Vita prick tog mina Cichla ocellaris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • January 2007
    • 104

    Vita prick tog mina Cichla ocellaris

    Jag som tidigare klarat mig i flera år från sjukdomar i karet, åkte på vita pricken i söndags.

    Såg det när jag tittade på kort jag tagit på de små cichlorna. Då hade de ytterst pyttesmå få prickar, men jag förstod att det var vita pricken.

    På måndagen for jag till första bästa Zoo och köpte medicin och höjde tempen efter alla konstens regler. När jag kom hem på eftermiddagen och skulle börja medicinera så hade förloppet gått otroligt snabbt och cichlorna såg ut som om de var rullade i salt. Men för övrigt verkade de pigga i allafall.

    Gav första dosen i måndags, andra på tisdagen. I går kväll hade dock alla mina yngel av cichla dött.

    Övriga fiskar verkar må bra. Kan inte se några prickar på dem.

    Nu vet jag inte vad jag ska göra. Känns tungt då jag var så glad över de små cichlorna. Att få se dem växa upp och bli stora och fina. Visst, det är sånt som händer, men jag får ju erkänna att jag just nu känner att jag tappat sugen totalt på att skaffa några fler.

    Är det någon/några här som råkat ut för att en hel grupp slogs ut av vita prick?

    Fick rådet att köpa nya yngel, att jag bara haft otur, men vet inte om jag "vågar".

    Skickar med två bilder nedan. Bildkvaliten är inte den bästa tyvärr. Första bilden visar hur utbrottet såg ut på söndagen då jag upptäckte prickarna. Sista bilden visar hur de såg ut ca 24 timmar efter.

    Nu är alla dock borta...
    /Helena

    Min Zoon
  • endymion

    #2
    Vilken Vita Prick medicin använde du???

    Kommentar

    • Flykt
      Användare
      • January 2007
      • 104

      #3
      Jag fick lov att köpa det enda som de hade hemma, vilket var Fauna mor. Skulle vara ett av de bästa sa de...
      Senast redigerad av Flykt; 29 March 2007, 18:27. Anledning: felstavning
      /Helena

      Min Zoon

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • April 2002
        • 897

        #4
        Mmm. Eller tvärtom. Jag är förtjust i Protozin. Hjälper i 99% av fallen.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Flykt
          Användare
          • January 2007
          • 104

          #5
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Mmm. Eller tvärtom. Jag är förtjust i Protozin. Hjälper i 99% av fallen.
          Okej! Tackar för tipset. Ska lägga det på minnet, om jag skulle råka ut för det igen.
          /Helena

          Min Zoon

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Finns två som funkar enligt min erfarenhet och det är Protozin (absolut bäst) och Ichtycell eller hur det nu stavas.

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • May 2004
              • 2964

              #7
              Hmm... Är det inte Odinium som är pyttesmå prickar och stora fläckvisa prickar som är vitaprick??
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

                #8
                Jo, men oodinium är ännu mindre. Det är mest som ett svagt skimmer över fisken, och kan nästan vara svårt att se. Om man betraktar fisken på avstånd ser man oodinium snarare på ändrat beteende och simsätt innan man ser själva prickarna.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

                  #9
                  Ok, mycket med det där
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    Det är väl lite för lång tid mellan utbrott och medicinering också? Skall man lyckas bota det snabbt och smidigt utan bortfall är det medicinering vid första antydan som funkar bäst här (även om jag får pricken extremt sällan på malawicikliderna, så händer det någon gång).
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Det är väl lite för lång tid mellan utbrott och medicinering också? Skall man lyckas bota det snabbt och smidigt utan bortfall är det medicinering vid första antydan som funkar bäst här (även om jag får pricken extremt sällan på malawicikliderna, så händer det någon gång).
                      men det kan också vara olika typer av vita prick, en del är stört omöjliga att bota, och det drabbar även malawi.mvh janne

                      Kommentar

                      • Flykt
                        Användare
                        • January 2007
                        • 104

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Det är väl lite för lång tid mellan utbrott och medicinering också? Skall man lyckas bota det snabbt och smidigt utan bortfall är det medicinering vid första antydan som funkar bäst här (även om jag får pricken extremt sällan på malawicikliderna, så händer det någon gång).
                        Jag såg det på söndagskvällen och började medicinera på måndagen, då jag inte hade någon medicin hemma utan var tvungen att köpa på zoo när de öppnat. Handlar det om timmar?
                        /Helena

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • MikeW
                          Användare
                          • September 2005
                          • 155

                          #13
                          Ursprungligen postat av Flykt
                          Jag såg det på söndagskvällen och började medicinera på måndagen, då jag inte hade någon medicin hemma utan var tvungen att köpa på zoo när de öppnat. Handlar det om timmar?
                          Trist att höra Flykt. Vita prick kan gå fort eller långsamt och handlar oftast om vilket skick fiskarna är i när de får sjukdomen. Yngel är såklart mer sårbara. Tycker inte att du ska bli avskräckt utan införskaffa nya och håll koll på dem så att du kan behandla vid minsta tecken. Vilken medicin du ska använda beror lite på hur ditt vatten är, men min erfarenhet är oxå att Protozin är det effektivaste medlet. Oerhört dyrt men värt varenda krona om det fungerar.
                          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

                            #14
                            Cichlorär väldigt känsliga för vitaprick. Jag skulle säga att cichlor och praktbotior är dom som lättast får vitaprick.

                            Tyvärr tror jag nog att detta var en släng av "new-tank-syndrome" då sanden var helt nu till detta akvarie.

                            Vet inte om du testat vattnet nåt?

                            Min personliga vitaprick favorit medicin är Cuperazin från Waterlife.

                            Kommentar

                            • Flykt
                              Användare
                              • January 2007
                              • 104

                              #15
                              Ursprungligen postat av Leopoldi
                              Cichlorär väldigt känsliga för vitaprick. Jag skulle säga att cichlor och praktbotior är dom som lättast får vitaprick.

                              Tyvärr tror jag nog att detta var en släng av "new-tank-syndrome" då sanden var helt nu till detta akvarie.

                              Vet inte om du testat vattnet nåt?

                              Min personliga vitaprick favorit medicin är Cuperazin från Waterlife.
                              Nej, jag har inte testat vattnen sen omstarten. Ska kolla upp det.
                              /Helena

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...