Snälla substratruvare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter $
    Användare
    • January 2007
    • 33

    Snälla substratruvare

    Finns det någon ciklidsort som är relativt "snäll" och skulle kunna fungera och leka ihop med lite Guppy, Platy och småtetror?

    Jag har idag 3 kar fulla med Malawi, men ett kar har en av mina pojkar fått fylla med diverse snäll fisk. Mina Palett Super Red vill inte tycka det är kul tillsammans.
    Tycker dock det vore roligt med någon icke afrikansk Ciklid-sort att förgylla detta 120 liters Juwel med, och gärna då någon fin substratruvare som ger stora imponerande kullar med yngel.

    Några tips?
    Mvh, Peter
    ----------------------------------------
    Carpe diem
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Boliviansk fjärillsciklid. Snäll, lättlek, kanonförälder, lever bra mycket längre än "vanlig" fjärillsciklid.
    Leker på en platt sten,stubbe eller ett blommfat.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Välkommen till ciklid.se
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #4
        Ursprungligen postat av Peter $
        Finns det någon ciklidsort som är relativt "snäll" och skulle kunna fungera och leka ihop med lite Guppy, Platy och småtetror?
        Palett brukar normalt funka i den miljön, men jag har fått intrycket att de röda formerna är lite ilsknare. Nå i alla fall:
        Fjärilsciklid, Kurvciklid, Dorsigera, Bågciklid, Thomas-ciklid, samt de flesta Apistogrammor - det är väl de man tänker på i första hand.

        Fjärilen är dock klart besvärligare än de andra; den är både aggro och känslig. LN föreslog Boliviansk Fjäril; den är större och kanske inte lika snygg, men jag tror ändå jag också skulle rekommendera Bolivianska framför den Vanliga om du vill ha fjäril.

        Mitt förstahandstips är annars Dorsigera. Mycket snygg, och genomsnäll.
        Senast redigerad av Mike_Noren; 23 March 2007, 19:19.

        Kommentar

        • Jeppe
          Användare
          • October 2005
          • 409

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          ...LN föreslog Boliviansk Fjäril; den är större och kanske inte lika snygg...
          Tycker att Boliviansk fjärilsciklid är minst lika snygg som vanliga fjärilar, dock så får man inte med färgerna så vidare på bild varför den uppfattas som "fulare". I butikerna är de flesta inte heller så bra utfärgade. Den är inte alls argsint, har inte rört mina tetror, dock lite småbråkiga mot varandra i början tills de tagit varsit revir. Väldigt häftiga när de spänner upp sig med hela kroppen och de spetsiga fenorna.

          Alla fiskar Mike föreslår är utmärkta fiskar som passar i ett sällskapsakvarium, Thomas-cikliden är väldigt snäll och rör inte sina med-boende utom möjligen vid lek.
          Senast redigerad av Jeppe; 23 March 2007, 23:01.
          540 Troffar, Callochromis ect
          100 sydamerica, dvärgar
          120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
          40 tomt

          Qui dormit, non peccat

          Kommentar

          • Peter $
            Användare
            • January 2007
            • 33

            #6
            Tack allihop för goda råd. Har försökt med "vanliga" fjärilar men misslyckades med fruktansvärt snyggt viltfångat par. Var helt enkelt inte mogen för den utmaningen skulle jag tro.

            Om någon har tips om hur de, mycket riktigt, mer aggro rödpaletterna så kom gärna med tips. Tommy på Importen här i Göteborg säger att de är lättsålda, så kunde jag få ordning på dem så vore det roligast.

            Jag skall kolla upp de andra arterna som ni tipsat om annars och fråga Tommy om han vill byta in mina värstingar som inte vill leka.
            Senast redigerad av Peter $; 24 March 2007, 00:17.
            Mvh, Peter
            ----------------------------------------
            Carpe diem

            Kommentar

            • Peter $
              Användare
              • January 2007
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Välkommen till ciklid.se
              Tack för välkomsten. Har dock varit aktiv här ett tag, men första inläggen som medlem kommer med nu med lite eftersläpning. Ser fram emot ett fortsatt kul akvaristliv på denna eminenta kultursida!
              Mvh, Peter
              ----------------------------------------
              Carpe diem

              Kommentar

              Arbetssätt...