Fick hem i tors en grupp på 20 tanganyika killis och allt har funkat bra fram till nu. Dom tog i princip direkt både fryst och flingfoder. Men tycker att en av dom verkar lite hängig är inte samma fart på den och tycker inte att den är lika snabbt frame vid maten. Det är den av dom som är lite längre bort.
Lamprichthys tanganicanus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
De ska tydligen vara väldigt känsliga. Vet att endel här på forumet har haft problem med att de bara dör efter en kort period. -
-
Ursprungligen postat av CutekidDe ska tydligen vara väldigt känsliga. Vet att endel här på forumet har haft problem med att de bara dör efter en kort period.Kommentar
-
Ursprungligen postat av RatzDe ser snygga ut .Kommentar
-
Om det bara är en som ser lite hängig ut har du nog tur. Mycket lättstressade firrar, men otroligt granna - bland de vackraste firrarna alla kategorier enligt mig. Viktigt med täckglas som sluter helt tätt, de är sanslöst bra på att hoppa. Snabba ljusförändringar bör du också undvika, de får ofta panik då. Nattlampa kan rekommenderas, samt tydliga rutiner för att karet ska släckas ner. Då hinner de vänja sig vid att det händer något. Ett av de bättre sätten att transportera eller införskaffa dem är att köpa rom som man sedan kläcker själv, fast nu har du ju redan köpt firrarna.
Well, lycka till - det är en firre som kommer att landa i mina baljor också framöver.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoOm det bara är en som ser lite hängig ut har du nog tur. Mycket lättstressade firrar, men otroligt granna - bland de vackraste firrarna alla kategorier enligt mig. Viktigt med täckglas som sluter helt tätt, de är sanslöst bra på att hoppa. Snabba ljusförändringar bör du också undvika, de får ofta panik då. Nattlampa kan rekommenderas, samt tydliga rutiner för att karet ska släckas ner. Då hinner de vänja sig vid att det händer något. Ett av de bättre sätten att transportera eller införskaffa dem är att köpa rom som man sedan kläcker själv, fast nu har du ju redan köpt firrarna.
Well, lycka till - det är en firre som kommer att landa i mina baljor också framöver.
Hilsen,
P
Sen har jag modifierat lysrampen (heltäckande) så att dom inte ska kunna ta sig ut.
Misstänker nästan att den har fått förstopning. tycker den är ganska rund om magen. Hur är det men känslighet för soten osv för dessa?Kommentar
-
Ursprungligen postat av Danne_KHur är det men känslighet för soten osv för dessa?
Däremot kan den förstås ha fisktuberkulos (mycket vanligt bland tjeckisk-odlad fisk enligt min erfarenhet), annan bakterieinfektion, eller parasiter (ganska vanligt bland vildfångad).
Tyvärr är det så att stress gör att fiskens immunförsvar försvagas, och sjukdomar som ligger latent bryter ut; det är tillochmed så man testar fisk för fisktuberkulos, man ger dem en spruta kortison för att stänga av immunförsvaret och ser om tuberkulosen bryter ut.
Om du är helt säker på att fisken är sjuk, kan du ju överväga att lyfta ut den till ett varmt , saltat, karantänsakvarium och medicinera med maskmedicin och antibiotika, men är det fisktuberkulos så är det kört för den.
Om du inte är säker är nog det bästa att låta fisken vara ifred.Kommentar
-
låter bra. tycker faktiskt att den ser betydligt piggare ut nu och inte lika rund om buken så jag oroade mig kanske i onödan. Kan hända att jag är lite hypokondrisk när det gäller killisarna. vill verkligen inte att det ska gå fel nu när jag äntligen har fått tag på dom.Kommentar
-
Hejsan
Jag har själv haft dessa o odlat en del på dom
Jag såg inga som helst problem
Barfa att man tänker på när man matar att det inte är mat som sjunker för snabbt.
För dessa fiskar går inte ner till botten.
Jag ska försöka få tag i några igen o ha i mitt hemma kar.
Det ska inte vara så svårt att hitta
Jag hade ingen nattbelysning
o det funkade bra
Har fullt med av dessa fiskar när jag börja sälja av dom o dom såldes fort kan jag sägaKommentar
-
Fantastiska fiskar!!!
Ville bara säga att du har gjort ett kanonköp vad gäller fantastiska fiskar. Har själv en grupp med VF blandat med sjöodlat. Tycker inte dom är särskilt svåra förutom det ovan nämnda hoppandet. Har blivit av med 3 st p.g.a riktigt små hål mellan täckglasen aldrig kul . Täck för och kontrollera ofta. Har märkt att dom kan bli lite hängiga när dom "svalt luft" och kan då vara lite sega, men det brukar släppa."ALLT är värt ett försök"Kommentar
-
Ursprungligen postat av LozerVille bara säga att du har gjort ett kanonköp vad gäller fantastiska fiskar. Har själv en grupp med VF blandat med sjöodlat. Tycker inte dom är särskilt svåra förutom det ovan nämnda hoppandet. Har blivit av med 3 st p.g.a riktigt små hål mellan täckglasen aldrig kul . Täck för och kontrollera ofta. Har märkt att dom kan bli lite hängiga när dom "svalt luft" och kan då vara lite sega, men det brukar släppa.
Kanske får se till att täta lite nogrannare där utblås och insug till pumpen är. finns en liten minimal risk att dom skulle kunna ta sig ut där. även om jag tycker att det ska vara nästintil omöjligt även om dom nu verkligen skulle kämpa
Välkommen till forumet!Kommentar
-
Är det bara ett litet hål så är det INTE omöjligt för dem att hoppa ut. De GÖR det. Gäller för övrigt många killis, en del Bettas och ormhuvudfisk också. För att slippa bli besviken är det heltäckande, och då menar jag verkligen heltäckande, täckglas som gäller. Kan funka med att sänka vattenytan någon dm också.
Såg dessa firrar i en butik för något år sedan, och de saknade täckglas på ena halvan av karet. Påpekade lite försynt vad som skulle hända. Kom tillbaks någon vecka senare och då var det inte många kvar i karet - och fortfarande inget täckglas. Frågade om de sålt dem, men då såg innehavaren rätt skamsen ut... inga sålda, men strömhopp över kanten.
Hilsen,
-
Vaknade nyss (har jobbat natt) och gick i vanlig ordning fram till tanganyika tanken för att mata. men fick häjda mig när jag sträckte mig efter matburken. Men vad killisarna leker ju!.
Nu tror jag ju inte att någon kommer att klara sig men var ju ändå riktigt kul att se. Förväntade mig inte riktigt att dom skulle leka redan särskilt inte med tanke på hur små dom fortfarande är.Kommentar
-
De hör verkligen inte till de svårlekta firrarna, men att dra upp ynglen kan vara lite knivigare om man inte är van vid smått foder. Vill du testa och se om någon överlever i stora burken kan du dra i ett knippe hornsärv som får flyta i ytan. Med lite tur så överlever en del yngel i särven (finns smådjur bland växterna och några små foderbitar brukar kunna slinka med).
Har du ett litet kar över kan du testa att dra upp ynglen där. Att få killisarna att leka på rätt ställe brukar inte vara svårt. Lekmopp, en liten stapel med blomkrukor i lera eller en blå filtermatta med en utskuren skåra i funkar allihop. En del rom hamnar där och är enkel att lyfta ut för att kläckas i separat kar.
Hilsen,
Kommentar