Så här liten är en bluepower 1200
Eheim Compact 2000
Kollaps
X
-
-
Skulle ljudvolymen vara 1000g starkare i akvariet än vad det är utanför så skulle tryckvågorna från ljudet döda fisken och förmodligen spränga glaset =) lek med att ni har 15db i burken vilket inte är mycket, tänk om det vore 1000g starkare =) försök va i ett rum som har en ljudnivå på 200db, vilket är långt ifrån 1000g starkare än om vi utgåt från 15db och kolla sedan vad som händer med öron och räkna sedan ut vad som skulle hända med fisken =)Kommentar
-
Ursprungligen postat av deelaySkulle ljudvolymen vara 1000g starkare i akvariet än vad det är utanför så skulle tryckvågorna från ljudet döda fisken och förmodligen spränga glaset =) lek med att ni har 15db i burken vilket inte är mycket, tänk om det vore 1000g starkare =) försök va i ett rum som har en ljudnivå på 200db, vilket är långt ifrån 1000g starkare än om vi utgåt från 15db och kolla sedan vad som händer med öron och räkna sedan ut vad som skulle hända med fisken =)Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzdu dör långt innan 200db tror cerwin vega har värlsrekordet och det ligger på 186db tror jagKommentar
-
Dör beror väl i aldra högsta glad på vilken frekvens man spelar upp 200 dB i! Jag tror inte alls att man dör av 200 db, kanske om det är väldigt lågfrekvent då det kan skada organ och sånt om man ska tro alla sägner. En vanlig tes som man hör då och då är att 32" basar kan generera tryckvågor som kan slå ut ens lungor. Men jag tror inte att man ska ta allt för hårt på alla rykten. Mythbusters på discovery slår hål på rykten varje dag. Dock så har dom sjungit sönderglas genom att använda rätt frekvens och amplitud (volym) på ljudvågorna och fått glaset svänga så mycket så att spänningen i glaset får det att spricka. Men det var på kupformade tunna vinglas och dom fungerar som små paraboler och reflekterar ljudet inne i sin kupa så resonansen får det att spricka...
Oj va off topic det blev. Men att spräcka glas med ljud KRÄVER rätt ton och frekvens för att störa glasets spänningar. Och an akvariepump är nog på tok för låg i amplituden för att ens påverka glaset. Visst att ljud färdas genom vatten 4 gånger snabbare än i luft, men i luft så rör sig molekylerna långt mycket längre än vatten. Så med andra ord så rör sig vatten under starkt ljud långt mindre än luft skulle göra under samma amplitud, och så finns det en faktor till innan man jämför ljud ovan och under ytan på vätskor och det är att dB inte mäts på samma sätt, 1dB i vätska är inte jämförbart med 1dB i luft för det är olika Bel'sKommentar
-
Ursprungligen postat av NüddlahDör beror väl i aldra högsta glad på vilken frekvens man spelar upp 200 dB i! Jag tror inte alls att man dör av 200 db,Kommentar
-
Jo jag läste nåt om det med att det skulle vara praktiskt omöjligt.
Men som exemplet med 15dB och öka det med 1000 gånger så blir det inte 15000dB eller nåt, dB fungerar ju inte så utan det är ju en fördubbling av ljudet för varje dB eller hur är det nu?
Jag läste oxå att om man hade fingrarna lite särade i 175dB så skulle den akustiska friktionen skapa en brännande känsla mellan fingrarna. =) Aja skit samma, en sak är säker och det är att fiskar inte uppfattar ljud med trumhinnor och att dom inte läser ljud på samma sätt som vi människor. Och en sak som är säker till är att ljudet inte apmpliferas med 1000 gånger större ljudvågor under vatten. Men det rör sig 4 gånger snabbare. Och att en människa inte kan uppfatta vart ett ljud kommer ifrån när man befinner sig under vattnet har inget med aståndet mellan trumhinnorna att göra utan om reverb och akustiska egenskaper under vattnet som gör att ljudet går för fort för att vi ska kunna lokalisera det. Allt det kan jag referera till från olika sidor..Kommentar
-
Decibel är en logaritmisk skala, 30 dB är 1000 gånger starkare än 1 dB och smärtgränsen för det mänskliga örat sägs ligga runt 125 dB.Senast redigerad av Micke; 03 April 2007, 13:25.Kommentar
-
Ursprungligen postat av tezzSå här liten är en bluepower 1200Kommentar
-
Ursprungligen postat av MalaweVart hittar man en sådan? Inte i varje välsorterad zoobutik vad jag kan förstå...Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av MalaweHittar inte produkten i deras sortiment?...!
Det går att beställa från guldfisken kalmar fast dom är dyra säg till om du inte kan få någon lokal handlare att plocka hem så ska jag kolla vem som säljer dom i sverige tillverkaren heter ferplastKommentar
-
Eheimen verkar helt klart intressant! Angående W och elförbrukning, stark pump = drar mer el, ligger liksom i sakens natur. Elförbrukning, liter i timmen och intervall mellan rengörningar är variabler som är direkt förknippade med W på pumpen.
Så jag tycker den verkar intressant bland annat just för att den har höga 32 W förbrukning. Nästa cirkulationspump blir en sådan.
Mvh JariKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenEheimen verkar helt klart intressant! Angående W och elförbrukning, stark pump = drar mer el, ligger liksom i sakens natur. Elförbrukning, liter i timmen och intervall mellan rengörningar är variabler som är direkt förknippade med W på pumpen.
Så jag tycker den verkar intressant bland annat just för att den har höga 32 W förbrukning. Nästa cirkulationspump blir en sådan.
Mvh JariKommentar
Kommentar