Flytt av akvariumfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • February 2004
    • 63

    Flytt av akvariumfilter

    Hej!
    Ska flytta ett akvarium och undrar hur jag skall göra med filtret. Filtret är ett väl inkört ytterfilter och jag skulle vilja köra igång det igen efter flytten. Akvariet kommer tömmas under dagen och kan kanske fyllas på åtta timmar senare. Kommer alla nyttiga bakterier dö i filtret om det står avstängt under denna tid. Är det bättre att starta upp allt på nytt?
    Jag tänker inte flytta över fiskarna under samma dag utan de kan flytta in senare.
    Några förslag?

    mvh
    Pär
  • palm
    Användare
    • August 2006
    • 114

    #2
    Hej

    Tycker du skall plocka ur filterslangarna och köra i dom i en stor hink som står på en stol tills du flyttar det sedan så sätter du upp hinken på samma sätt på det nya stället tills du fått iordning på karet.

    MVH Palm
    325L Tank Med Malawi/Teknik:Powerhead
    +4L 10PPI & Eheim II 2028/Slimline & korallsand. 105+150 L med malawi yngel. Tidsbristen gör att jag nu avvecklar mina kar :´(

    Kommentar

    • *Ulrica*
      Användare
      • January 2007
      • 290

      #3
      Ursprungligen postat av palm
      Tycker du skall plocka ur filterslangarna och köra i dom i en stor hink som står på en stol tills du flyttar det sedan så sätter du upp hinken på samma sätt på det nya stället tills du fått iordning på karet.
      Så skulle jag också ha gjort. Försök att ha det stoppat så kort tid som möjligt, gärna högst en till två timmar.

      Kommentar

      • gryni
        Användare
        • February 2004
        • 63

        #4
        tack för svaren!
        Jag tror jag skall prova det. Men tyvärr kommer det nog bli två/tre timmar utan el till pumpen.
        Ska avvakta med att koppa in fiskarna sedan i vilket fall. Så jag tror nog det kommer gå bra.

        Kommentar

        Arbetssätt...