Vilka är vi? (tetror)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    Vilka är vi? (tetror)

    Vad är detta?
    Mvh
    Robin
  • Gabbi
    Användare
    • April 2002
    • 897

    #2
    Ja, det här är mina pärlor i en av burkarna hemma. Jag vet att de kommer från Guinea Bissau och att de var ruskigt felmärkta när de kom. Minns dock inte som vad, men det var fel iallafall. Jag och mike_noren här kom fram till att det kan röra sig om en Nannocharax. Enligt fishbase finns det dock bara en Nannocharax i GB, och just den liknar de inte så mycket.

    Detta får sägas vara vuxna exemplar.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Hade det inte stått tetror hade jag gissat på ruskigt rädda Sawbwa... men det var ju rätt galet. Ryggfenan stämmer inte heller med dem. De har annars en rätt ovanlig form för tetror som vi oftast ser i våra kar. Hur långa är de? Färgar de ut på annat sätt när de fightas, om de nu gör det?

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #4
        Dom är väl runt 5-6 cm. Jag har inte sett dom i någon annan täckning är den dom är i på bilden. Men då måste jag säga att jag såg dom först igår när jag kom hem från jobbet. Det råder demokratiska beslut på fiskinköp här hemma.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • September 2003
          • 660

          #5
          ingen aning vad det är för art, men de är i vilket fall riktigt snygga
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • April 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av Robin
            Dom är väl runt 5-6 cm. Jag har inte sett dom i någon annan täckning är den dom är i på bilden. Men då måste jag säga att jag såg dom först igår när jag kom hem från jobbet. Det råder demokratiska beslut på fiskinköp här hemma.
            Du fick det största akvariet.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Gabbi
              Användare
              • April 2002
              • 897

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Hade det inte stått tetror hade jag gissat på ruskigt rädda Sawbwa... men det var ju rätt galet. Ryggfenan stämmer inte heller med dem. De har annars en rätt ovanlig form för tetror som vi oftast ser i våra kar. Hur långa är de? Färgar de ut på annat sätt när de fightas, om de nu gör det?

              Hilsen,

              P
              De är faktiskt ganska lika Sawbwor i kroppen vid en snabb titt. Tycker båda fiskarna har en attraktiv kroppsform. Dessa har inte uppvisat någon färgändring det senaste året, förutom att mitt bandet bleknar och klarnar. I överdelen av ögat är de lysorangea.
              www.akvarielagret.se/akvarieboken

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #8
                Likheten med sawbwa är bara ytlig - de här har fettfena och fjäll, det har inte sawbwa.

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • April 2002
                  • 897

                  #9
                  Precis. Jag menade inte att jämföra dem utöver att de har samma proportioner och uppsyn. Är din åsikt fortfarande att det är Nannocharax? Jämfört när du tittade på dem förra året?
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    Användare
                    • September 2006
                    • 796

                    #10
                    Jag har också letat lite, men inte hittat något. Lite Nannocharax, men ändå inte.

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Jag har ingen bättre gissning än Nannocharax, nej.
                      Har du fått lek på dem?

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • April 2002
                        • 897

                        #12
                        Nej, ingen lek. Det är möjligt att de lekt på jobbet, men de har aldrig gått ensamma, så inget har sparats. När jag till slut fick klart mina burkar hemma fanns det bara tre tetror kvar. Alla tre är jämnstora, och jämnrunda.
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Googlade lite på Nannocharaxbilder, och de är rätt lika parvus och ansorgii. Fast de verkar inte komma från Sydamerika. Alltid är det något...

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • April 2002
                            • 897

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Googlade lite på Nannocharaxbilder, och de är rätt lika parvus och ansorgii. Fast de verkar inte komma från Sydamerika. Alltid är det något...

                            Hilsen,

                            P
                            Vilka menade du var från sydamerika? De som jag har hemma är levererade från Guinea Bissau. Just N. ansorgii som du nämner förekommer i GB, men jag tycker inte de är identiska. Den är mer fläckig över kroppen, och saknar svart fläck längst upp, längst fram i ryggfenan.
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              N. ansorgii saknar dessutom den distinkta svarta fläcken på ryggfenan dina fiskar har, men har istället en tydlig ögonfläck vid stjärtroten som dina fiskar saknar.

                              Jag tror inte man skall ta utbredningsuppgifterna i Fishbase på alltför stort allvar, särskilt inte för centralafrikansk fisk, men det är nog rätt bra odds de här fiskarna är en obeskriven art.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...