SARFs nya valörlista läggs nu ut

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • September 2006
    • 796

SARFs nya valörlista läggs nu ut

Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF), är paraplyorganisation för de lokala svenska akvarieföreningarna. SARF driver "Odlingskampanjen", en tävling mellan akvarieföreningar och mellan akvarister, som har som mål att öka kunskapen om odling av akvariefisk och att öka intresset för odling. Inom Odlingskampanjen har olika arter värdet brons, silver eller guld (samt hedersomnämnade och elit).

Listan över alla arter har just blivit omarbetad, hela regelverket har blivit översett och SARF har samtidigt fått nya hemsidor på en ny adress. Drygt 50% (mer än 800 arter/populationer) av den nya listan ligger nu ute. Cichliderna är precis påbörjade, men bör vara klara om någon vecka.

Hela härligheten går att hitta här:http://www.sarfakvarist.se/
    (klicka på "Artlistan" nere till vänster)

Även de som inte är medlemmar i någon akvarieförening skall kunna hitta information här även om vi naturligtvis hoppas att så många som möjligt är med i en lokal akvarieförening. Vi planerar att successivt bygga ut listan med fler arter och ytterligare information om odling.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Intressant det här! Göteborgs Ciklidgrupp är med och har utsett en odlingsansvarig i föreningen nu och vi hoppas på bra engagemang från medlemmar!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• daniel_i_malmö
      Användare
      • April 2002
      • 1338

Det hade varit kul med lite resultatlistor från föreningsmästerskapen de senaste åren...
      Tjugofem år med ciklider.
      http://www.malmoakvarieforening.se
      Centralamerika 2006
      Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Erik Åhlander
        Användare
        • September 2006
        • 796

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
        Det hade varit kul med lite resultatlistor från föreningsmästerskapen de senaste åren...
        Menar du mästerskapen i Malmö AF eller den nationella tävlingen mellan föreningarna?

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

1) Var kommer det här att eldrasboran är en Rasboroides ifrån? Fishbase och Catalog of Fishes och ITIS listar den som en Rasbora... Jag säger inte att det är fel, jag vet att Fang sagt samma sak, jag är bara nyfiken vad det baseras på.

2) Trichopsis saknas. Jag påpekar det eftersom jag hoppas få lek av T. schalleri snart.

3) Den äkta Otocinclus affinis förekommer mycket sällan i handeln; däremot säljs ett dussin arter Otocinclus ur vittatus-gruppen regelmässigt under det namnet. Otocinclus affinis är troligen elit - jag tror inte den nånsin odlats i fångenskap, än mindre i Sverige - medan "akvarie-affinis" nog mycket riktigt är guld. Den totala förvirringen ang. affinis & "affinis" kanske innebär att det inte går att göra så mycket åt, dock.

4) Jag har lite avvikande åsikt om svårigheten på en del av fiskarna, t.ex. galaxy-rasbora hade jag nog gett brons, men jag antar listan justeras fortlöpande med inkomna rapporter?

Kommentar

• *Ulrica*
            Användare
            • January 2007
            • 290

He he... detta var kul... var hämtar man guldmedaljen... *ser sej omkring*

Corydoras sp cf aeneus "red/orange stripe "
            Valör - Guld
            Poäng - 7

Måste läsa mer om detta, jag har ju just fått yngel på mina! Kan jag få medalj då?

Kommentar

• daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
              Menar du mästerskapen i Malmö AF eller den nationella tävlingen mellan föreningarna?
              Nä, uttryckte mig lite otydligt, menade den nationella tävlingen mellan föreningarna. Bara för att kunna se vad som behövs för att komma upp i toppen. Kanske kunde man också lägga ut listor över de elitmärken som delas ut?

Det kunde nog sporra fler föreningar att satsa på tävlingen. Och jag tror att dessa typer av nationella arrangemang är viktiga för att de enskilda medlemmarna i lokalföreningar ute i landet ska känna att det är en vits att vara med i SARF, kanske kan det med rätt marknadsföring kunna vara en aktivitet som till och med lockar akvarister att gå med i sin lokala förening och inte bara hänga på internetforum.

(Av samma anledning anser jag SARF-aktuellt borde piffas upp lite med en mer säljande framsida, och få en image av en akvarietidning med föreningsinformation och inte en föreningstidning lite akvarieinformation. Jag anser att det nästan bara är en fråga om form och marknadsföring, intressanta artiklar finns i tidningen redan. Då skulle tidningen kunna bli något som lockar akvarister att gå med i sin lokala akvarieförening precis som Ciklidbladet får akvarister att gå med i NCS.)
              Centralamerika 2006

Kommentar

• daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

Ursprungligen postat av *Ulrica*
                He he... detta var kul... var hämtar man guldmedaljen... *ser sej omkring*

Corydoras sp cf aeneus "red/orange stripe "
                Valör - Guld
                Poäng - 7

Måste läsa mer om detta, jag har ju just fått yngel på mina! Kan jag få medalj då?
                Om du inte redan är det så gå med i en SARF-anknuten akvarieförening!
                Centralamerika 2006

Kommentar

• *Ulrica*
                  Användare
                  • January 2007
                  • 290

Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                  Om du inte redan är det så gå med i en SARF-anknuten akvarieförening!
                  Jodå, jag ska nog tjata på vår nyvalde odlingsansvarige!

Kommentar

• Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

Tjata på bara
                    Tony Englund

Kommentar

• *Ulrica*
                      Användare
                      • January 2007
                      • 290

Ursprungligen postat av Tony
                      Tjata på bara
                      Jaha... oj är det du?
                      Inte så lätt att veta allas namn och nick och/eller känna igen dem på avatarer från ett enda möte...

Nå, hur ska jag göra om jag har odlat nåt med guldvalör? Gör det nåt att det inte är en ciklid?

Kommentar

• endymion

Lite festligt med listan att fisk som troligtvis är utrotad ger brons som valör om man lyckas odla den.

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Vilken fisk menar du?
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Robin
                            Användare
                            • January 2003
                            • 4526

Ursprungligen postat av endymion
                            Lite festligt med listan att fisk som troligtvis är utrotad ger brons som valör om man lyckas odla den.
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Vilken fisk menar du?
                            Säkert någon Viktoriaciklid!
                            Hur utrotningshotad den än är så blir det ju inte svårare att odla på den för det.
                            Mvh
                            Robin

Kommentar

• endymion

Det är Astatotilapia Barbarae.
                              Visst är det lätt att odla en fisk som inte finns, bara att trolla med knäna.

Kommentar

Arbetssätt...