Planerat strömavbrott

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

Planerat strömavbrott

På måndag stängs strömmen av i 3h. Jag vet att det finns åtskilliga trådar om detta men vill vara på den säkra sidan. Ska jag göra rent filtrena innan strömmen går och göra ett vattenbyte när stömmen kommer tillbaka? Hur har ni gjort? Turligt nog har jag bara tre ytterfilter, resterande 16 är filtermattor eller innerfilter.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Rauken
    Användare
    • January 2007
    • 310

Många ytterfilter har ju en manuell pump som man använder vid uppstart av filtret.
    Det borde väl räcka om du har med hjälp av den byter vattnet en gång i kvarten under den tiden... (förutsatt att du är hemma då förstås )
    När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

För tre timmar strömavbrott har jag aldrig gjort något. Bara startat det när strömmen kommit tillbaka. Eventuellt kan man göra vattenbyte i karet efter en timma.

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Jag hade nog inte heller gjort något, 3 timmar är ingen fara om dina filter är någorlunda fräscha och inte alltför igengrodda. Är det hantverks/anläggningsarbete som är orsaken till strömavbrottet så finns det risk för både kortare och längre avbrott än vad som varskotts, kan vara något att tänka på... Inte roligt när klockan tickar in på 5:e timman av ett planerat 3 timmars avbrott. Batteriluftpumpar är inte så dyra, har man flera kar så funkar det med t-kopplingar och flera utströmmare. Blir iaf lite cirkulation. Om det gör så där enormt stor skillnad är jag inte helt säker på men det känns skönt att man gjort vad man kan.
        Micke

Kommentar

• Thor
          Användare
          • January 2007
          • 106

tjo
          vad sägs om ett fullladdat bilbatteri med en 12v till 230v omvandlare
          nånna förgreningsdosor och ha igång 1 befintligt filer i varjeburk
          givetvis den som tar minst watt

omvandlaren --> sök på 31-621 på www.biltema.se
          finns ju fler märke mm

har inte detta själv men har funderat på skaffa
          är det nån här som kör på detta sätt o kan ge lite info på om hur länge batteriet räcker mm

den där lille batteriluftpumpen verkar ju va super o ha hemma
          borde man inte kunna koppla den på mitten av ytterfilters slangen (utblås) med T-koppling
          på det sätt få en enkel billyfilter funktion som räddar alla invånare i ytterfiltret?

Kommentar

• tezz
            Användare
            • February 2006
            • 1069

Har ett elverk man vet ju aldrig hur länge man får vara utan ström va utan el en vecka när stormen gudrun va

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Jag hade passat på att göra rent filtren när strömmen stängs av. Även innerfilter förbrukar syre, så ta några av dem med. Byta vatten är sällan fel heller, så det hade jag också gjort när strömmen är avstängd. Sedan är det bara att dra igång när strömmen är tillbaks. Tre timmar borde annars inte vara ett stort problem, men du skriver att du vill vara på den säkra sidan.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...