Min Tropheushona vägar spotta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

Ursprungligen postat av johan eriksson
    Mina honor käkade pellets som galningar när jag bara matade med 1mm pellets, tyvärr verkade det som att de råkade käka upp ett romkorn lite då och då också. Med krossade pellets verkar det gå bättre för honorna.

Är det stor skillnad i tillväxt mellan att använda grow formula och cichlid formula?
    Nej stor är den säkert inte. Jag fick mycket bra tillväxt även på cichlid formulan. Däremot är pelletsen mer anpassad för yngel med sin mindre storlek på pelletsen.
    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• johan eriksson
      Användare
      • May 2004
      • 159

Ursprungligen postat av Stelin
      Nej stor är den säkert inte. Jag fick mycket bra tillväxt även på cichlid formulan. Däremot är pelletsen mer anpassad för yngel med sin mindre storlek på pelletsen.
      Törs jag mata med grow och cichlid i samma kar som vuxna troffar istället för att som nu mata med hela och krossade cichlid formula? Kan det bli lite för kraftigt ifall de vuxna käkar av grow formulan?

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Jag själv skulle inte vara rädd för att mata med growth formulan även i kar där det går vuxna fiskar.
        Growht formulan innehåller mer protein men är så smått så jag t r o r inte det är några problem. Det är dock inget jag har provat själv.

Men tycker du att det funkar bra att krossa Cichlid formulan så är det ju inte fel att fortsätta med det. Du riskerar ju inte heller någonting då.

Du kan också ställa frågan här: http://www.newlife.ipbhost.com/forums/index.php så får du säkert ett bättre svar.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• johan eriksson
          Användare
          • May 2004
          • 159

Får hem grow formulan nästa vecka, ska testa mata med det och så ser jag hur intresserade de vuxna verkar vara, vill inte ha smällfeta troffar

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Tror inte det blir några problem. (Skriv gärna här på sidan sedan och berätta hur du tyckte det funkade.)

För tillfället matar jag mina nyinföskaffade Pemba yngel med grow formulan och dom är helt tokiga i den.

När dom blivit lite större så kommer dom att få Thera+A varianten 1mm pellet .
            Senast redigerad av Stelin; 29 March 2007, 10:23.
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

För nyspottade yngel så är även grow formulan för stor. Men det går alldeles utmärkt att föda upp nyspottade yngel på både grow formula och cichlid formula som legat i blöt ett tag.

Jag brukade tömma honorna och låta ynglena gå i eget kar. Där kunde man bara hälla i pelletsena och så åt dom av det när pelletsen hade svällt upp.

Jag använde även NLS stable wafers som dom kunde gå och äta av hela dagen lång.
              Senast redigerad av Stelin; 29 March 2007, 11:01.
              //Stefan Lindstedt

Kommentar

• tezz
                Användare
                • February 2006
                • 1069

Ursprungligen postat av LN
                Tack för era svar.
                Honan käkar och har gjort så under hela ruvningen. Hon är lite magrare än andra men absolut inget alarmerande. Hade problem med att honorna tidigare spottade några dagar efter leken men sedan slutat med NLS så tuggar dom helt ok. Har just nu tre honor som tuggar.
                Det verkar som om mina troffar helt enkelt är för ivriga på att käka NLS.

Just nu får dom Spirulina 36% flingfoder, men ja vet inte om det är helt optimalt heller för att precis som någon skrev i troffetråden så tycker jag att dom har blivit lite grådassiga.

Vilket foder tycker ni är optimalt för Tropheus?
                Jag kör med samma foder som du och har samma fiskar och det funkar utmärkt
                Fördelen med flingor är att yngeln får riktigt med mat
                hur mycket ger du dom per dag ungefär?

Kommentar

• LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

Två "mellan" nypor per dag. troligen matar jag i överkant men kan liksom inte hjälpa det, gillar helt enkelt att mata. Flingorna fördelar sig i karet så att även mina tuggande honor hinner ta både tre o fyra bitar. Varierar (t) med NLS grow, blir bra fördelning i karet så att inte bara de starkaste får mest utan tror att maten delas ut någorlunda jämt. Tycker bara att mathetsen blir för kraftig med NLS.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• tezz
                    Användare
                    • February 2006
                    • 1069

Två "mellan" nypor per dag. troligen matar jag i överkant men kan liksom inte hjälpa det, gillar helt enkelt att mata. Flingorna fördelar sig i karet så att även mina tuggande honor hinner ta både tre o fyra bitar. Varierar (t) med NLS grow, blir bra fördelning i karet så att inte bara de starkaste får mest utan tror att maten delas ut någorlunda jämt. Tycker bara att mathetsen blir för kraftig med NLS.
                    Jag ger mina tre gånger och tar ungefär samma mängd kanske lite mer så här ser dom ut

Kommentar

• tezz
                      Användare
                      • February 2006
                      • 1069

Två till

Kommentar

• Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

Ja, j-klar dina Ikola är riktigt fina. Inredningen gillar jag med...
                        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

Jadu Tess, den gruppen är verkligen hur fin som helst

Spottade honan ikväll, Guzrob hjälpte mig med tömningen. Finfina 1cm yngel 6 till antalet.
                          Dom käkade direkt i yngelkassen. Dom kastade sig över spirulinaflingorna, verkar som om dom redan smakat på flingorna i honans mun,,,,,,,kan det vara möjligt att yngeln börjar äta redan innan dom spottas??????????????
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

Jadu Tess, den gruppen är verkligen hur fin som helst

Spottade honan ikväll, Guzrob hjälpte mig med tömningen. Finfina 1cm yngel 6 till antalet.
                            Dom käkade direkt i yngelkassen. Dom kastade sig över spirulinaflingorna, verkar som om dom redan smakat på flingorna i honans mun,,,,,,,kan det vara möjligt att yngeln börjar äta redan innan dom spottas??????????????
                            ja det är jag helt övertygad när det gäller troffar, dom äter mat i honans mun,
                            det är därför dom kan bli så stora i honans mun.mvh janne

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av tezz
                              Jag ger mina tre gånger och tar ungefär samma mängd kanske lite mer så här ser dom ut
                              tezz väldigt snygg grupp, vad är fördelningen mellan honor och hannar. mvh janne

Kommentar

• Falköping Andreas
                                Användare
                                • February 2006
                                • 1214

Ursprungligen postat av tezz
                                Mina honor äter när dom tuggar och yngeln svälter knappast ser ingen anledning tll att skaka fram yngel då det ändå ej går att spara alla på så sätt får man en naturlig gallring av svagare och missbildade yngel
                                så du anser att ett yngel som av misstag tar höger runt en sten i stället för vänster och hamnar i munnen på en fisk som är 200ggr större är en svag individ? Ja du jag undrar då det.
                                Dina kejsare ser redigt granna ut iaf.
                                http://www.skovdeaf.se/

Kommentar

Arbetssätt...