Flyga med fisk i EU

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Flyga med fisk i EU

Nu när dom nya EU reglerna gäller så kan man ju inte ta vatten i handbaggaget längre. Funderar på om det skulle gå att checka in en låda fisk när man flyger.
    När importörer får fisk ifrån sydamerika tex åker dom lådorna i lastrummet som vilken låda som helst?
    Nån som har erfarenheter eller nån länk som kan hjälpa?
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

Allt jag vet att det är upp till varje flygbolag att sätta regler när det gäller sånt. RyanAir accepterar inga djur vare sig i lastrummet eller kabin, undantag ledhund.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

Kommentar

• Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

Ingen som vet...

Kommentar

• cikliden_90
        Användare
        • March 2005
        • 159

Jag sökte lite på nätet och hittade detta på sas hemsida

kunde inte se att akvariefiskar nämdes men en bild på en guldfisk hade dem
        /Linus
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

Kommentar

• cikliden_90
          Användare
          • March 2005
          • 159

Pratade med en på sas med en chatfunktion:

Hej! Jag heter Jörgen Öhman. Vad kan jag hjälpa till med?
          11:03 hejsan. Jag ska frakta en låda med akvariefiskar med flyg, hur gäller reglerna om att man inte får ha med sig vätskor då?
          11:05 Du kan inte ha dem i kabinen, utan det skickas som frakt. Tag kontakt med SAS Cargo för vidare info. www.sascargo.se

det var det enda han hade att säga, men lite mer fick vi veta.
          /Linus
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=96278

Kommentar

• Gabbi
            • April 2002
            • 897

Fisk som man köper utomlands ifrån kommer mycket riktigt med fraktplanen, och hämtas ut på cargoställen.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

Kommentar

• johanh
              Användare
              • February 2007
              • 49

Jag flög i förrgår med fisk från Stockholm till Umeå. Jag hade kollat lite löst med säkerhetspersonalen på nervägen och så står det ju vid säkerhetskontrollen att man får ha vätska, men bara 1 dl per enhet och att dessa enheter ska kunna packas i en 1 liter plastpåse sammantaget.

Jag köpte några apistogramma på Södermalms akvarieaffär och fick dom packade i 1 dl vatten + ca 2 dl luft per fisk. På flygplatsen blev det först stökigt i säkerhetskontrollen, men efter samtal med överordnad visade det sig vara ok. Nu simmar dom i närheten, lite skärrade fortfarande efter upplevelsen.

Hur det här skulle funka i resten av EU vet jag inte.
              www.hansson.md/
              Umeå Akvarieförening

Kommentar

• Mattias Nilsson
                Användare
                • April 2002
                • 467

Johan det skulle egentligen inte fungera här heller, förpackningen får rymma max 1dl, man kan alltså inte ha en påse med 1dl i, utan påsen får isåfall rymma max 1dl.
                Att frakta fisk i handbagage får nog numera ses som omöjligt, det är garanterat bättre att packa fisken så att den kan checkas in istället för att chansa på att lyckas prata igenom fisken i säkerhetskontrollen. Det är ju trots allt bara att se till så fisken kan checkas in, vilket väl inte borde vara några problem om den packas ordentligt?
                Mvh
                Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• johanh
                  Användare
                  • February 2007
                  • 49

Ok. Tack för upplysningen, jag hade missat det. Hade tur helt enkelt.
                  Kände mig lite skraj att checka in dom. Hur föreslår du att man packar dom och måste man ha någon värmekälla med i paketet?
                  mvh Johan
                  www.hansson.md/
                  Umeå Akvarieförening

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2694

Att det omöjligt kan vara flytande sprängämne i en påse där det simmar levande fisk spelar väl antagligen ingen roll heller.

Kommentar

• Mattias Nilsson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 467

nä det hjälper inte, man kan ju inte heller drick ur sin nyköpta dricka, den måste slängas eller checkas in, precis som fisken.
                      Packningen kan säkert andra beskriva bättre. Men beroende på flygningens längd så kan nog någon form av heatpack behövas (det blir ju ganska kallt i lastutrymmena), sen beror det väl på hur lång flygningen är hur fisken ska packas avseende vattenmängd och syre, men det skiljer ju inte om fisken checkas in och åker i cargo eller om den åker i kabinen som handbagage.
                      Mvh
                      Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Micke M
                        Användare
                        • November 2006
                        • 116

Tänk även på att vissa flygplan ej har trycksatt bagageutrymme heller, gäller väl främst på mindre plan som går inom scandinavien. Fokker 50 t.ex är ett vanligt plan som jag är lite osäker på om bagaget är trycksatt i.
                        Detta innebär att om fisken packas i påsar så kommer det gå hål i påsen eftersom trycket i påsen är högre än atmosfärstrycket på 10000m höjd.
                        Denna risk finns ju även inne i kabinen eller i ett trycksatt bagageutrymme eftersom man inte trycksätter kabinen "fullt ut". Vid 10000m meter ligger trycket i kabinen ungefär på samma som atmosfärstrycket vid 2000m höjd, alltså inte som vid havsnivå där påsen fylldes och knöts ihop. Genom att knyta så att påsarna är lite småslappa kommer man enkelt ifrån detta problem, då kan luften expandera lite utan att ha sönder påsen. Sen om fisken gillar tryckskillnaden eller ej är en helt annan sak.

Mvh Micke

Kommentar

• Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

Levande fisk maste checkas in som frakt, sedan ar det upp till var och en av bolagerna att acceptera eller ej om fisken kan checkas in som bagage eller om det ska ga som annat fraktgods (alltsa export med allt som det innebar).
                          Men oavsett vad personalen sager nar man ringer for att kolla vad som galler, ar det alltid bast att skriva upp namnet pa den personen!
                          Har man tid och vill man roa sig en stund sa kan man ringa till samma bolag och stalla samma fraga till olika personer.....
                          Nagot annat som ocksa ar ratt sa "kul" nar man tror att allting stammer da man gjorde precis sasom flygbolagetspersonal/tullpersonal/jordbruksverkets.,etc,etc, ar foljande;
                          *Du har alla intyg/papper som det behovs for att fora ut fisken (export+sanitar)
                          *Du fick Ok. av flygbolaget att checka in fisken som bagage
                          *Du packade fisken precis enligt IATAs normer
                          *Du har alla intyg/papper som det behovs for att ta in fisken (import/sanitar)
                          *Flyget mellanlandar i ett land dar oavsett om fiskarna ar "transit", accepteras det ej pa grund av att du saknar just det landets tillstand....

Sa kan det ocksa ga....

Sa vill man vara saker (det ar man aldrig i och for sig) ska man kolla vad som kravs i landet/landerna dar flyget mellanlandar ocksa.
                          Senast redigerad av Felipe; 28 March 2007, 02:22.
                          Felipe

Kommentar

Arbetssätt...