Vita prick tog mina Cichla ocellaris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

    #16
    Har cichlorna varit utsatta för någon slags stress från sina rejält större akvariekompisar?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Flykt
      Användare
      • January 2007
      • 104

      #17
      Ursprungligen postat av Gabbi
      Har cichlorna varit utsatta för någon slags stress från sina rejält större akvariekompisar?
      Nej, inte alls vad jag har sett i allafall. Men vem vet vad som skett när jag vänt ryggen till, eller nattetid. Jag har dock aldrig sett några av de större fiskarna jaga cichlorna eller så.

      Channan glider mest omkring, verkar from som ett lamm. En lömsk liten orm antagligen *S*.

      Tetrorna brydde sig inte om dem heller, utan där är det mest krig mellan de två tetrorna. Den största tetran är väldigt taskig mot den mindre, och det har blit värre de sista dagarna. Han är "kung" i karet och spöar upp den mindre allt oftare.
      /Helena

      Min Zoon

      Kommentar

      • Zola

        #18
        Jag har precis avslutat behandlingen av vita prick i mitt malawi kar, protozin använde jag. En snowball mal strök med men inget annat hittills(peppar,peppar ta i trä m.m) Den lokala akvaristen sa att malarna kan ta stryk av protozin, men han tyckte att den är bäst. Jag tror att jag fick det från dom nyinköpta fiskarna, och i så fall andra ggr från samma butik, mindre roligt.
        Men det är bara o ta nya tag.......

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • April 2002
          • 897

          #19
          Fast alla fiskar i alla butiker och i alla hem kan få prick. Man ska självklart inte köpa fiskar med prick, det bör både kund och säljare vara noga med. Om de får det i efterhand kan det ha många orsaker. Att en L-mal mår sämst av alla fiskarna i ett malawikar kan ha med vattenvärden och med ciklidernas aggressivitet att göra.
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • Zola

            #20
            enligt akvaristen (han har hållt på i 40 år, o kan mer än mig iallafall)så är det nått med koppar i protozin som malarna inte fixar lika bra som övrig fisk, mina malar har jag haft i flera år i karet utan problem, den hade inga synliga tecken på att den hade någon sjukdom.Men som någon sa: i know nothing!

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • February 2004
              • 213

              #21
              Ursprungligen postat av Zola
              Jag har precis avslutat behandlingen av vita prick i mitt malawi kar, protozin använde jag. En snowball mal strök med.......
              L-malar kan vara känsliga för protozin så för att vara på den säkra sidan så behandla bara med halv dos. Men då kanske du inte botar de övriga fiskarna... tuff avvägning.
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • ciklidMartin
                Användare
                • February 2004
                • 213

                #22
                Ursprungligen postat av Flykt
                Jag fick lov att köpa det enda som de hade hemma, vilket var Fauna mor. Skulle vara ett av de bästa sa de...
                Jag hade vita pricken som vägrade ge med sig. Försökte bota enligt konstens alla regler men inget hjälpte inkl protozin. Provade då Faunamor och prickarna försvann. Det finns flera varianter av faunamor men jag kommer inte ihåg vilken jag använde, bara att det var små påsar man skulle stoppa i vattnet och låta dem hänga där ett tag.
                www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                Kommentar

                • Zola

                  #23
                  Det rådet jag fick för mitt 600L kar var: dosera för ett 445L kar (15ml protozin) i 4dagar byt 1/3 del vatten före varje dos, håll upp i 2 dagar, 7dagen 18ml protozin. Det har funkat hittills, peppar,pe......

                  Kommentar

                  • MikeW
                    Användare
                    • September 2005
                    • 155

                    #24
                    Ursprungligen postat av ciklidMartin
                    Jag hade vita pricken som vägrade ge med sig. Försökte bota enligt konstens alla regler men inget hjälpte inkl protozin. Provade då Faunamor och prickarna försvann. Det finns flera varianter av faunamor men jag kommer inte ihåg vilken jag använde, bara att det var små påsar man skulle stoppa i vattnet och låta dem hänga där ett tag.
                    Det är nog viktigt att pröva olika medel. Ifall ett inte fungerar så testa ett annat, men vänta alltid några dagar och gör vattenbyte innan. Olika medel fungerar olika bra i olika vatten, därför är det svårt att rekomendera ett medel till någon som har helt andra förutsättningar. Jag tycker ändå att den lokala butikshandlaren borde veta vilket medel som fungerar i hans ort.
                    "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                    Kommentar

                    Arbetssätt...