SARFs nya valörlista läggs nu ut

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av endymion
    Det är Astatotilapia Barbarae.
    Visst är det lätt att odla en fisk som inte finns, bara att trolla med knäna.
    Är den utrotad även i akvarium numera? Jag vill minnas att jag hade den för en tio femton år sedan. Den var fläckig, om jag nu inte blandar ihop den med någon annan art...
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Det är Astatotilapia Barbarae.
      Visst är det lätt att odla en fisk som inte finns, bara att trolla med knäna.
      Du förstår säkert vad jag menar. Kanske skulle använt mig av ordet "lättlekt" istället.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Är den utrotad även i akvarium numera? Jag vill minnas att jag hade den för en tio femton år sedan. Den var fläckig, om jag nu inte blandar ihop den med någon annan art...
        Verkar inte bättre trots att den funnits i akvarie i många år. Dessutom fanns den nästan bara i Sverige. Så du kommer nog ihåg rätt. Men kan du få fram fisken gör du en stor tjänst. Det finns folk som är mycket intressade av den. Men i och med att det är en fisk som stjäl fisk ur munruvande honors munnar är väl inte chansen allt för stor att den finns kvar.

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

Är det denna?

Om jag läser referenserna rätt så fanns den kvar i vilt tillstånd så sent som 1997.

EDIT: OK, den är nog utdöd i alla fall:

Kommentar

• Erik Åhlander
            Användare
            • September 2006
            • 796

Ursprungligen postat av Mike_Noren
            1) Var kommer det här att eldrasboran är en Rasboroides ifrån? Fishbase och Catalog of Fishes och ITIS listar den som en Rasbora... Jag säger inte att det är fel, jag vet att Fang sagt samma sak, jag är bara nyfiken vad det baseras på.

2) Trichopsis saknas. Jag påpekar det eftersom jag hoppas få lek av T. schalleri snart.

3) Den äkta Otocinclus affinis förekommer mycket sällan i handeln; däremot säljs ett dussin arter Otocinclus ur vittatus-gruppen regelmässigt under det namnet. Otocinclus affinis är troligen elit - jag tror inte den nånsin odlats i fångenskap, än mindre i Sverige - medan "akvarie-affinis" nog mycket riktigt är guld. Den totala förvirringen ang. affinis & "affinis" kanske innebär att det inte går att göra så mycket åt, dock.

4) Jag har lite avvikande åsikt om svårigheten på en del av fiskarna, t.ex. galaxy-rasbora hade jag nog gett brons, men jag antar listan justeras fortlöpande med inkomna rapporter?
            1) Brittan bröt ut Rasboroides med den enda arten vaterifloris ur det heterogena Rasbora redan 1954. Det var långt innan Sundadanio, Trigonostigma m fl fanns. Av de arter som f n anses ingå i Rasbora är vaterifloris den som mest uppenbart avviker från de andra i utseende. Därmed inget sagt om de fylogenetiska sammanhangen. Eftersom Rasboroides är tillgängligt, använder jag det. Ställningstagandet är mitt eget (eller Brittans). Hur de arter som återstår i Rasbora förhåller sig tillvarandra tänker jag däremot inte ha någon åsikt om förrän det finns en modern revision.

2) Trichopsis saknas inte alls. Det är bara det att alla familjer inte har hunnit läggas ut än. Webmastern snickrar hemsidor många timmar per vecka just nu om jag har förstått rätt. Trichopsis shalleri har valören silver. Tycker du den skall ha det?

3) Namn på malar är knepigt. Jag har inte hunnit implementera den nya checklistan som kom häromveckan. Men jag hoppas inte på några direkta lösningar därifrån. Bara ytterligare förvirring.

Däremot blir alla Otocinclus guld hur man än gör. Ansträngningarna att odla respektive "O. affinis" - speciellt inte med den namnförvirring som råder - är inte tillräckliga för att skapa en elit-art. Jag ar hittills inte höjt en enda art till elit - jag har inte sett anledning till det.

4) I fallet Galaxy så skall den definitivt inte vara en brons-art. Om man sköter fiskar som du gör så är den inte direkt svårodlad. Men den kräver ändå en ansträngning utöver det vanliga - både att hålla arten, och att få mer än ett enstaka yngel. Kanske blir det silver så småningom.

Men du har rätt i att det blir justeringar. Oftast uppåt eftersom avsikten är att uppmuntra till odling. Att sänka är svårare - och är bara aktuellt 1 juli varje år när en ny säsong börjar. Men kom gärna med fler förslag på justeringar.

Kommentar

• Erik Åhlander
              Användare
              • September 2006
              • 796

Nä, uttryckte mig lite otydligt, menade den nationella tävlingen mellan föreningarna. Bara för att kunna se vad som behövs för att komma upp i toppen. Kanske kunde man också lägga ut listor över de elitmärken som delas ut?

Det kunde nog sporra fler föreningar att satsa på tävlingen. Och jag tror att dessa typer av nationella arrangemang är viktiga för att de enskilda medlemmarna i lokalföreningar ute i landet ska känna att det är en vits att vara med i SARF, kanske kan det med rätt marknadsföring kunna vara en aktivitet som till och med lockar akvarister att gå med i sin lokala förening och inte bara hänga på internetforum.

(Av samma anledning anser jag SARF-aktuellt borde piffas upp lite med en mer säljande framsida, och få en image av en akvarietidning med föreningsinformation och inte en föreningstidning lite akvarieinformation. Jag anser att det nästan bara är en fråga om form och marknadsföring, intressanta artiklar finns i tidningen redan. Då skulle tidningen kunna bli något som lockar akvarister att gå med i sin lokala akvarieförening precis som Ciklidbladet får akvarister att gå med i NCS.)
              Åtminstone de två senaste årens resultat kommer läggas ut, men först efter Riksstämman nu i vår.

Jag tror Sven Fornbäck var den senaste som fick ett elitmärke för P. altum men jag har inte varit aktiv på förbundsnivå i mer än två år så där kan jag ha fel. Det är i vart fall sällan det delas ut.

Visst ger det bra goodwill. Håller med fullständigt. Men allt baseras på ideellt arbete, så det tar sin tid.

SARF-Aktuellt har precis diskuterats i styrelsen. Det behövs artiklar!!! Alla som läser detta: SKRIV! Utan bra artiklar blir ingen tidning bra.

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Lite festligt med listan att fisk som troligtvis är utrotad ger brons som valör om man lyckas odla den.
                Blir den mindre utrotad om jag höjer den till guld? Dom populäraste akvariefiskarna är nästan alltid brons eller silver - eller importeras i stora mängder - och det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Trender i akvarium och förändringar i naturen verkar inte ha så mycket med varann att göra. Jag önskar att jag kunde påverka naturen genom valörlistan, och faktiskt tror jag att jag gör det! Men på ett annat sätt. Genom att sporra till odling av akvariefiskar (eller grodor eller katter eller krukväxter eller vadsomhelst) så blir några människor till medvetna om de biologiska sambanden - och det är de människorna som är så viktiga för att vi människor skall ha en chans att överleva som biologisk art här på jorden. (genom opinionsbildning och kunskapsspridning och som rekryteringsgrund till forskning, miljöpolitik, miljöjournalistik etc etc)

Kommentar

• endymion

Inte blir den mindre utrotad om den skulle vara guld, men det finns fortfarande en mikroskopisk chans att den finns kvar i akvarium i Sverige. Även om den är lätt att odla så skullle det för tillfället vara GULD värt om nån odlade den.

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Blir den mindre utrotad om jag höjer den till guld? Dom populäraste akvariefiskarna är nästan alltid brons eller silver - eller importeras i stora mängder - och det är ju inte aktuellt i det här fallet.

Trender i akvarium och förändringar i naturen verkar inte ha så mycket med varann att göra. Jag önskar att jag kunde påverka naturen genom valörlistan, och faktiskt tror jag att jag gör det! Men på ett annat sätt. Genom att sporra till odling av akvariefiskar (eller grodor eller katter eller krukväxter eller vadsomhelst) så blir några människor till medvetna om de biologiska sambanden - och det är de människorna som är så viktiga för att vi människor skall ha en chans att överleva som biologisk art här på jorden. (genom opinionsbildning och kunskapsspridning och som rekryteringsgrund till forskning, miljöpolitik, miljöjournalistik etc etc)

Kommentar

• Mike_Noren
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2695

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                    Av de arter som f n anses ingå i Rasbora är vaterifloris den som mest uppenbart avviker från de andra i utseende. Därmed inget sagt om de fylogenetiska sammanhangen.
                    Det stämmer nog även fylogenetiskt, jag kände bara inte till referensen.

Trichopsis shalleri har valören silver. Tycker du den skall ha det?
                    Fråga mig igen när jag har frisimmande yngel... De har lekt en gång, men misslyckades skändligen med sitt första lekförsök.

Däremot blir alla Otocinclus guld hur man än gör. Ansträngningarna att odla respektive "O. affinis" - speciellt inte med den namnförvirring som råder - är inte tillräckliga för att skapa en elit-art. Jag ar hittills inte höjt en enda art till elit - jag har inte sett anledning till det.
                    Jag har förståelse för det; det är visserligen mycket lätt att skilja flexilis, mimulus & affinis från alla andra Otocinclus, men likväl säljs alla andra Otocinclus som affinis (eller vestitus), så det är förstås vad det kommer att stå på odlingsrapporterna.

Kommentar

• Erik Åhlander
                      Användare
                      • September 2006
                      • 796

Nu är cichliderna klara t o m släkten som börjar med "O".

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Om nagon hittar barbarae sa sag till! Den var flackig! ("vi" vill korsa den med oflackig slakting).

Detta ar bra ett exempel pa att aven om viktoriaciklider aldrig ska aterplanteras sa kan de innehalla information som vi behover for att forsta vad som hander.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Åhlander
                          Användare
                          • September 2006
                          • 796

Nu ligger hela listan ute. Under våren kommer malar och labyrintfiskar ses över. Vi tar speciellt gärna emot kommentarer om dessa - men även cichlider och annan fisk.

Kommentar

• rabelius
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                            Jag har förståelse för det; det är visserligen mycket lätt att skilja flexilis, mimulus & affinis från alla andra Otocinclus, men likväl säljs alla andra Otocinclus som affinis (eller vestitus), så det är förstås vad det kommer att stå på odlingsrapporterna.
                            Förekommer Otocinclus mimulus i handeln? Det är en art jag gärna skulle få tag på. Hur skiljer man O. flexilis, mimulus, affinis från varandra och från övriga Otocinclusarter?

/David

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Hej David och valkommen till Verkligheten!
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Åhlander
                                Användare
                                • September 2006
                                • 796

Ursprungligen postat av rabelius
                                Förekommer Otocinclus mimulus i handeln? Det är en art jag gärna skulle få tag på. Hur skiljer man O. flexilis, mimulus, affinis från varandra och från övriga Otocinclusarter?

/David
                                Om den har funnits i handeln vet jag inte, men jag vet att det tidigare bodde några exemplar i ett akvarium i en stad som heter Linköping!

Kommentar

Arbetssätt...