 2007
                      • 294

aquarock vs pangea rocky

Jag funderar på billiga alternativ till BTN bakgrunder då jag till skilldnad mot robban inte är gjort av pengar

Någon som har positiv erfarenhet av pangeas rocky bakgrunde eller aquarock? Jag söker 2metersbrkgrunder (måtten närmast 2 meter och 65 högt) och jag ska förmodligen köpa 2 och eventuellt täcka gavlarna med. Men jag vet inte än dock så vill jag MAX betala 2000 men om det ligger en hundralapp över så får det vara okay om det verkligen finns nåt annat alternativ.

// Nicke

Kommentar

• Nüddlah
                        Användare
                        • January 2007
                        • 294

pangera rocky 4 såg jävligt lockande ut, ska försöka få tag i en sån..

Kommentar

• Tony
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4594

Pangeas bakgrunder ser betydligt mer plastiga ut jämfört med BTN, så det tar ett tag av algbeväxning innan de börjar se bra ut.

Kvalitén verkar vara lite sisådär också, får se om Troffemicke kan fylla på lite där. Jag har för mig att hans bakgrunder började vittra rätt ordentligt efter några år i karet.
                          Tony Englund

Kommentar

• Nüddlah
                            Användare
                            • January 2007
                            • 294

Ofan, pangea är inget bra alltså? Aquarock då?

Vad menar du med vittra förresten? Det låter som att ytan förfaller eller flagnar, menade du så?

=( det är dyrt med alla krejer...

Kommentar

• Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

Sidan uppdaterad med presentation av planerade fiskar!!!

Kommentar

• Lacustris
                                Användare
                                • June 2005
                                • 142

Ofan, pangea är inget bra alltså? Aquarock då?

Vad menar du med vittra förresten? Det låter som att ytan förfaller eller flagnar, menade du så?

=( det är dyrt med alla krejer...
                                Har haft Pangea Rocky i 3 år, inga problem med den.
                                Har ancistrusar som "betar" alger på den och ser hitills inga tendenser till att bakgrunden skulle förfalla på något sätt.
                                Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

Arbetssätt...