Nytt 1500 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • January 2007
    • 294

Vad ska jag ha för utförande och värme på ljus osv? Metallhalogen fanns i massor olika utföranden.

Kommentar

• Matz Karlsén
      Användare
      • February 2004
      • 1127

Jo jag ligger i valet och kvalet om jag skall köpa Kachese och undrar om de går tillsammans med. Bärnstensmoori utan risk för korsning.
      To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• jannemannen
        Användare
        • July 2004
        • 306

Ursprungligen postat av palleh
        Skulle du kunna länka nått sånt altenativ du har till ditt kar...ska nämligen snart skaffa mej ett kar med samma mått.....lägg gärna upp en bild på ditt kar med belysningen
        Jag skulle ju kunna lägga upp en bild, men hur gör jag det ?

Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• jannemannen
          Användare
          • July 2004
          • 306

Ursprungligen postat av Nüddlah
          Ännu bättre! =) Då ska jag kolla upp det, då blir det mer som omnilights då. Alltså ljuskäglor i stället för ett jämnt avlångt fördelat ljus som man får med lysrör? Hur ska jag placera dom då?
          Du hänger dom ovanför akvariet helt enkelt. Jag har som sagt 1 x 150 Watt ovanför mitt 2 meter långa kar, och då blir det lite svagare ljus längst ut på sidorna. Men om du tar 2 st över ditt kar, så tror jag det kommer att bli väldigt bra !

Anledningen till att jag kör med endast en lampa är att jag köpte 2 från början, men den ena var trasig vid leverans så den skickade jag tillbaka. Sedan testade jag bara för skojs skull med en lampa, och kom fram till att det räcker alldeles utmärkt med endast en lampa till mitt kar...

Jag tycker dessutom att det ser bra ut med lite svagare ljus längst ut på sidorna.

Mvh/Janne

Kommentar

• palleh
            Användare
            • December 2006
            • 704

Tänkte inte på att du inte är medlem men ifall du har nån sida med bilder på karet typ zoonen.se elelr liknande så skulle du kunna länka den här.
            http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Nüddlah
              Användare
              • January 2007
              • 294

Eller så kan du maila bilder till flatland_contact@hotmail.com så kan jag lägga upp dom på min sida sen =) på min "kommande projekt"sida. =) Tack för svaren janne, men en viktig sak till, vad är det för utförande på din metallhalogen? det finns både såna med socklar liknande glödlampssocklar och sen finns det med poler på motsvarande sida om lampan som i en bygglampa eller strålkastare så vilken typ har du, kan du kolla exakta spec på lampan eller liknande så köper jag nog 2-3 såna och bygger en snygg armatur sen. =)

Mvh. Niklas

Kommentar

• jannemannen
                Användare
                • July 2004
                • 306

Ursprungligen postat av Nüddlah
                Eller så kan du maila bilder till flatland_contact@hotmail.com så kan jag lägga upp dom på min sida sen =) på min "kommande projekt"sida. =) Tack för svaren janne, men en viktig sak till, vad är det för utförande på din metallhalogen? det finns både såna med socklar liknande glödlampssocklar och sen finns det med poler på motsvarande sida om lampan som i en bygglampa eller strålkastare så vilken typ har du, kan du kolla exakta spec på lampan eller liknande så köper jag nog 2-3 såna och bygger en snygg armatur sen. =)

Mvh. Niklas
                Min armatur är en sådan här. Jag tycker att armaturen är riktigt stilig faktiskt ! Ganska "platt" och slimmad...

Lampan som sitter i är "double ended". Alltså en sådan som kläms fast mellan två stift. Färgtemp 13.000 Kelvingrader. Lampan ingår i priset.

Jag har mailat en bild till dig nu. Du får gärna lägga upp den här, eller på din sida om du vill !

Mvh/Janne
                Senast redigerad av jannemannen; 04 April 2007, 22:58.

Kommentar

• palleh
                  Användare
                  • December 2006
                  • 704

Ursprungligen postat av jannemannen
                  Min armatur är en sådan här. Jag tycker att armaturen är riktigt stilig faktiskt ! Ganska "platt" och slimmad...

Lampan som sitter i är "double ended". Alltså en sådan som kläms fast mellan två stift. Färgtemp 13.000 Kelvingrader. Lampan ingår i priset.

Jag har mailat en bild till dig nu. Du får gärna lägga upp den här, eller på din sida om du vill !

Mvh/Janne

Fick se en bild på ditt 840 kar nu...riktigt snyggt måste ja säga...
                  bra inspirations källa till det 840 kar ja ska hämta i helgen

Skulle även vilja ha hjälp med detta: Man kan inte ha en metallhalogen lampa i nån sorts bygghalogen armatur eller liknande? MH arnmatur är den enda utvägen eller?
                  Senast redigerad av palleh; 05 April 2007, 00:53.

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• jannemannen
                    Användare
                    • July 2004
                    • 306

Ursprungligen postat av palleh
                    Fick se en bild på ditt 840 kar nu...riktigt snyggt måste ja säga...
                    bra inspirations källa till det 840 kar ja ska hämta i helgen

Skulle även vilja ha hjälp med detta: Man kan inte ha en metallhalogen lampa i nån sorts bygghalogen armatur eller liknande? MH arnmatur är den enda utvägen eller?
                    Visst ! Man skulle nog kunna sätta själva lampan i en vanlig armatur för vanlig halogen. Bara det är rätt sockel så.. Men däremot så måste man ju sedan ha ett drivdon som tänder upp, och sedan driver lampan. Sådant går ju att köpa löst, så visst skulle man kunna göra något hembygge om man vill det... Frågan är hur mycket man skulle spara på att bygga själv ?

Mvh/Janne

Kommentar

• palleh
                      Användare
                      • December 2006
                      • 704

Okey får nog forska vidare i det där bland trådar och grenar

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Mattias Nilsson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 467

det går inte att köpa en billig halogen lampa på jula och sen köra med mh lampa i den, tyvärr! Vill du köra med mh så får du skaffa en "riktig" armatur, alternativt en armatur för högtrycksnatrium lampor, men jag tror bara dessa finns för 400w lampor (kanske också 250w)
                        Tänker du köra med 150w mh, eller du ska satsa på 250w? Hur som helst tycker jag att du bör köra på åtminstone tre lampor för att få ut ljuset lite i burken, ev. kan du komplettera med något lysrör för att sprida ljuset lite och kunna dra ner lite på tiden du har mh igång. Tänk också på att mh avger ganska mycket värme och de drar också lite mer ström än vad 4 lysrör gör (om det nu var ett alternativ)
                        Mvh
                        Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Nüddlah
                          Användare
                          • January 2007
                          • 294

Jo jag får väl överväga att kompromissa lite på nåt sätt fast jag bor ju i en energistad och el ingår ju ofta i lägenhetspriser så ur det perspektivet så kan man ju kräma på tills man skäms. =) Aja jag får väl sälja nåt som jag har dyrt och sen köpa Mh armaturer, blir nog 2 i såfall, räcker ju med 2 för att komma upp i 4600 kr.. fan dyrare än akvariet =/

Kommentar

• Mattias Nilsson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 467

jag tror defintivt du bör kör på tre lampor om du ska ha mh, jag har 2*250w till mitt 2m saltkar och det är ganska skuggigt i sidorna. Du kanske inte behöver jämt ljus i hela karet, men jag tror det finns risk att det ser konstigt ut, särskillt som karet dessutom är ganska djupt (var väl 100cm?). Nåja bara till att prova! Annars finns det ju en del t5 ramper som skulle kunna fungera som alternativ om du ändå ska bugga huv, men det blir inte heller något billigt alternativ.
                            Mvh
                            Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• palleh
                              Användare
                              • December 2006
                              • 704

Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                              det går inte att köpa en billig halogen lampa på jula och sen köra med mh lampa i den, tyvärr! Vill du köra med mh så får du skaffa en "riktig" armatur, alternativt en armatur för högtrycksnatrium lampor, men jag tror bara dessa finns för 400w lampor (kanske också 250w)
                              Tänker du köra med 150w mh, eller du ska satsa på 250w? Hur som helst tycker jag att du bör köra på åtminstone tre lampor för att få ut ljuset lite i burken, ev. kan du komplettera med något lysrör för att sprida ljuset lite och kunna dra ner lite på tiden du har mh igång. Tänk också på att mh avger ganska mycket värme och de drar också lite mer ström än vad 4 lysrör gör (om det nu var ett alternativ)
                              Behövde ingen förklaring om det nu var riktat till mej...förstod nu efter ett tag va som gäller med MH men tack ändå

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• palleh
                                Användare
                                • December 2006
                                • 704

Förlåt om ja lånar tråden lit igen men undrar om denna skulle funka fint till
                                mitt kar med måtten 200*70*60 L*D*H då eller? den som kostar 1295 kr där

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

Arbetssätt...