Lamprichthys tanganicanus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • February 2006
    • 777

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    De hör verkligen inte till de svårlekta firrarna, men att dra upp ynglen kan vara lite knivigare om man inte är van vid smått foder. Vill du testa och se om någon överlever i stora burken kan du dra i ett knippe hornsärv som får flyta i ytan. Med lite tur så överlever en del yngel i särven (finns smådjur bland växterna och några små foderbitar brukar kunna slinka med).

Har du ett litet kar över kan du testa att dra upp ynglen där. Att få killisarna att leka på rätt ställe brukar inte vara svårt. Lekmopp, en liten stapel med blomkrukor i lera eller en blå filtermatta med en utskuren skåra i funkar allihop. En del rom hamnar där och är enkel att lyfta ut för att kläckas i separat kar.

Hilsen,

P

Nä märker att dom verkar leka hela tiden kom just hem från jobbet och ser att två st är i fullgång att leka nu me. Får se hur jag gör lite längre fram kanske jag ska försöka lite hårdare att få fram lite yngel. tänkte nu först ta och kolla om dom kanske till och med skulle klara sig sj utan att man gör något. men tror nästan att tropheus ynglena kommer att hitta kornen när dom betar efter alger på stenarna. och sen ifall dom nu klarar sig så pass långt att dom kläcks så har jag några sandciklider i tanken (c.pleurospilus) som tyvär tar en del yngel. dock klarar tropheus ynglena sig ganska bra även om några försvinner. Har lite flyväxter i tanken just nu det ger iofs inte så mycket skydd så kan hända att jag kastar ner lite hornsärv jaja vi får se hur jag gör. vad är kläcknings tiden på dessa?

Tack för tipsen dom kan säkert bli användbara framöver.
    Bör väll funka att bara kläcka artemia till dom eller?

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

De leker gärna så att rommen landar i skrevor, just för att andra firrar inte ska komma åt rommen. Silikona ihop ett par skifferplattor så att det bara blir några mm mellan dem så leker killisarna säkert där och resten av firrarna får svårt att äta upp rommen. Det funkar inte med enbart artemia i början om jag greppat det rätt, ynglen är rätt små. Jag lurar på att köpa rom av en kille som har dem, sen får vi se.

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Danne_K
        Användare
        • February 2006
        • 777

De leker gärna så att rommen landar i skrevor, just för att andra firrar inte ska komma åt rommen. Silikona ihop ett par skifferplattor så att det bara blir några mm mellan dem så leker killisarna säkert där och resten av firrarna får svårt att äta upp rommen. Det funkar inte med enbart artemia i början om jag greppat det rätt, ynglen är rätt små. Jag lurar på att köpa rom av en kille som har dem, sen får vi se.

Hilsen,

P

Okej vad tycker du man ska köra med förutom artemian?
        Kul bara inhandla då blir vi åtminstone två här som har dessa. jag ångrar mig då inte det minsta att jag köpte dom även om jag var ganska orolig den första tiden Vart perfekt balans i tanken med tycker jag med tropharna i botten och killisarna vid ytan. Tropharna som tidigare var lite skygga är nu frame hela tiden (är kanske nog så lugnt i lgh så när det blir lite liv och rörelse här vart dom rädda). Även för sandlekarna var det ett pra inköp tidigare var det en som jagade bort alla andra till dom mindre roliga ställena i tanken men nu så simmar dom in i killi stimmet iställe och den dominanta hanen tappar oftast bort dom där.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Mm, jag ska se om det inte kan bli lite rom framöver. Som första foder hade jag testat vinägermicro samt Sera micron eller Microzell. Tar kanske någon vecka innan de är tillräckligt stora för artemia, men så fort de kan ta det så ska de givetvis ha det också.

Hilsen,

P

Kommentar

• Lozer
            Användare
            • March 2007
            • 54

Kläckningstiden är ca två veckor. Ynglena kläcks på kvällen/natten och simmar direkt upp till ytan och där stannar dom hela tiden. Mina yngel håller sig nästan uteslutande vid ytan och först när dom blir ca två cm rör dom sig lite överallt i karet. Dom är otroligt små och ganska svåra att upptäcka därför brukar dom klara sig ett tag i ett kar även med vuxna fiskar men försvinner, blir uppätna, allt eftersom. Har hört att dom inte skall äta sina egna men det är inte min erfarenhet.
            Har ett artakvarium med mina killisar. Där jag har flata stenar med små springor som dom lägger sina ägg i. Brukar ta plocka upp ägg, med håv, nästan varje vecka i samband med vattenbyte (blir ca 20 st varje vecka men missar säkert hälften). Lägger dock äggen i en yngel-bur i samma kar på så sätt är det samma vatten för dom hela tiden. Väntar tills ynglena vuxit till sig lite och flyttar dom sedan till yngelkar. Matar med yngelfoder som jag smular rejält så man bara får i "damm" på fingrarna som jag sprider på ytan. Och nyckläckt artemia vilket även de vuxna djuren kan äta.
            Lite mkt skitsnack men kanske ngt du kan använda, men det är bara mina egna erfarenheter.
            Lycka till
            "ALLT är värt ett försök"

Kommentar

• Danne_K
              Användare
              • February 2006
              • 777

Tackar har fått många värde fulla tips nu inför framtiden. måste dock medela en tråkig nyhet. Vi har varit hos mina föräldrar idag och igår och nu när vi kom vid nio tiden ikväll så var en av killisarna död. Har dock ingen som helst aning om varför. var inget som som verkade konstigt/anorlunda utsende mässigt. Och kunde då inte se att någon uppför sig underligt heller. Alla är lika livliga som vanligt och var direkt frame till maten och hugger in. Så får väll hoppas att det inte är något med dom övriga. Hur länge är "inkörnings tiden" på dessa har ju haft nu i lite drygt två veckor.

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Ursprungligen postat av Danne_K
                Tackar har fått många värde fulla tips nu inför framtiden. måste dock medela en tråkig nyhet. Vi har varit hos mina föräldrar idag och igår och nu när vi kom vid nio tiden ikväll så var en av killisarna död. Har dock ingen som helst aning om varför. var inget som som verkade konstigt/anorlunda utsende mässigt. Och kunde då inte se att någon uppför sig underligt heller. Alla är lika livliga som vanligt och var direkt frame till maten och hugger in. Så får väll hoppas att det inte är något med dom övriga. Hur länge är "inkörnings tiden" på dessa har ju haft nu i lite drygt två veckor.
                Det är lättstressade och relativt känsliga firrar, så jag vet inte riktigt om man kan tala om en inkörningsperiod. Om jag greppat det rätt så är det sådant som kan hända - kanske har den hoppat och dängt i täckglaset. Om resten ser pigga och krya ut så borde det inte vara någon fara.

Hilsen,

P

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Lite om mina erfarenheter av fisken. Jag hade väldiga problem med transporten och fick bara en att överleva i de två första transporterna(från Tjeckien) men fick alla 10 i den tredje att klara sig när de packades en och en i svart påse. I början fick de totalfnatt vid släckning och en del paralyserades och föll ner mot botten men vaknade efter ett tag. Nu är dom "bara" hyperstirriga ett kort tag vid släckning men verkar ha lärt sig att det inte är så farligt.

Dom leker hela tiden men jag har inte sett några yngel. Den överlevande från den första sändningen har blivit en stor och ståtlig hane men håller sig lite för sig själv. Eller rättare sagt med leptosomorna. Det ser faktiskt ut som han har blivit präglad på dessa då han inte uppvaktar de egna honorna utan snarare är framme och aggrovibrerar mot de andra leptosomahanarna samt stöter på deras honor. Intressant.

Det är ganska ojämn kvalitet på fiskarna. Två honor är inte perfekta i kroppen utan ganska krokiga och en hane är lite för bullig och simmar långsamt och guldfisklikt med kippande andetag. Två har dött; en lyckades hoppa ut genom en liiiten springa och en bara dog.

Mina söker sig visst mot botten ibland när dom är hungriga. Det ser ut som dom ibland försöker snappa åt sig multisyngel i den kolonin då dom står och hovrar strax ovanför med en del snabba utfall. Det kan oxå vara så att dom är ute efter den överblivna vuxna artemian jag matar med som på grund av vattenströmmarna brukar samlas nere i multisgroparna.

Kommentar

• Danne_K
                    Användare
                    • February 2006
                    • 777

Det är lättstressade och relativt känsliga firrar, så jag vet inte riktigt om man kan tala om en inkörningsperiod. Om jag greppat det rätt så är det sådant som kan hända - kanske har den hoppat och dängt i täckglaset. Om resten ser pigga och krya ut så borde det inte vara någon fara.

Hilsen,

P

jodå visst är det så. men många brukar prata om att dom är väldigt känsliga innan dom har aklimatiserat sig ordenterligt i den nya miljön.
                    Jadu vad som har hänt är lite av ett mysterium för mig. ingen som helst skada ingen har rört den. Har inget täckglas utan har en heltäckande ramp som jag har sett till att det inte finns någon stans dom kan hoppa ut igenom. men det är ju klart tar dom ordernterligt med fart kan dom ju träffa ett rör el någon kant av rampen. Men känns inte riktigt troligt. Jaja det kan jag nog fundera på i all evighet utan att komma fram till något. Är nog bara att hoppas på det bästa med dom övriga alla ser ju då pigga och fina ut inga konstigheter äter bra osv.

Kommentar

• Danne_K
                      Användare
                      • February 2006
                      • 777

Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                      Lite om mina erfarenheter av fisken. Jag hade väldiga problem med transporten och fick bara en att överleva i de två första transporterna(från Tjeckien) men fick alla 10 i den tredje att klara sig när de packades en och en i svart påse. I början fick de totalfnatt vid släckning och en del paralyserades och föll ner mot botten men vaknade efter ett tag. Nu är dom "bara" hyperstirriga ett kort tag vid släckning men verkar ha lärt sig att det inte är så farligt.

Dom leker hela tiden men jag har inte sett några yngel. Den överlevande från den första sändningen har blivit en stor och ståtlig hane men håller sig lite för sig själv. Eller rättare sagt med leptosomorna. Det ser faktiskt ut som han har blivit präglad på dessa då han inte uppvaktar de egna honorna utan snarare är framme och aggrovibrerar mot de andra leptosomahanarna samt stöter på deras honor. Intressant.

Det är ganska ojämn kvalitet på fiskarna. Två honor är inte perfekta i kroppen utan ganska krokiga och en hane är lite för bullig och simmar långsamt och guldfisklikt med kippande andetag. Två har dött; en lyckades hoppa ut genom en liiiten springa och en bara dog.

Mina söker sig visst mot botten ibland när dom är hungriga. Det ser ut som dom ibland försöker snappa åt sig multisyngel i den kolonin då dom står och hovrar strax ovanför med en del snabba utfall. Det kan oxå vara så att dom är ute efter den överblivna vuxna artemian jag matar med som på grund av vattenströmmarna brukar samlas nere i multisgroparna.
                      oj då har jag nog haft rätt så tur med mina. än så länge.. en av 20 dom har ju ändå rest över 100mil från grosisten och "bara" en som har dött på nu 2.5veckor alla är då raka och fina så antar att jag får vara ganska nöjd med detta.
                      Mina far ganska långt ner i tanken inte nu så dom far och plockar från botten direkt men en just ovanför tar dom.

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Någon som vet om det finns några sånna här i någon affär i göteborgsområdet för närvarande? Är sugen på att köpa dem.

Kommentar

• Banderad
                          Användare
                          • February 2006
                          • 3479

De hade några inne i Kungsbacka för några dagar sedan i alla fall.

/Jocke

Kommentar

• HenrikV
                            Användare
                            • February 2007
                            • 697

Ursprungligen postat av johho
                            Någon som vet om det finns några sånna här i någon affär i göteborgsområdet för närvarande? Är sugen på att köpa dem.

Kent i Nol har. (i alla fall för ett par veckor sen) 120:-/st.

Kommentar

• johho
                              NCS Medlem

• March 2007
                              • 1825

Ursprungligen postat av Rembrandt
                              Kent i Nol har. (i alla fall för ett par veckor sen) 120:-/st.
                              Gissar på att de simfisk eller? Så det låter lagom gratis att köpa en hög

Kommentar

• HenrikV
                                Användare
                                • February 2007
                                • 697

Antar att den trivs i stim. Han hade väl 5-6st inne just då...

Kommentar

Arbetssätt...