Förslag till "mini" akvarium önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Förslag till "mini" akvarium önskas

    Jag har funderat på att sätta upp ett litet akvarium på jobbet, det måste vara litet för
    att vi flyttar ofta pga omorganisationer. Akvariet skall vara typ 60 liter.
    Nu har jag lite problem med att välja fiskar. Jag har tänkt mig några malar, en stimfisk
    och något annat ,typ en parbildande fisk.
    Just nu funderar jag på någon otocinklus som mal, stimfisk någon av kolglödstetra, dvärgkardinalfisk, microrasbora sp galaxy eller rentav drottningrasbora.
    Till detta ev någon gurami ( har strykt lakritsgurami pga svår fisk), ev någon killi
    eller ? ,ja vad ??. Ciklider har jag strykt pga utrymmet. Dario Dario är snygg på bild
    men jag vet egentligen inte ett smack om denna art.
    Fiskarna måste vara små så att man inte får känslan av att det är precis på gränsen.
    Det finns ju en estetiskt aspekt på fiskstorlek konta akvariestorlek.
    Kom med förslag på en kul blandning.
  • JensJ
    NCS Medlem
    • June 2002
    • 67

    #2
    Varför inte ciklider?

    Hej
    Du behöver inte stryka ciklider då akvariet är på 60 liter. Jag vill slå ett slag för snäcklekare från tanganyikasjön. En grupp med multisar (http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=206) borde passa perfekt. Vill du ha växter så kan du stoppa i någon snygg javaormbunke (inte biotopriktigt men vad f...)

    Kolla även *Ulrica*'s akvarium i denna tråd http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t=55501&page=3 Hon har dessutom använt LED-ljus för att få en effekt av solstrålar.

    Lycka till och posta gärna en bild eller två

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • November 2005
      • 1294

      #3
      Hum multisar, möjligt vi får väl se. Nu ser det ut som om jag kan få tag i dvärgkardinalfisk,
      Vad skulle passa ihop med dessa ?

      Kommentar

      • Cthulu
        Användare
        • July 2003
        • 21

        #4
        Även jag vill passa på och slå ett slag för multisar. Har en liten koloni i ett 45-liters. Har även ett par andra kar med allt från ett 110 med ett par rödciklider till 540 med mbunas o.s.v men av nån anledning är det alltid det lilla sketna oansenliga karet med multisarna som är roligast. Du kommer aldrig ångra dig om du kör på multisar.

        Kommentar

        • johanh
          Användare
          • February 2007
          • 49

          #5
          Jag föreslår någon dvärgciklid, apistogramma kanske. Har precis satt upp ett 63 L akvarium med apistogramma baenschi 1+1, pansarmal, vildguppy, rödmunstetra och mycket växter.
          Hemma kör jag multisar i ett lika stort kar. Även det charmiga fiskar.
          www.hansson.md/
          Umeå Akvarieförening

          Kommentar

          • wracker
            Användare
            • June 2006
            • 295

            #6
            haha otroligt.. ciklidtorskar är vi allihoppa allihoppa..
            han ville ju inte hells ha ciklider..
            varför inte plocka nån blå tetra å 2.3svärdbärare ? dem blir ju otroligt snygga.. ska försöka hitta en länk till en avelsform på svärdbärare som ajg personligen tycker om..

            Kommentar

            • wracker
              Användare
              • June 2006
              • 295

              #7
              länk: http://www.akvarietrivsel.se/img/upload/pineapple_2.jpg
              svärdbärare "pineapple" supersnygga.. dock är bilden ingen höjdare..
              eller varför inte black chin(Girardinus metallicus).. urcool levandefödare..

              Kommentar

              • JensJ
                NCS Medlem
                • June 2002
                • 67

                #8
                Ursprungligen postat av wracker
                haha otroligt.. ciklidtorskar är vi allihoppa allihoppa..
                han ville ju inte hells ha ciklider..
                varför inte plocka nån blå tetra å 2.3svärdbärare ? dem blir ju otroligt snygga.. ska försöka hitta en länk till en avelsform på svärdbärare som ajg personligen tycker om..
                Hehe, jovisst men nu var det väl pga utrymmet som cikliderna blivit "spolade" och det tycker iallafall jag är onödigt. Om det istället handlar om att fylla 60liter vatten så är mitt råd att välja fiskar som klarar sig på torrfoder och svält ibland (semestertider).

                Kör på ett stim fembandsbarber, någon pansarmal och ett dvärguramipar i ytan. Riktigt välväxta svärdbärare är som tidigare sagts snygga. Glöm inte att ha rejält med växter om du väljer något åt detta håll.

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • April 2002
                  • 897

                  #9
                  Jag tycker att 60 liter är väl tajt för fullvuxna svärdbärare. Trådskaparens förslag låter härligt tycker jag. Dario dario (om någon har tid att mata fryst), Tanichthys micagemmae osv...Låter skoj.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  Arbetssätt...