Växtval

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommyS
    Användare
    • March 2007
    • 18

    Växtval

    Hej

    Då jag fått övertagit ett 200 liters akvarium Malawi Ciklider som då innehöll plastväxter, vad är att föredra ?
    Levande, plast eller sidenväxter.
    Ser nu att det sitter massor av grönt på plastväxter och fiskarna är där och mumsar och dom tyks trivas med det men det är ju bra att veta om andra växter är bättre.
    Mvh Tommy
    ___________________________
    Carpe Diem
  • Cissi
    Användare
    • June 2006
    • 357

    #2
    Jag ser bara fördelar med att ha levande växter, har ingen erfarenhet av varken siden eller plast. En fördel med de två sistnämnda är väl att de aldrig ser risiga ut! Det finns nog andra som kan svara bättre.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • January 2007
      • 290

      #3
      OM du ska ha växter i ett Malawikar så tycker jag du ska ha riktiga växter. Personligen skulle jag inte ens fundera på att låta något annat ens råka trilla ner i mina kar. Men jag ska inte ha några växter alls i mitt malawikar. Bara alger, och de kan ju växa på annat än plastväxter...

      Kommentar

      • Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

        #4
        Det går mkt bra att hålla växter i Mbunakar tycker jag. Man skall med fördel göda med PMDD eller något annat men Jag har även hållt en anubia vid liv utan någon gödning. Den ser dock inte lika fin ut. Bäst resultat får man såklart med seriös gödning och koldioxidtillsats men då är man inne på en annan typ av akvarium tycker jag. www.plantswap.se för den typen av tips.
        Det går alltid en senare buss.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1828

          #5
          I deet Malawiplanted som jag sköter åt en vän har vi planterat anubias, valisneria, rubinsvärdsplanta och javaormbunke. Samtliga trivs i malawikar med snälla mbunas och helt utan gödnings/näringstillsats. Joo, föresten: Svärdsplantan är krukad med jbl aquabasis i krukan. Sticklingarna verkar dock klara sig bra utan det.

          Generellt gäller för växter i malawiburkar:
          Välj fiskar som inte äter friska växter, där ingår bland andra de flesta mbunas.
          Micronäring behövs sällan, detta för att micronäringen ändå inte är tillgänglig för växterna i så högt ph.
          Om du höjer hårdhet, så höj både kh och gh balanserat annars förtvinar växterna av kalsiumbrist.
          Alla växter behöver NPK, det är maten som krävs för att de skall överleva. Denna kommer från fiskarnas metabolism. Ju mer växter du har desto mindre vattenbyte krävs.

          Följer du dessa regler kan du hålla de flesta typer av valisneria,anubias,cryptocoryne, echinodorus, hygrophila och microsorum utan bekymmer med malawi.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Sidenväxter är uteslutet för min del, inte helt övertygad om att de inte avger något till vattnet. Plastväxter ser lätt risiga ut när det växer alger på dem, men visst, funkar gör de (om det är sådana som är avsedda för att ha i akvarium). Riktiga växter har dock den fördelen att de förbättrar vattenkvaliteten för fisken (om växterna funkar alltså). För mig blir då valet enkelt: riktiga växter. Vallisneria, vattenpest och hornsärv är alla hyfsat snabbväxande, och kan rena vattnet bra om de är många. Anubias och javaormbunke växer långsammare, men kan ge bra skydd för yngel.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • m[A]use^
              Användare
              • December 2005
              • 909

              #7
              Att våra växter som vi provat förtvinar har vi märkt. Å det beror nog på som du säger topfrog att dom får kalsium brist. Vi höjer enbart KH med bikarbonat men GH då? Hur höjer man det? Har vallesneria å någon cryptocorne som kommer ifrån malawisjön. Tråkigt att alla växter vi provar förtvinar!
              Min zoon
              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
              http://www.malawifreaks.se/forum

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • June 2006
                • 357

                #8
                Ursprungligen postat av eraserx
                Att våra växter som vi provat förtvinar har vi märkt. Å det beror nog på som du säger topfrog att dom får kalsium brist. Vi höjer enbart KH med bikarbonat men GH då? Hur höjer man det? Har vallesneria å någon cryptocorne som kommer ifrån malawisjön. Tråkigt att alla växter vi provar förtvinar!
                Hm, det kanske är därför min vallisneria inte trivs. Jag undrar också hur man höjer GH.
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • TommyS
                  Användare
                  • March 2007
                  • 18

                  #9
                  Växtval

                  Ursprungligen postat av TommyS
                  Hej

                  Då jag fått övertagit ett 200 liters akvarium Malawi Ciklider som då innehöll plastväxter, vad är att föredra ?
                  Levande, plast eller sidenväxter.
                  Ser nu att det sitter massor av grönt på plastväxter och fiskarna är där och mumsar och dom tyks trivas med det men det är ju bra att veta om andra växter är bättre.
                  Tog del av Era råd och har nu bytt till levande växter, Anubias, Vallisneria, Microsorum. Var på Akvarielagret i Bromma idag och tänkte köpa en lite bit trärot och blev då avrådd att ha sådan bland Ciklider. Då jag övertog akvariet fanns där en trärot redan, har inga problem med värdena nu i akvariet, PH 8-8,5 samt KH 10 och fiskar ser ut att må bra, ständigt hungriga. Skall jag ta bort träroten ??????
                  Mvh Tommy
                  ___________________________
                  Carpe Diem

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • December 2004
                    • 4744

                    #10
                    Har du en rot i med ett ph över 8 och ett kh på10 så tycker jag att du kan behålla roten.
                    Inga som helst problem med det vattnet
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Vallisnerian kan man ofta få att funka med lite kalkkross vid rötterna, och/eller kalksten i inredningen. Borde långsamt höja GH också. Finns andra sätt att höja GH också, men det är lite slabb med kemikalier som jag inte trivs med. Dessutom ändras vattenvärdena fort med kemikalier; långsamt med kalk.

                      Annars göder i allafall jag även i kar med hårdare vatten. Tycker jag märker bra skillnad, sedan må det vara så att ämnena inte finns lösta lika länge i hårt vatten. Funkar tycker jag det gör i allafall.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • TommyS
                        Användare
                        • March 2007
                        • 18

                        #12
                        Växtval

                        Tycker vattnet är aningen grumligare, inte riktigt klart sedan jag bytte till riktiga växter. Har det något med det att göra ? Har testat idag och har inga förändringar i värdena.
                        Mvh Tommy
                        ___________________________
                        Carpe Diem

                        Kommentar

                        • TommyS
                          Användare
                          • March 2007
                          • 18

                          #13
                          Ursprungligen postat av TommyS
                          Tycker vattnet är aningen grumligare, inte riktigt klart sedan jag bytte till riktiga växter. Har det något med det att göra ? Har testat idag och har inga förändringar i värdena.
                          Fäste två växter på kalkstenar men det skall väl inte påverka något. När man tittar in i akvariet så ser vattner dimmigt / disigt ut.

                          Vad gör jag ?
                          Mvh Tommy
                          ___________________________
                          Carpe Diem

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

                            #14
                            Det disiga borde inte ha med växterna att göra. Kanske du har rört runt i sanden lite? Sedan ska inte Vallisneriorna fästas på kalksten, de ska ha rötterna i gruset och kalkstenen/krosset under/bredvid i gruset. Månne kan det vara kalkstenen som ger lite dis också. Borde försvinna genom filtrering och sedimentering rätt snart. Tipset är att vänta och se.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...