Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • egobert
    Användare
    • March 2007
    • 100

    Tropheus

    Hej. Har köpt ett 150*50*50 (375l) akvarium av en kompis som jag ska starta upp. Han har Tropheus Duboisi, jäkla granna, men jag funderar även på Tropheus sp. ikola eller Tropheus sp black bemba.. Någon som har någon av dessa fiskar, och har en åsikt vilken jag ska välja?? Min tanke är att köpa en 12 - 15 yngel och bara ha en familj då, altså ej med andra fiskar förutom en mal eller två, men det vore ju grannt även med två sorters Tropheus,tex Duboisi och black bemba, men jag har hört att det inte går, stämmer det?? Är antalet yngel lagom?? Samt undrar jag om allt om dessa granna Tropheus fiskar, tex hur mkt ljus dom behöver??

    Tacksam för svar och tips, och även om det skulle finnas någon som snart har yngel av ovan nämnda i närheten av Helsingborg trakten.

    /egobert
  • Falköping Andreas
    Användare
    • February 2006
    • 1214

    #2
    Välkommen till forumet egoBert. Jo i ett 375 så är väl i slutändan ca 30 fiskar lagom då man slipper en massa gruff ifall man har så pass många. Att blanda 2 sorter brukar funka så länge de är små och inte är könsmogna än. Men oftast så blir det bara den ena arten som får leka och den andra blir undergiven men det finna alltid undantag, det är bara mina erfarenheter vad gäller blandning av 2 sorter. dubbar är den sort annars som funkar bäst att blanda med en annan sort. Tänk på att troffar gillar basiskt vatten så du har kalk i karet.
    Lycka till och det kommer nog säkert bli ett kanon kar så småningom.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    Arbetssätt...