Tekniskt problem, vattennivåskillnad.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flykt
    Användare
    • January 2007
    • 104

Tekniskt problem, vattennivåskillnad.

Kan man på något enkelt sätt "strypa" ett powerhead? Så att den får mindre kraft, utan att motorn riskerar att gå sönder på grund av överhettning eller så?

Jag har nyss monterat amazonas stora BTN i mitt kar. Tanken var att ha två insug och två utblås. Har Fluval Fx5 3500l/h och ett powehead som ger 3700l/h. Fluvalen och poweheadet kopplade jag bakom BTN till var sitt utblås, problemet blev att det pumpades ut för mycket vatten mot vad den drog in, så att det blev en ganska stor vattennivåskillnad mellan karet och BTN på ca 6-7 cm.

Därför kör jag just nu powerheadet i "ute" i själva karet vilket inte känns som det bästa då tanken är att dölja tekniken bakom BTN.

Finns det någon smart teknisk lösning så att jag återigen kan koppla in powerheadet bakom BTN tillsammans med Fluvalen? Kan man få den att pumpa ut lite mindre vatten? Eller ska jag köpa ett klenare powehead?

Har ingen filtermassa bakom BTN, då jag ännu har kvar Fluvalen.

Visar några bilder nedan hur det är tänkt att fungera.

(Givetvis sitter insugen i ena änden och utblåsen i den andra. Insugen har jag på vänster kortsida, och utblåsen på höger kortsida.)

Tacksam för alla råd.
    /Helena

Min Zoon
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

Montera en filterkub med 10ppi filtermatta på powerheadet enligt följande.
    Genom filterkuben stoppar du ett vp rör lämpligen 15-16mm som ansluts på powerheadet. Plugga botten på röret.
    Sen är det bara att börja borra med ett 4mm borr små hål i röret och prova dig fram hur många hål du behöver för att få lämplig förstrypning. starta med t.e.x 4 små hål i röret.
    Blir det för mycket förstrypning så är det att borra några hål till för att sedan prova på nytt

En annan mycket dyrare variant är att montera en Eheim slangkran på sugen, men jag tycker att det är slöseri med pengar och inte särskilt inovativt
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ett insug till eller 2 är mitt tips, i BTN modulen
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Flykt
        Användare
        • January 2007
        • 104

Ursprungligen postat av LN
        Montera en filterkub med 10ppi filtermatta på powerheadet enligt följande.
        Genom filterkuben stoppar du ett vp rör lämpligen 15-16mm som ansluts på powerheadet. Plugga botten på röret.
        Sen är det bara att börja borra med ett 4mm borr små hål i röret och prova dig fram hur många hål du behöver för att få lämplig förstrypning. starta med t.e.x 4 små hål i röret.
        Blir det för mycket förstrypning så är det att borra några hål till för att sedan prova på nytt

En annan mycket dyrare variant är att montera en Eheim slangkran på sugen, men jag tycker att det är slöseri med pengar och inte särskilt inovativt
        Tackar så mycket för tipset! Ska jag prova.
        /Helena

Min Zoon

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

Men det betyder att han behöver krabba med en massa löst BTN skum i ett igångkört kar med din metod Wilhelm.
          Det blir mindre pysslande om han kan fixa en liten förstrypning på anna´t sätt.

Kommentar

• Flykt
            Användare
            • January 2007
            • 104

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Ett insug till eller 2 är mitt tips, i BTN modulen
            Tackar, men yvärr kan jag inte göra nåt mer insug då karet redan är i gång.
            /Helena

Min Zoon

Kommentar

• LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

En annan variant kan ju vara att skaffa ett litet plast t-rör som kopplas på utsuget.
              Efter t.et så monterar du två minst 50cm långa slangar. Minst 50 cm för att skapa ett tillräckligt motstånd för att vattnet ska fördelas någorlunda jämt i slangarna.
              Sen är det bara att peta ut den ena slangen och låta den andra vara(myna ut) bakom bakgrunden.

Vipps så har du halverat födet ut ur bakgrunden.

Kommentar

• jonre723
                Användare
                • October 2004
                • 439

Det går annars att såga slitsar i överkanten på bakgrunden och därmed få överrinning.
                Och så är det.
                /J

Kommentar

• Markus_A
                  Användare
                  • December 2005
                  • 418

Har haft samma problem själv. Jag tror antingen på att sätta in fler raster (men det är ju tydligen för sent...), eller göra ett breddavlopp upptill med en kam. Jag har framgång klippt sönder raster och fått ökad vattanpassage.

En tråkig sak som har hänt mig är att växtdelar har täppt till insugen så att pumpen har tryckt ut så mycket vatten att det har runnit över akvariet och ut på golvet...

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Det är inte bra för pumparna att strypas på insuget - då håller de kortare tid. Kolla i stället om du kan få en lite längre slang bakom bakgrunden men framför utblåset på pumpen. Mellan utblåset och bakgrunden sätter du en liten ventil som går att reglera. Enkelt att strypa flödet då, och det är bättre för pumpen. Ett annat alternativ är att sätta ett T-rör på samma ställe. En del av vattnet kommer då att gå tillbaks bakom bakgrunden. Den sista lösningen ska tydligen vara allra bäst för pumparnas livslängd, då stryper man ju dem inte alls - bara leder vattnet till lämpligt ställe. Tror annars också på det med ett breddavlopp till i ovankant, med en kam som "raster". Då får du dessutom bort eventuell hinna på vattenytan.

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

En liknande detta: http://www.cichlidecentret.biz/produ...ub=1468&page=1

Mvh
                      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• palm
                        Användare
                        • August 2006
                        • 114

Hej

Såhär ser det ut oss mig. inte så mycket skillnad i nivå med två 50mm raster.
                        //Palm
                        325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
                        +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

Kommentar

• Flykt
                          Användare
                          • January 2007
                          • 104

Ursprungligen postat av jonre723
                          Det går annars att såga slitsar i överkanten på bakgrunden och därmed få överrinning.
                          Jag har redna gjort överringar. Under varje mittstag finns en glipa på ca 1-1½ cm där vatten kan flöda fritt utifall insugen skulle sätta igen. Denna lösning tycks dock inte hjälpa i detta fall.
                          /Helena

Min Zoon

Kommentar

• Flykt
                            Användare
                            • January 2007
                            • 104

Ursprungligen postat av LN
                            En annan variant kan ju vara att skaffa ett litet plast t-rör som kopplas på utsuget.
                            Efter t.et så monterar du två minst 50cm långa slangar. Minst 50 cm för att skapa ett tillräckligt motstånd för att vattnet ska fördelas någorlunda jämt i slangarna.
                            Sen är det bara att peta ut den ena slangen och låta den andra vara(myna ut) bakom bakgrunden.

Vipps så har du halverat födet ut ur bakgrunden.

Okej! Tackar för tipset!

Detta kan vara nåt. Till fluvalen går det en lång slang längs hela BTN, ca 2 meter lång 25 mm slang. Kanske jag skulle prova att byta plats på powerheadet och Fluvalen. Lägga powerhedet längst bort och koppa dess utblås till slangen som mäter 2 meter och köra fluvalen bakom bara. Ska koppla om dessa och se om nivåskillnaden jämnar ut sig utav det.
                            /Helena

Min Zoon

Kommentar

• Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

En nivåskillnad är annars inget problem i sig.
                              I mitt kar har jag haft nivåskillnad på mellan 3 - 10 cm (beroende på hur länge det är sen jag rengjorde filtermattepluggen som sitter i "ventilationshålet". Pumpen får ju inte gå torr, men en viss nivåskillnad gör ingenting.

Kommentar

Arbetssätt...