Nytt 1500 liter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

skippa plasten det blir onödigt dyrt och repigt. provade med plexi som täckglas men det bågnade efter ett tag,antar att rampens värme var orsak.

Kommentar

• Nüddlah
      Användare
      • January 2007
      • 294

Ska jag ha 240 cm långa glasremsor då i stället som lock eller hur ska jag göra då? Tips?

Kommentar

• Gäst

Tja kanske 4 glas 60 långa, ja allså på tvärsen i stället, jodå lite bök lär det bli ändå

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3217

Ursprungligen postat av Nüddlah
          Nu har jag fixat update på sidan om hurjag menar med filterhörnan.

Och angående plexi eller akryl så kan jag ha tunnare, kan borra med hålskär så jag får in och utsugshålen, och det väger mindre, lättare att hantera etc. Tror inte att priset är speciellt dyrt heller. Finns hos lokala handeln.

Och japp, det är akvariet från Åtvidaberg... Jag var ganska påstridig och jävligt snabb med kontakten. Mailade 3 mail. ringde företaget vid 8 på måndagen, ringde hem till henne som skötte försäljningen (hon var hemma med sjukt barn) så innan köpet var färdig så kände jag typ hela företaget hehe. Jag visste att det skulle vara suge efter akvariet för att det är så jävla sällan det kommer ett sånt kap. Karet var i svinfint skick, dock utan tillbehör eller täckglas. Men för 4500 med bänk kan man väl inte begära mer utan att skämmas. =) Repfria glas, kraftiga limfogar. Synd att det hade rundat hörn, men ändå har det sin lilla charm på nåt sätt. Sorry alla som var sugen på det karet. Jag vet själv hur det är att inte hinna i tid till affärer så denna gången såg jag till att jag var först. =)
          jamen det är ju mina gamla balja som jag sålde till lars i linköping, men han fick den för 4000kr.
          trevligt att det har gått upp i pris trots att det har blivit äldre.
          det är tillverkat i göteborg på jag tro det heter marinakvariet, han tillverkar mest specialakvarier till saltvatten.
          denna baljan har det gått dammfisk på vintrarna.mvh janne

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Om du ändå ska ha en överbyggnad på akvariumet behöver du inte några täckglas, eller finns det någon särskild anledning?

Kommentar

• Nüddlah
              Användare
              • January 2007
              • 294

Japp anledningen är att glasen isolerar mer och att min inbyggnad kommer bestå av trä och kommer därmed på sikt suga in massa mer fukt än om jag har täckglas över karet.

Skitkul att man får höra lite om karets historia med. Anade att någon skulle reagera på sikt. Det är ju trots allt ganska lättidentifierat akvarium med tanke på gaveln och storleken. Så om du sålde det till Lars eller vad han hette för 4000 så sålde han vidare för 5000 till Rotakorn Elerctronics som skulle ha det i sin företagsentré. Men golvet höll inte (teoretiskt) så karet har stått tomt i 2 år på lagret. Och nu ska dom lägga ner rotakorn läste jag. Det gick väl dåligt.

Men om folk har ägt det tidigare och haft det igång så kanske man inte behöver oroa sig så mycket för hållbarheten. Det borde hålla alltså. =) Var det förresten du som hade det från början som svetsade bänken eller är det någon på senare hand?

Kommentar

• Nüddlah
                Användare
                • January 2007
                • 294

Jag saknar diskussionen, säg something god damnit. =)

Kommentar

• palleh
                  Användare
                  • December 2006
                  • 704

Känns som alla är i linköping på ciklidstämman önskar att ja va där hehe
                  http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• Nüddlah
                    Användare
                    • January 2007
                    • 294

BELYYYYYSNING

Hej igen, jag kom att tänka på belysningen nu när jag varit i några affärer med akvarieartiklar idag. Vad bör jag ha frö lysrör och hur många? Det stod på rören att man borde köpa typ powerglow med daylightglow och nåt mer, alltså kombinera 3 olika rör med olika temperatur för att få ett bra ljus. Men självklart skriver dom ju så för att sälja mer produkter. Så jag undrar vilka rör som rekommenderas till 240 långt 100 "djupt/brett" och 65 högt. Jag bygger ju självklart med 120cm rör eller liknande vad nu längderna är. Men jag ska jag ha 4 eller 6 eller kanske till och med 8 (givetvis snackar jag om totala mängden, det blir ju en ramp för varje halva av det långa karet dvs 2-4 på varje halva?) rör för att få ett bra ljus? 4200 kelvin var daylight på och 18000kelvin på dom kalla rören som skulle locka fram fina färgreflektioner och sen var det nåt mer som jag inte minns om det nu var för växter och microorganismer eller liknande..

Ge mig tips vad jag ska utgå ifrån när jag bygger rampen.
                    Senast redigerad av Nüddlah; 04 April 2007, 00:11.

Kommentar

• jannemannen
                      Användare
                      • July 2004
                      • 306

BELYYYYYSNING

Hej igen, jag kom att tänka på belysningen nu när jag varit i några affärer med akvarieartiklar idag. Vad bör jag ha frö lysrör och hur många? Det stod på rören att man borde köpa typ powerglow med daylightglow och nåt mer, alltså kombinera 3 olika rör med olika temperatur för att få ett bra ljus. Men självklart skriver dom ju så för att sälja mer produkter. Så jag undrar vilka rör som rekommenderas till 240 långt 100 "djupt/brett" och 65 högt. Jag bygger ju självklart med 120cm rör eller liknande vad nu längderna är. Men jag ska jag ha 4 eller 6 eller kanske till och med 8 (givetvis snackar jag om totala mängden, det blir ju en ramp för varje halva av det långa karet dvs 2-4 på varje halva?) rör för att få ett bra ljus? 4200 kelvin var daylight på och 18000kelvin på dom kalla rören som skulle locka fram fina färgreflektioner och sen var det nåt mer som jag inte minns om det nu var för växter och microorganismer eller liknande..

Ge mig tips vad jag ska utgå ifrån när jag bygger rampen.

Varför inte 2 x 150 Watt MH ? Eller kanske 2 x 250 Watt om du skall ha en massa växter...?

Jag kör själv med 1 X 150 Watt MH över mitt Tanganyikakar som mäter 200x80x60cm ! Fantastiskt bra ljus måste jag säga ! Enligt mig så behöver man inte så mycket mer ljus faktiskt...

Med MH så får du ett helt fantastiskt "skimmer" i ditt kar som du tyvärr inte får med alla lysrör i hela världen ! ;o)

Mvh/Janne
                      Senast redigerad av jannemannen; 04 April 2007, 00:56.
                      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• Nüddlah
                        Användare
                        • January 2007
                        • 294

Oj det låter ju kanonbra! =) 2 på varje halva alltså 4 rör totalt eller menar du 2 över hela karet? Kan man få jämnt ljus om man bara har en ljuskälla? Man kanske inte ens vill ha det? =) Svårt att få tag i så starka armaturer då? Dom brukar ju bara vara avsedda för upp till 52watt har ja märkt.

___ ___
                        ___ ___

sådär menar jag, 4 120 cm rör

eller bara 2?

___ ___

Kommentar

• palleh
                          Användare
                          • December 2006
                          • 704

Ursprungligen postat av jannemannen
                          Varför inte 2 x 150 Watt MH ? Eller kanske 2 x 250 Watt om du skall ha en massa växter...?

Jag kör själv med 1 X 150 Watt MH över mitt Tanganyikakar som mäter 200x80x60cm ! Fantastiskt bra ljus måste jag säga ! Enligt mig så behöver man inte så mycket mer ljus faktiskt...

Med MH så får du ett helt fantastiskt "skimmer" i ditt kar som du tyvärr inte får med alla lysrör i hela världen ! ;o)

Mvh/Janne
                          Skulle du kunna länka nått sånt altenativ du har till ditt kar...ska nämligen snart skaffa mej ett kar med samma mått.....lägg gärna upp en bild på ditt kar med belysningen
                          Senast redigerad av palleh; 04 April 2007, 13:14.
                          http://picasaweb.google.com/palleph

Nya bilder laddas upp hela tiden

Mvh Patrik

Kampfisk!

Kommentar

• blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

Oj det låter ju kanonbra! =) 2 på varje halva alltså 4 rör totalt eller menar du 2 över hela karet? Kan man få jämnt ljus om man bara har en ljuskälla? Man kanske inte ens vill ha det? =) Svårt att få tag i så starka armaturer då? Dom brukar ju bara vara avsedda för upp till 52watt har ja märkt.

___ ___
                            ___ ___

sådär menar jag, 4 120 cm rör

eller bara 2?

___ ___
                            Det handlar om metallhalogenlampor inte lysrör, och det är alla gånger ett vackrare ljus än det du får av lysrör, så nu när du skaffat dig en drömburk tycker jag absolut du ska satsa på det

Kommentar

• Nüddlah
                              Användare
                              • January 2007
                              • 294

Ännu bättre! =) Då ska jag kolla upp det, då blir det mer som omnilights då. Alltså ljuskäglor i stället för ett jämnt avlångt fördelat ljus som man får med lysrör? Hur ska jag placera dom då?

Kommentar

• blackened
                                Användare
                                • January 2005
                                • 1042

De har faktist en bra spridning men ger ändå ett fantastisk ljusspel över botten om du har mycket rörelse på vattenytan. Jag TROR det räcker med 2 st 150w armaturer över ditt kar, men det finns folk här på forumet som vet med säkerhet.

Kommentar

Arbetssätt...